یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 313278

وقتی در معرض هوای گرم قرار می‌گیرید شروع به تعریق کرده و آب بدنتان کم می‌شود، مانند زمانی که آب رادیاتور ماشین کم شده و جوش می‌آورد، بدن هم در این شرایط با کمبود آب ممکن است دچار آسیب‌های غیرقابل جبرانی شود...

وقتی گرمای هوا آمپرمان را می‌چسباند!

سلامت نیوز:وقتی در معرض هوای گرم قرار می‌گیرید شروع به تعریق کرده و آب بدنتان کم می‌شود، مانند زمانی که آب رادیاتور ماشین کم شده و جوش می‌آورد، بدن هم در این شرایط با کمبود آب ممکن است دچار آسیب‌های غیرقابل جبرانی شود...


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،به گفته یک کارشناس روزهای گرم سال را تجربه می‌کنیم و احتمال گرما زدگی برای افرادی که ساعات گرم روز به اجبار در فضای باز هستند یا کودکانی که در فضای باز تحرک دارند بالا رفته است. برای درک بهتر گرمازدگی بدن را شبیه یک ماشین تصور کنید که اگر آب رادیاتور ماشین کم شود نمی‌تواند موتور را خنک نگه دارد و ماشین جوش می‌آورد و دچار آسیب می‌شود!


کوثر حسن‌پور  اظهار کرد: یکی از کارهایی هم که آب در بدن ما انجام می‌دهد تنظیم دمای بدن است، اگر آب بدن کم شود در هوای گرم بدن نمی‌تواند دمای خود را در ۳۷ درجه حفظ کند بنابراین دچار افزایش دما یا تب و آسیب می‌شود.


وی تصریح کرد: وقتی در معرض گرما قرار می‌گیریم اولین واکنش بدن برای خنک شدن تعریق است تا سطح پوست خنک بشود، با عرق کردن مقدار زیادی آب از بدن خارج می‌شود، اما زمانی ما حس تشنگی می‌کنیم که حدود ۲ درصد از آب بدن کم شده و در مرحله خطر قرار داریم! پس بهتر است برای پیشگیری از گرمازدگی و کمبود آب بدن، قبل از احساس تشنگی مقدار مورد نیاز آب بدن که چیزی حدود ۱/۵ تا ۲ لیتر آب در طول روز است، بنوشیم.


این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: اگر تعریق شما در هوای گرم زیاد است و حجم زیادی آب می‌خورید، اما حجم ادرارتان کم شده، بهتر است تا زمانی که در هوای گرم هستید از نوشیدنی‌های ایزوتونیک یا زودجذب استفاده کنید.  


حسن‌پور ادامه داد: یک مثال از پایه نوشیدنی ایزوتونیک مخلوط یک لیتر آب با ۳ قاشق غذاخوری شکر و نوک قاشق چای‌خوری نمک است که برای طعم دهی می‌توانید از آبلیمو یا دیگر شربت‌های خانگی استفاده کنید و همراه خود در هوای گرم داشته باشید و قبل از بروز حس تشنگی جرعه جرعه آن را میل کنید.
به گفته وی علائم گرمازدگی به‌طور معمول تپش قلب، تنفس شدید، سرگیجه بی اشتهایی تهوع و استفراغ، تب، خستگی و ناتوانی در حرکت و تمرکز نداشتن در انجام کارهاست.


این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: اگر دچار گرمازدگی شدید نواحی که عروق بزرگ و اصلی بدن رد می‌شوند مثل کناره‌های گردن در زیر گوش، زیر بغل، پهلوها، شکم و کشاله ران را با کمپرس یخ خنک نگه دارید و در صورت امکان دوش سرد بگیرید، سپس دراز بکشید و نوشیدنی‌های خنک و ایزوتونیک میل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha