چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 313165

پیشتر در یک مطالعه مشخص شده بود که لخته شدن خون یکی از دلایل جدی مرگ بیماران کووید-۱۹ است. با این حال دلیل این امر تاکنون نامشخص بوده است.

دلیل لخته شدن خون در بیماران کرونا چیست؟

سلامت نیوز:  پیشتر در یک مطالعه مشخص شده بود که لخته شدن خون یکی از دلایل جدی مرگ بیماران کووید-۱۹ است. با این حال دلیل این امر تاکنون نامشخص بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از تک اکسپلوریست، برای درک ارتباط بین لخته‌های خون و کووید-۱۹ و در کل درک این موضوع که چرا لخته شدن خون رخ می‌دهد دانشمندان "کالج سلطنتی جراحان در ایرلند"(RCSI) نمونه‌های خون گرفته شده از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بومونت(Beaumont Hospital) در دوبلین را تجزیه و تحلیل کردند.

خون حاوی پروتئین‌های بسیاری است که در صورت لزوم به لخته شدن خون کمک می‌کنند. یکی از پروتئین‌ها، "عامل فون ویلبراند"(Von Willebrand factor) نام دارد. گفتنی است این پروتئین به لخته شدن خون کمک می‌کند.

از سویی دیگری آنزیمی موسوم به "ADAMTS۱۳" پروتئین بزرگتر به نام عامل فون ویلبراند را پردازش می‌کند. این آنزیم به منظور تعامل بهتر با پلاکت‌ها، عامل فون ویلبراند را به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌کند.

با پردازش عامل فون ویلبراند به این روش، این آنزیم مانع از ایجاد لخته شدن خون در گردش طبیعی خون می‌شود. محققان پس از بررسی‌ها دریافتند که آنزیم ADAMTS۱۳ و عامل فون ویلبراند هر دو در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ شدید، به شدت مختل می‌شوند.

در این مطالعه محققان با بررسی گروه افراد بیمار با گروه افراد کنترل شده دریافتند افراد مبتلا به کووید-۱۹ دارای مقدار زیادی مولکول لخته کننده عامل فون ویلبراند و سطح پایین ضد لخته خون ADAMTS۱۳ بودند. علاوه بر این محققان مشاهده کردند رخ دادن برخی تغییرات در پروتئین‌ها سبب کاهش آنزیم ADAMTS۱۳ شده است.

دکتر "جامی اوسالیوان"(Jamie O’Sullivan) استاد کالج سلطنتی جراحان ایرلند در انتهای مطالعه گفت: نتایج این مطالعه سبب شد تا بینشی از مکانسیمی که سبب لخته شدن خون در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ می‌شود، به دست آوریم که این موضوع برای توسعه درمان‌های موثرتر بسیار مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha