به دنبال تشدید خشکسالی و گرم شدن هوا در بسیاری از استان‌های کشور از جمله استان کوهستانی کرمانشاه دبی ورودی آب به تالاب‌های این استان کاهش یافته و روند تبخیر آب بشدت بالا رفته و همین مسأله به نگرانی‌ها برای خشک شدن برخی تالاب‌ها در استان دامن زده است.

زنگ خطر خشک شدن تالاب‌های کرمانشاه به صدا درآمد

سلامت نیوز:به دنبال تشدید خشکسالی و گرم شدن هوا در بسیاری از استان‌های کشور از جمله استان کوهستانی کرمانشاه دبی ورودی آب به تالاب‌های این استان کاهش یافته و روند تبخیر آب بشدت بالا رفته و همین مسأله به نگرانی‌ها برای خشک شدن برخی تالاب‌ها در استان دامن زده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،در سال‌های 94 و 97 نیز به دلیل خشکسالی و کاهش شدید باران بسیاری از تالاب‌های کرمانشاه خشک شد و حالا بیم این می‌رود که این حادثه تلخ که می‌تواند تأثیر منفی بر اکوسیستم منطقه داشته باشد، دوباره تکرار شود.«محمدحسین فلاحتی»، رئیس اداره حفاظت محیط زیست کرمانشاه به «ایران» گفت: در استان 73 تالاب دائمی وجود دارد که متأسفانه در حال حاضر و به دلیل کاهش دبی آب ورودی به آنها، احتمال خشک شدن برخی تالاب‌ها از جمله تالاب نیلوفر وجود دارد.

وی البته این را هم گفت که هنوز وضعیت بحرانی در هیچ یک از تالاب‌ها نداریم ولی به دلیل احساس خطری که می‌شود باید از همین الان به مسئولان اطلاع‌رسانی شود. به گفته وی، تالاب نیلوفر در سال‌های 94 و 97 هم به دلیل کاهش شدید بارش‌ها خشک شده بود و برخی گونه‌های گیاهی و جانوری آن آسیب دیدند. تالاب نیلوفر در 20 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه قرار دارد و سراسر آن را گل‌های نیلوفر آبی پوشانده است. در حال حاضر در تالاب نیلوفر انواع ماهی بویژه کپور و انواع پرندگان زیست می‌کنند.

فلاحتی تصریح کرد: ما خاطره خوبی از خشک شدن تالاب‌ها نداریم. به گونه‌ای که در سال‌های 94 و 97 اکثر تالاب‌ها از جمله «نیلوفر» و «هشیلان» خشک شدند و حتی ما یک گونه جانوری سگ آبی در تالاب هشیلان داشتیم که از بین رفت و دیگر این گونه را در تالاب‌های استان نداریم. بزرگ‌ترین تالاب استان کرمانشاه یعنی هشیلان حدود 450 هکتار وسعت دارد.

وی با تأکید بر اینکه خشکسالی حتی بر تأمین آب شرب اثر گذاشته، گفت: به هر جهت امسال وضعیت خاصی است و همه باید دست به دست هم بدهیم تا از این بحران عبور کنیم. برای جلوگیری از خشک شدن احتمالی تالاب‌ها علاوه بر رایزنی با سازمان آب برای افزایش دبی تالاب‌ها تا حد ممکن، محدودیت‌هایی را در برداشت آب حاشیه تالاب‌ها اعمال می کنیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کرمانشاه گفت: همه ساله کشاورزانی که در حاشیه تالاب‌های استان کشاورزی می‌کنند، تا آخر خرداد اجازه برداشت آب داشتند و اگر هم کشت تابستانه انجام می‌دادند، ما خیلی سختگیری نمی‌کردیم، اما امسال واقعاً شرایط به گونه‌ای دیگر است و ما از کشاورزان خواسته‌ایم به هیچ عنوان اقدام به کشت تابستانه تا 5 کیلومتری تالاب‌ها نکنند و متأسفانه مجبوریم بشدت سختگیری کنیم.

وی همچنین در مورد راهکار کوتاه مدت برای جلوگیری از خشک شدن احتمالی تالاب نیلوفر گفت: نزدیکترین سد به این تالاب سد گاوشان کرمانشاه است که با فاصله از تالاب نیلوفر قرار گرفته است. بنابراین در صورت بحرانی شدن وضعیت این تالاب به ناچار یا باید از طریق تانکر به این تالاب آب برسانیم یا از طریق چاه‌های عمیق کشاورزی اطراف تالاب این کار را انجام دهیم که امیدواریم به این مرحله نرسیم ولی از کشاورزان حاشیه تالاب می‌خواهیم به هیچ عنوان اقدام به کشت تابستانه نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha