پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3133

آسیب دیدگی واژه آشنایی است كه تمامی ورزشكاران با آن روبرو می‌باشند و این خطر همیشه در كمین آنان است.

در هر ورزشی باید انتظار بروز آسیب، جراحت و خطرات احتمالی دیگر را داشت و این خطرات در ورزشهای گروهی بیشتر است. براساس ضوابط آماری هر رشته ورزشی كه در هر ‪ ۱۰۰۰‬ساعت بیش از پنج آسیب داشته باشد در دسته ورزشهای پر خطر و یا بادرصد آسیب بالا به شمار می‌رود.

در میان رشته‌های ورزشی "راگبی " و "لاكروس" با ‪ ۳۰‬صدمه در هر ‪ ۱۰۰۰‬ساعت بالاترین خطر را دارند، و ورزشهایی مثل "بسكتبال" و"اسكواش "هم با آمار ‪۱۴‬ صدمه در ‪ ۱۰۰۰‬ساعت در زمره ورزشهای پرخطرند.

نكته جالب اینكه‌رشته‌های به ظاهر كم خطر مانند "دو و میدانی" و"ایروبیك" هم با‪ ۱۱‬صدمه آنچنان از این گروه دور نیستند، پس می‌توان نتیجه گرفت كه در هیچ رشته ورزشی نمی‌توان از آسیب دیدگی فرار كرد و باید مواظب بود.

دكتر" كتایون ربیعی" نایب رئیس هیات پزشكی ورزشی استان اصفهان " در گفت و وگو با خبرنگار ایرنا گفت : آسیبهای ورزشی انواع مختلفی دارد، اما در این میان قسمتهایی از بدن بیش از سایر اعضاء در خطر صدمه دیدن است.

وی از ورم تاندون آشیل، ضربه مغزی، كشیدگی ماهیچه‌های ران، درد و ورم ساق پا، درد پایین كمر، كشیدگی عضلات وماهیچه‌ها،آسیبهای آرنج در رشته‌های راكتی ،رگ به رگ شدن وپیچ خوردن مچ پا، آسیب دیدگی شانه و زانو به عنوان شایع‌ترین آسیبها در میان ورزشكاران نام برد.

وی افزود:ورزشكاران باید بدانند بهترین راه برای پیشگیری از بروز آسیب، گرم كردن صحیح بدن قبل و بعد از ورزش است و باید نوع حركات و مدت آن زیر نظر مربی باشد.

وی گفت :اكثر آسیب دیدگیهای ورزشی به دلیل گرم نكردن صحیح بدن و انجام حركات كششی به طریق نادرست قبل از ورزش است.

این متخصص پزشكی ورزشی افزود: بالا بردن ناگهانی شدت حركات ورزشی هم می‌تواند به ورزشكار صدمه بزند،از این رو بهترین راه پیشگیری انجام حركات صحیح كششی قبل و پس از ورزش و افزایش آن به تناسب مهارتها و تجربه در آن ورزش است.

ربیعی درمان به موقع آسیب دیدگی ورزشكاران را بسیار حساس ومهم بیان كرد و گفت : اگر در زمان بروز آسیب پزشك و یا مربی و حتی خود ورزشكار بداند كه درمان اولیه چیست، ادامه درمان راحت تر و با عواقب كمتری خواهد بود.

وی ازیخ به عنوان نوعی مسكن در كاهش درد یاد كرد و گفت:با توجه به محل آسیب و نوع آن، بی‌حركتی، آتل بندی و ثابت كردن و استفاده از یخ برای كاهش تورم و كبودی محل درد می‌توان استفاده كرد.

وی اظهار داشت :در بسیاری از ورزشهااستفاده نادرست از وسایل و كفشهای نامناسب می‌تواند باعث بروز آسیب گردد كه در این موارد باید به ورزشكاران در ابتدا فعالیت تذكر داده شود.

ربیعی مراجعه به پزشكان متخصص آسیبهای ورزشی ودرمان توسط آنهاو استراحت را بهترین و اصولی‌ترین راه درمان برای ورزشكاران یاد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha