نگهداری و مراقبت از بیمار امری پیچیده و تخصصی است که گاهی اوقات انجام آن در خارج از محدوده شخصی بیمار باعث بی حوصلگی وی می شود. بنابراین در چنین شرایطی استفاده از خدمات پرستاری در منزل گزینه مناسبی برای بیماران است.

چند عامل کلیدی و مهم در محاسبه قیمت خدمات پرستاری در منزل

سلامت نیوز: نگهداری و مراقبت از بیمار امری پیچیده و تخصصی است که گاهی اوقات انجام آن در خارج از محدوده شخصی بیمار باعث بی حوصلگی وی می شود. بنابراین در چنین شرایطی استفاده از خدمات پرستاری در منزل گزینه مناسبی برای بیماران است.

بی شک گرانی و شرایط دشوار زندگی در چنین شرایط بد اقتصادی، اعضای خانواده را مجبور به کار می کند. حال اگر یکی از اعضای خانواده بیماری حاد یا معلولیت داشته باشد چاره چیست؟

جهت نگهداری فرد در بیمارستان تقریبا کار غیر ممکن و پرهزینه ای است و اگر در منزل باشد باید یکی از اعضا مدام در حال مرخصی گرفتن باشد که باز منطقی و به صرفه نیست، بنابراین پیشنهاد خدمات پرستاری در منزل گزینه مناسبی است.

اگر پرستار خصوصی باشد مسلما تجربه و قدرت تشخیص وی در زمان نگهداری و شرایط اورژانسی بیشتر از پرستار معمولی است. تمام پرستاران در هر زمینه ای به میزان کمی تجربه و مهارت کسب می کنند اما پرستاران خصوصی همزمان در چندین زمینه به صورت تخصصی و حرفه ای دوره می بینند؛ بنابراین این پرستاران مطابق نظر پزشک شرایط بیمار را می سنجند، روال بهبودی بیمار را انجام می دهند، از نظر عاطفی، احساسی، روانی و روحی بیمار را حمایت می کنند و اگر بیمار وضعیت اورژانسی داشت به نزدیکترین بیمارستان محل اطلاع می دهند. 

این نوع پرستار جهت افزایش آسایش و رفاه بیمار همراه خانواده های آنها است. همچنین شما اطمینان می یابید که پرستاری آموزش دیده و با تجربه از بیمار شما مراقبت می کند.

خدمات پرستاری در منزل شامل چه مواردی است؟

  • برنامه ریزی مناسب جهت مراقبت از حال بیماری و اجرای آن به بهترین شکل ممکن
  • انجام انواع سرم تراپی، پانسمان و تزریقات
  • مراقبت از لوله گذاری ها، تراشه، بگ ها و سوند
  • توجه همیشگی به دستگاه متصل به بیماری برای ثبت نشانه های حیاتی
  • توجه به نسخه پزشک جهت تغذیه بیمار، مراحل دادن تغذیه از طریق لوله به بیمار یا تغذیه وریدی
  • در نظر گرفتن میزان غذای دریافت شده توسط بیمار و مقدار دفع آن
  • زیر نظر گرفتن سلامت و وضعیت روانی بیمار
  • بررسی روزانه و همیشگی بیمار برای جلوگیری از ایجاد قارچ های پوستی، عفونت و زخم بستر
  • کمک به بیمار جهت حرکت و تغییر وضعیت وی روی تخت
  • مراقبت همیشگی از بیمار در حال مرگ یا احتضار
  • آگاهی از زمان مصرف دارو شخص بیماری و یادآوری به وی
  • ارزیابی محل سکونت بیمار جهت حفظ امنیت وی
  • پیشنهادهای اصولی جهت مناسب سازی محل زندگی بیمار

وظایف پرستار در منزل

استحمام بیمار و رسیدگی به نظافت شخصی

یکی از وظایف شخصی هر فرد که در زمان بیماری به دلیل مشکلات حرکتی یا بنیه ضعیف توانایی انجام آن را ندارد استحمام، نظافت شخصی، دسترسی به توالت و رفتن به آرایشگاه است. همچنین برخی بیماران قادر به کنترل ادرار نیستند که باید پوشک شوند و این یکی از وظایف پرستاران است.

مراقبت و نگهداری از بیمار

یکی از مهم ترین و اصولی ترین وظایف پرستاران، برقراری یک ارتباط دوستانه و صمیمی با بیمار جهت مراقبت و نگهداری از او است. این موضوع موجب اطمینان و آرامش بیشتری در بیمار و اعضای خانواده می شود که خود سرعت بهبودی را افزایش می دهد.

رسیدگی به وضعیت درمانی بیمار

پرستار داروی مصرفی بیمار را مطابق دستور پزشک و با زمان مشخص به او می دهد تا مصرف کند. همچنین کنترل علائم حیاتی مانند قندخون و فشار بیمار به صورت روزانه یا هفتگی از وظایف خدمات پرستاری در منزل محسوب می شود. پرستار با توجه به خواسته پزشک می تواند با انجام این علائم نتیجه آن را برای پزشک ارسال کند.

عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت خدمات پرستاری در منزل

مقطع زمانی مراقبت از بیمار

یکی از مهمترین عوامل موثر در هزینه خدمات پرستاری در منزل مقطع زمانی جهت مراقبت از بیمار است. بسته به نوع بیماری و وضعیت جسمانی فرد میزان ساعت کاری متفاوت است درنتیجه قیمت یا هزینه ناشی از بهره مندی از خدمات آن نیز متغیر است. معمولا پرستاران به صورت تمام یعنی سه شیفت، نصف وقت یعنی دو شیفت و پاره وقت اعزام می شوند؛ بنابراین با توجه به هزینه مصرفی پرستار جهت رفت و برگشت و ساعت کاری قیمت آن نیز مشخص می شود.

خدمات مورد نیاز مددجو تاثیر آن بر هزینه خدمات پرستار در منزل

خدمات مورد نیاز برای این مددجویان به دو حالت زیر است.

فعالیت های همیشگی و روزمره بیمار یا مددجو

ارائه خدماتی مانند لباس پوشیدن، حمام کردن، خوردن، تحرک بدنی، توالت رفتن و حرکت در منزل است. این خدمات در شرایطی که بیمار قادر به انجام آن نباشد بر عهده پرستار است.

تاثیر امور مراقبتی بیمار در هزینه خدمات پرستاری در منزل

هدف اصلی این گروه ارتقاء وضعیت سلامت بیمار است؛ بنابراین افرادی که قادر به کارهای بیرون از خانه خود نیستند پرستار آنها را انجام می دهد.

  • نوع سرویس مورد نیاز بیمار
  • انجام امور منزل همراه احساس صمیمیت و همدلی با بیمار

هدف از این سرویس دهی افزایش میزان سلامت بیمار و تشویق وی به انجام امور منزل است؛ که پرستار علاوه بر انجام امور منزل همراه بیمار، در تغییر روحیه و شاد بودن او تاثیر زیادی دارد.

مراقبت شخصی از بیمار

در این مرحله هدف اصلی انجام فعالیت های شخصی و روزانه بیمار است، طوری که وقتی بیمار قادر به انجام کارهای خود نیست پرستار باید آنها را انجام دهد تا بیمار سلامتی خود را حفظ کند؛ بنابراین بیمارانی با زمینه معلولیت جسمی، آلزایمر، دمانس، پارکینسون، روماتوئید و ... هزینه بیشتری نسبت به سایر بیماری ها دارند چون مراقبت از این افراد طاقت فرسا است.

محل زندگی بیمار و خدمات پرستار در منزل

محل زندگی بیمار از نظر جغرافیایی تاثیر زیادی بر حقوق پرستار دارد. چون هرچه محل زندگی بیمار دورتر از وسایل نقلیه عمومی و کمتر در دسترس باشد مسلما برای پرستار و بیمار پرهزینه تر می شود؛ بنابراین در این شرایط استفاده از خدمات پرستاری در منزل به صورت تمام وقت به صرفه تر است، چون هزینه رفت و برگشت محدود و بیمار کمتر احساس تنهایی می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha