ویتامین های گروه ب محلول در آب هستند و نقش مهمی در تولید انرژی و کمک به واکنش های آنزیمی لازم برای متابولیسم چربی، پروتئین و کربوهیدرات دارند.

حقایقی درباره ویتامین های گروه ب؛ چرا به آنها نیاز دارید؟

سلامت نیوز: ویتامین های گروه ب محلول در آب هستند و نقش مهمی در تولید انرژی و کمک به واکنش های آنزیمی لازم برای متابولیسم چربی، پروتئین و کربوهیدرات دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از livelovefruit، ویتامین های ب برای سیستم عصبی و بهبود شرایط سیستم ایمنی مهم هستند و به حفظ عضلات، پوست، ناخن ها و موی سالم کمک می کنند. وجود این ویتامین ها برای تقسیم سلولی نیاز است و خطر ابتلا به سرطان های مشخص، به عنوان مثال سرطان لوزالمعده، را کاهش می دهند.


امکان کمبود هر یک از ویتامین های ب در بدن انسان وجود دارد که به واسطه تامین ناکافی در رژیم غذایی یا ایجاد مانع و اختلال در جذب آنها رخ می دهد.
در اینجا با تمام انواع ویتامین های ب و نقش هر کدام از آنها آشنا شوید:


ویتامین ب۱ (تیامین):

منابع غذایی این ویتامین شامل دانه های آفتابگردان، لوبیای سیاه، جو، نخود فرنگیف نخود سبز، عدس، و جوی دو سر است. ویتامین ب ۱ باعث کاهش اشتها و افزایش انرژی می شود. همچنین نقش کلیدی در حفظ ساختار و یکپارچگی سلول های عصبی در مغز دارد. کمبود این ویتامین با زوال عقل و بیماری های سیستم عصبی ارتباط دارد.


ویتامین ب ۲ (ریبوفلاوین):

اسفناج، چغندر، قارچ، مارچوبه و بادام حاوی این ویتامین هستند. حفظ سلامت بینایی و پوست، کمک به تولید گلبول های قرمز برای پیشگیری از کم خونی از وظایف این ویتامین است. ریبوفلاوین همچنین نقش مهمی در تولید انرژی دارد و همچنین از دیگر ویتامین های گروه ب از جمله فولات و ویتامین ب ۶ در این فرایند استفاده می کند. کمبود این ویتامین خود را با عفونت های گلو و دهان، حساسیت به نور و چشم های تحریک پذیر نشان می دهد.


ویتامین ب ۳ (نیاسین):

منابع غذایی آن شامل دانه های چیا، برنج قهوه ای، بادام، بادام زمینی، دانه های آفتابگردان، سیب زمینی، گوجه فرنگی، قارچ است. نیاسین برای حفظ سلامت پوست و بافت عضلانی ضروری است و باعث افزایش عملکرد ذهنی و کمک به هضم چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها نیز می شود. نیاسین برای تولید انرژی نیز مفید است. مشکلات پوستی یا دهانی، مشکلات خواب از علائم کمبود نیاسین هستند.


ویتامین ب ۵(پانتوتنیک اسید):

قارچ های شیرین، قارچ سفید، آووکادو، دانه های آفتابگردانف سیب زمینی شیرین، بروکلی و عدس از منابع ویتامین ب ۵ هستند. کمک به متابولیسم مواد غذایی، تنظیم سیستم عصبی و ترویج سلامت پوست از وظایف این ویتامین است. اسید پانتوتنیک و فقر ان منجر ه مسائل پوستی از جمله آکنه می شود.


ویتامین ب ۶ (پیریدکسین):

سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، دانه های آفتابگردان، موز، اسفناج، گردو، پسته و آلو از منابع این ویتامین هستند. ویتامین ب ۶ برای تولید سروتونین و دوپامین ضروری است و به متابولیسم کربوهیدرات کمک می کند. کمبود این ویتامین با التهاب مزمن همراه است. افسردگی، مشکلات پوستی از جمله درماتیت، فشار خون بالا و کم خونی از جمله علائم کمبود ویتامین ب ۶ هستند.


ویتامین ب ۷ (بیوتین):

گوجه فرنگی، کاهو، هویج، بادام، گل کلم، توت فرنگیف تمشک، پیاز، خیار، گردو و جو از منابع آن هستند. کمک به تعادل قند خون و سلامت پوست، از وظایف اصلی ویتامین ب ۷ است و نقش مهمی در متابولیسم قند و چربی دارد. ویتامین ب ۷ برای ساخت چربی های سالم در پوست ضروری است. بثورات، موهای شکننده، ریزش مو و کم خونی از جمله علائم کمبود این ویتامین هستند.


ویتامین ب ۹ (اسید فولیک):

اسفناج، سبزیجات سبز رنگ، مارچوبه، عدس، آووکادو، بروکلی، انبه و پرتقال از منابع این ویتامین هستند. ویتامین ب ۹ برای زنان باردار ضروری است و آنهم برای جلوگیری از سقط جنین و جلوگیری از نقص های لوله عصبی مانند اسپینابیفیدا. اسید فولیک مروج سلامت قلب نیز هست و از کم خونی پیشگیری می کند. این ویتامین به روده اجازه می دهد تا مواد مغذی را به درستی جذب کند. نقص های مادرزادی و کم خونی از جمله علائم کمبود اسید فولیک هستند.


ویتامین ب ۱۲(کبالالین):

قارچ، و منابع گوشتی مانند تخم مرغ و ماهی، جگر سرشار از ویتامین ب ۱۲ هستند. این ویتامین برای تکثیر سلولی (خونسازی) و عملکرد سیستم عصبی ضروری است. این ویتامین بسیار حساس است و قابلیت تحمل نور، حرارت و مواد اسیدی و قلیایی را ندارد. باکتری های تولید کننده ب ۱۲ در دستگاه گوارش انسان، از دهان و لثه و حلق تا روده بزرگ، زندگی می کنند. گیاه خواران در تامین ویتامین ب ۱۲ با مشکل مواجهند. افراد مسن با استفاده بیش از حد از ملین ‌ها با کمبود این ویتامین در بدنشان روبه رو می ‌شوند. وجود این ویتامین در بدن کودکان و سالمندان اهمیت زیادی دارد و ممکن است عدم وجود این ماده در بدن آنها موجب عدم جذب مواد مغذی دیگر شود.

ترجمه از ایرنا زندگی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha