چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 313158

خیابان ناصرخسرو پایان قصه فروش داروهای کمیاب و قاچاق نیست. آنها حالا علاوه بر این خیابان معروف و اسمی، فضای مجازی را هم به قرق خودشان درآورده‌اند و با خیال راحت و بدون نگرانی از بگیر و ببندهای پلیسی، مشغول خرید و فروش داروهایشان هستند.

قاچاق دارو در پستوهای مجازی

سلامت نیوز: خیابان ناصرخسرو پایان قصه فروش داروهای کمیاب و قاچاق نیست. آنها حالا علاوه بر این خیابان معروف و اسمی، فضای مجازی را هم به قرق خودشان درآورده‌اند و با خیال راحت و بدون نگرانی از بگیر و ببندهای پلیسی، مشغول خرید و فروش داروهایشان هستند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جام جم نوشت: «اوضاع آن قدر بر وفق مراد دلالان است که حتی بعضی داروخانه‌ها هم به لشکر دلالان مجازی پیوسته‌اند و برای فروشندگان غیر مجاز دارو پیام می‌گذارند: «آمبیزوم تعداد بالا خریدارم. در صورت موجودی پی‌وی لطفا.»

آن یکی دلال دارو هم پس از سلام و عرض ادب خدمت همکارانش ۱۳ قلم داروی کمیاب و نایاب از پرفنیکس، فرینجکت، اندوکسان آلمانی گرفته تا اسپری نازوفیکس، فوزامکس، داستینکس، ادویل، سیپرام، فمارا، وارفارین اوریون، ارگوتامین C و البته فاویپراویر (درمان کرونا) را پشت سر هم لیست کرده تا به قول خودش با قیمت مناسب به همکاران دلال یا مشتری‌هایی‌که بیمار دارند، بفروشد. خریدارانی که به خاطر بیمارشان، کل داروخانه‌های شهر و استان را زیر و رو می‌کنند تا شاید داروی مورد نظرشان را پیدا کنند و داغ عزیزشان را نبینند اما همان دارویی‌که برای پیدا کردنش‌ کفش آهنی پوشیده‌اند و زمین و زمان را به هم می‌دوزند، در تعداد بالا و انبارهای مخفیانه دلالان دارو وجود دارد.

اوضاع دارو در فضای مجازی چنان بی‌ در و پیکر بود که حتی صدای ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت را هم درآورد و او در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها گفت: «فروش دارو در فضای مجازی غیر مجاز است و داروهای غیر مجاز، تقلبی و قاچاق در فضای مجازی به فروش می‌رسند. به مردم توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان این داروها را نخرند و مصرف نکنند.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت، هم که از این آشفته‌بازار فضای مجازی در خصوص دارو به تنگ آمده بود، شمشیرش را از رو برای دلالان بست و گفت: «مردم فقط داروها را از داروخانه‌ها تهیه کنند و به فروش دارو در فضای مجازی اعتماد نکنند. در صورت مشاهده دارو در فضای مجازی با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بگیرند و تخلف را اعلام کنند.»

هشدارها اما آنچنان که باید کارساز نبود. دلالان و قاچاقچیان دارو به روال قبل داروهایشان را می‌فروختند و خریداران هم می‌خریدند. نتیجه‌اش شد بارها و بارها کلاهبرداری از مردمی‌ که برای درمان بیماران خود دنبال دارو می‌گشتند.

کلاهبرداران در دام گشت فضای مجازی

در یکی از این پرونده‌های عجیب کلاهبرداری‌ که سروصدای آن در مرداد سال‌ گذشته درآمد، انتشار آگهی‌ای بود که در آن فردی مدعی پیش‌فروش واکسن کرونا بود. او مدعی بود هر کس ثبت‌ نام کرده و سه میلیون تومان به حسابش واریز کند تا آبان و آذر همان سال، واکسن را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

پلیس فتا که احتمال می‌داد پای کلاهبرداری میلیاردی در میان باشد، ابتدا آگهی را حذف و سپس با ردزنی، فرد آگهی‌دهنده را در محله دروس تهران دستگیر کرد. متهم ۳۵ ساله وقتی متوجه لورفتن آگهی دروغین خود شد، ابتدا ادعا کرد فقط برای سرگرمی چنین آگهی‌ای را منتشر کرده و از اقدام خود نادم است اما در بررسی‌های بیشتر پلیس فتا مچ مرد جوان باز و مشخص شد او یک کلاهبردار حرفه‌ای است که از چند نفر برای پیش‌فروش واکسن کرونا پول گرفته است.

اسفند سال گذشته نیز ماموران پلیس فتا تهران در جریان گشت‌های همیشگی خود، متوجه فعالیت دو باند فروش داروهای تقلبی در تهران شدند. بررسی‌های پلیس نشان می‌داد اعضای این باندها چند داروی ممنوعه و تقلبی را به صورت سفارش اینترنتی می‌فروشند و سپس بدون به جا گذاشتن ردی از خود، سفارش‌ها را با پیک برای مشتری ارسال می‌کردند.

سرانجام هویت چهار عضو این دو باند شناسایی و چند روز بعد در عملیات پلیس فتا دستگیر شدند. انبار داروهای این افراد نیز در تهران شناسایی و از این انبارها ۳۰۰ هزار داروی ممنوعه، درمان کرونا، قلب، اعصاب و روان و سقط جنین کشف شد. در محل، تعدادی داروی تاریخ مصرف گذشته هم کشف شد که در شرایط ناسالم نگهداری می‌شدند. یکی از متهمان در بازجویی‌ها مدعی شد داروها را به صورت قاچاق از آن سوی مرز وارد می‌کردند و چون امکان فروش در ناصرخسرو نداشتند، داروها را در فضای مجازی می‌فروختند اما مدتی بعد توسط ماموران پلیس دستگیر شدند.

اردیبهشت، ماه پرکار برای پلیس فتا

اردیبهشت، زمان پرکاری برای پلیس فتا بود. در همین ماه بود که ناگهان انسولین نایاب شد و بیماران و خانواده آنها به هر دری می‌زدند تا انسولین پیدا کنند. کلاهبرداران که فضا را برای کلاهبرداری مساعد می‌دیدند، وارد عمل شدند و اقدام به فروش انسولین‌های تقلبی کردند. ماجرا اما با به جیب زدن پول‌های بادآورده ختم نشد و یکی از خریداران به پلیس فتا مراجعه و از مردی به خاطر فروش انسولین تقلبی شکایت کرد. این مرد در شکایتش مدعی شد برای مادرم دنبال انسولین بودم که در یک سایت با فروش انسولین قلمی روبه‌رو شدم. چون این دارو کمیاب است، پنج میلیون به حساب فروشنده ریختم تا تعداد بیشتری انسولین بگیرم. انسولین‌ها را برای مشورت نزد دکتر مادرم بروم که متوجه شدم داروها تقلبی است و اگر مادرم مصرف می‌کرد، جانش به خطر می‌افتاد. با شکایت مرد جوان، گرداننده صفحه شناسایی و با بررسی‌های بیشتر معلوم شد او با چند هویت جعلی در فضای مجازی داروی تقلبی می‌فروخت. با دستگیری این فرد ۲۰۰ قلم داروی انسولین قاچاق از او کشف شد.

ماجرای پرتکرار چاقی و لاغری در فضای مجازی

داستان چاقی و لاغری، ماجرای به‌روزی است که هیچ‌وقت کهنه و قدیمی نمی‌شود و سودجویان نیز با علم به همین موضوع، شروع به تبلیغات و فروش داروهای تقلبی خود در فضای مجازی کردند. ماموران پلیس فتای خراسان جنوبی در جریان گشتزنی‌های خود، متوجه افزایش تبلیغات داروهای لاغری در فضای مجازی استان شدند. در تبلیغات ادعا شده بود داروها مجاز و دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو هستند. پلیس با شناسایی افراد تبلیغ‌دهنده که دو زن بودند، آنها را دستگیر کرد. متهمان در اعترافات خود گفتند برای کسب سود خوب داروهای چاقی و لاغری را از آن سوی آب وارد کرده و بعد بدون مجوز با تبلیغ فراوان و دروغین در مورد اثر دارو آنها را می‌فروختند. دو زن ادعا کردند هیچ چیز درباره مواد تشکیل‌دهنده و اثرات دارو نمی‌دانند و چون سه برابر قیمت اصلی دارو را می‌فروختند و سود دندان‌گیری هم نصیب‌شان می‌شد، دست به این کار زدند و برایشان مهم نبود چه بلایی بر سر مصرف‌کنندگان دارو می‌آید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha