نگاهی به بررسی صلاحیت ها در انتخابات هیات مدیره سازمان نظام پزشکی

سلامت نیوز_* دکتر مهدیار سعیدیان:از دو روز پیش اعلام صلاحیت ها برای انتخابات هیات مدیره سازمان نظام پزشکی در شهرهای مختلف شروع شده است.آنچه در این دوره انتخابات واضح و عجیب است عدم احراز صلاحیت بسیاری از فعالان صنفی و جوانان و چهره های مستقل برای انتخابات است.

 

 در نامه هایی که به تعدادی از کاندیدا ها نوشته شده آمده است که طبق ماده ۱۰ قانون انتخابات سازمان نظام پزشکی صلاحیتشان احراز نشده است.

اما ماده ۱۰ آیین انتخابات نظام پزشکی چیست؟ 

 

در این ماده آمده: هیات نظارت شهرستان می یابد بلافاصله در خصوص صلاحیت داوطلبان از مراجع قانونی (وزارت اطلاعات، دادگستری، سازمان نظام پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ذی ربط) در چارچوب مفاد ماده ۲۳ قانون استعلام به عمل آورد و این مراجع موظفند حداکثر ظرف مدت ۱۴ روز بررسی های لازم را پیرامون صلاحیت عضویت داوطلبین ثبت نام نموده به عمل آورده و گزارش خود را به صورت کتبی و رسمی به اطلاع هیئت های نظارت بر انتخابات شهرستان ذی ربط برسانند. در صورت عدم پاسخ هر یک از مراجع قانونی در موعد مقرر از گزارش سایر مراجع بهره برداری خواهد شد.

 

اما بعد ...

 

یکی از مشکلات بزرگ در انتخابات هیات مدیره های سازمانهای صنفی به ویژه سازمان نظام پزشکی، مساله شرکت مدیران دولتی در انتخابات است.به زبان ساده مدیر دولتی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی یا سایر زیر مجموعه های وزارت بهداشت هیچ گاه نمی تواند نماینده صنفی خوبی باشد. چون در بسیاری از موارد خواسته های صنفی در تعارض با خواسته های دولتی قرار می گیرد و این فرد حتی اگر نخواهد ناچار است از سیاستهای دولتی حمایت کند چون از آنجا حقوق می گیرد.به این وضعیت تعارض منافع یا تزاحم منافع (Conflict of interest) گفته می شود یعنی فرد بین وظایف خود و منافع شخصی و یا گروهی خاص قرار می گیرد.

 

این مشکل همواره در انتخابات سازمان نظام پزشکی وجود داشته است اما آنچه این دوره (دوره هشتم) از انتخابات را از سایر دوره ها متمایز می کند تبدیل شدن تعارض منافع به تضاد منافع برای گروهی از مدیران دولتی یا وابستگان به آنها است.

 

واضح تر بگویم عده ای خواسته های صنفی و به تبع آن فعالان صنفی را در تضاد با منافع گروهی و سازمانی خود می بینند. این افراد حتی به اصل شرعی و قانونی مبنی بر "مبرا بودن افراد از فساد یا قانون شکنی مگر در صورت اثبات آن "اکتفا نکرده اند.رد صلاحیت های گسترده جز با این دلیل قابل توجیه نیست.در واقع عده ای آنقدر از فعالان صنفی مستقل جامعه پزشکی دلواپس اند که حتی فرصت در معرض انتخاب گذاشتن آنها را برای جامعه پزشکی فراهم نکرده اند.

 

این مساله بسیار جای نگرانی دارد چون با ادامه این وضع آن مشروعیت نه چندان زیاد سازمان نظام پزشکی هم از بین خواهد رفت و اعضا این جامعه به ویژه جوانان به دنبال تشکیل سازمانهای صنفی موازی پیش خواهند رفت.

 

خوب است که مسوولان هیات های نظارت و یا مدیران و ریش سفیدان جامعه پزشکی به این وضعیت اسف بار واکنش نشان دهند وگرنه این شتری است که به زودی درِ خانه تک تک آنها نیز خواهد خوابید.

*پزشک و فعال صنفی پزشکان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha