چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 313104

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، رژیم غذایی ناسالم ممکن است موجب افزایش خستگی و رانندگی خطرناک در بین رانندگان کامیون شود که اغلب از عوامل اصلی در برخورد با دیگر وسایل نقلیه محسوب می‌شوند.

رژیم غذایی ناسالم، رانندگی خطرناک را افزایش می‌دهد

سلامت نیوز:نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، رژیم غذایی ناسالم ممکن است موجب افزایش خستگی و رانندگی خطرناک در بین رانندگان کامیون شود که اغلب از عوامل اصلی در برخورد با دیگر وسایل نقلیه محسوب می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، هر ساله حدود ۱.۳۵ میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و رانندگان حرفه‌ای به دلیل مدت زمانی که پشت فرمان بسر می‌برند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.


محققان اظهار کردند: چندین عامل شناخته شده ازجمله جنسیت، سن، تجربه، مهارت‌ها و نگرش‌های رانندگی در این زمینه حائز اهمیت هستند اما ممکن است سبک زندگی نیز عاملی دیگر باشد به‌ویژه اینکه رانندگی در مسافت‌های طولانی اغلب موجب کمبود خواب، عادات غذایی نادرست و فعالیت بدنی محدود می‌شود.


مطالعات اندکی در مورد تاثیر احتمالی الگوی غذایی بر رفتارهای رانندگی در بین رانندگان حرفه‌ای کامیون انجام شده است و محققان در تلاش برای ازبین بردن این شکاف علمی بررسی کردند که آیا الگوی غذایی و خستگی در نمونه‌ای از ۳۸۹ راننده مرد کامیون از یک شرکت حمل‌ونقل در سوژو چین بر رفتارهای رانندگی تاثیر دارد یا خیر.


اکثر رانندگان بین ۳۱ تا ۶۰ سال سن داشتند، ۶ تا ۱۰ سال سابقه رانندگی و سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر در جاده رانندگی کرده بودند.
از هر راننده خواسته شد که گزارش کند در ۱۲ ماه گذشته از ۲۵ ماده غذایی موجود در یک پرسشنامه فرکانس مواد غذایی چه مقدار و هر چند وقت یکبار مصرف کرده است.


آنان پرسشنامه خستگی چند بعدی را که خستگی جسمی و روانی را در مقیاس پنج اصل ارزیابی می‌کند همچنین دو پرسشنامه معتبر در مورد رفتارهای رانندگی و نگرش نسبت به سایر رانندگان در جاده را تکمیل کردند.


الگوهای رژیم غذایی به دسته غذاهای اصلی (مصرف زیاد کربوهیدرات، غلات تصفیه‌نشده، لبنیات و تخم‌مرغ)، پروتئین‌های حیوانی (ماهی و مرغ) و تنقلات (غذاهای سرخ شده، دسرها و نوشیدنی‌های شیرین) تقسیم شدند.


رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات و غذاهای اصلی به شدت با رفتارهای ایمن رانندگی در ارتباط بودند. رژیم غذایی حاوی پروتئین حیوانی به شدت با میزان بالاتر خطاها، کاهش غلظت و تمرکز کمتر و مصرف تنقلات در میان وعده به شدت با رفتار ناایمن رانندگی همراه بودند.


نتایج نشان می‌دهد، احتمالا خستگی بر الگوهای رژیم غذایی سپس رفتارهای رانندگی تاثیر دارد به‌طوری‌که رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات و غذاهای اصلی با خستگی کمتری در ارتباط هستند و رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین حیوانی و میان وعده شامل تنقلات با خستگی بیشتر همراه می‌شوند.
این تحقیق یک مطالعه مشاهده‌ای است به همین دلیل نمی‌تواند علت را تعیین کند بلکه فقط ارتباط را بیان می‌کند. این مطالعه تا حد زیادی بر اساس گزارش شرکت‌کنندگان ارائه شده است و محققان هیچ اطلاعاتی در مورد عوامل مهم احتمالی مانند استعمال دخانیات، فعالیت بدنی، الگوهای شیفت کاری و استرس کاری را جمع‌آوری نکردند.


آنان خاطرنشان کردند: خوردن مقدار زیادی میان وعده ناسالم اغلب با اوقات نامنظم وعده‌های غذایی و متابولیسم آشفته همراه است و ممکن است بر بسیاری از کارها که به هوشیاری و تمرکز نیاز دارند تاثیر داشته باشد.


محققان نتیجه‌گیری کردند: نتایج این مطالعه از رابطه بین الگوی غذایی و رفتار رانندگی در نمونه‌ای از رانندگان حرفه‌ای کامیون پشتیبانی می‌کند البته از طریق تجزیه‌وتحلیل این گزارش می‌توان گفت که رفتار مثبت رانندگی با رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات مشخص می‌شود در حالی که برخی از رفتارهای خطرناک رانندگی (اشتباهات، خطاها و تخلفات) را می‌توان توسط رژیم غذایی ناسالم پیش‌بینی کرد، الگوهای غذایی ناسالمی که شامل میزان زیاد چربی و قندها هستند.
نتایج این تحقیق در نشریه Occupational & Environment Medicine منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha