یافته های جدید نشان می دهد که میکروبیوم روده بر شدت سکته مغزی و اختلال عملکرد پس از سکته مغزی تأثیر می گذارد.

میکروب های روده بر شدت سکته مغزی تاثیر دارد

سلامت نیوز:یافته های جدید نشان می دهد که میکروبیوم روده بر شدت سکته مغزی و اختلال عملکرد پس از سکته مغزی تأثیر می گذارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ساینس دیلی، تیم تحقیق به بررسی رابطه بین نقش میکروبیوم روده در سلامت قلب و عروق و بیماری‌ها، از جمله اثرات جانبی TMAO(تری متیل آمینN- اکسید) که محصول جانبی تولید شده در هنگام هضم مواد مغذی خاص موجود در گوشت قرمز و سایر محصولات حیوانی توسط باکتری‌های روده است، پرداخت.


دکتر «استنلی هازن»، سرپرست تیم تحقیق از کلینیک کلیولند، در این باره می‌گوید: «در این مطالعه دریافتیم که کولینرژیمی و TMAO اندازه و شدت سکته مغزی و نتایج ضعیف‌تری را در مدل‌های حیوانی ایجاد می‌کنند.»


ویدر ادامه می‌افزاید: «نکته قابل توجه این است که پیوند ساده میکروب‌های روده با قابلیت ساخت TMAOبرای ایجاد تغییری عمیق در شدت سکته کافی است.»
پیش از این ، دکتر هازن و تیم وی کشف کردند که افزایش سطح TMAO می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی شود. در مطالعات بالینی با هزاران بیمار، آنها نشان داده اند که سطح TMAO در خون خطر حمله قلبی، سکته قلبی و مرگ را در آینده پیش بینی می‌کند.


دکتر هازن در ادامه می‌افزاید: «یافته های این مطالعه جدید برای اولین بار اثبات می‌کند که میکروب‌های روده به طور کلی- و از طریقTMAO به طور خاص- می‌توانند به طور مستقیم بر شدت سکته مغزی یا اختلال عملکرد پس از سکته مغزی تأثیر بگذارند.»


محققان آسیب مغزی را در مدل‌های سکته مغزی پیش بالینی بین کسانی که سطح TMAO بالا یاکمیداشتند مقایسه کردند. با گذشت زمان، کسانی که سطح بالاتری از TMAO داشتند، آسیب مغزی گسترده‌تری داشته و درجه بیشتری از نقص عملکردی حرکتی و شناختی بدنبال سکته مغزی داشتند.
محققان همچنین دریافتند که تغییرات رژیم غذایی که باعث تغییر سطح TMAO می‌شوند، مانند مصرف کمتر گوشت قرمز و تخم مرغ، بر شدت سکته مغزی تأثیر می‌گذارد.


به گفته محققان، هدف قرار دادن این آنزیم میکروبی روده ممکن است یک روش امیدوارکننده برای جلوگیری از سکته مغزی باشد.

ترجمه از خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha