«تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۷۰ میلیون دوز واكسن برای انجام واكسیناسیون عمومی لازم است.» این خبری است كه از سوی كیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام شد.

چشم‌ انتظار واكسن، دل‌نگران پیک پنجم

سلامت نیوز:«تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۷۰ میلیون دوز واكسن برای انجام واكسیناسیون عمومی لازم است.» این خبری است كه از سوی كیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،همزمان تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت حاكی از آن است كه از 29 تا 30 خرداد ۱۱۱ بیمار كووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۲ هزار و ۹۶۵ نفر رسید.شنبه شب، سخنگوی سازمان غذا و دارو با حضور در برنامه زنده شبكه خبر در مورد میزان دوز تزریق شده در كشور گفت كه تاكنون بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دوز اول واكسن كرونا را دریافت كرده‌اند.

در این میان تنها حدود ۸۰۰ هزار نفر دوز دوم واكسن كرونا را هم گرفته‌اند. جهانپور در این برنامه تلویزیونی با اشاره به اینكه برای ایمنی‌سازی باید بین ۵۶ تا ۶۰ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال را واكسینه كنیم، گفت: «حدود ۱۲۰ میلیون دوز واكسن نیاز داریم برای دور اول واكسیناسیون در كشور. تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۷۰ میلیون دوز واكسن برای انجام واكسیناسیون عمومی لازم است.»

او اعلام كرد كه در روزهای آینده برای تزریق دوز دوم كرونا اقدام خواهد شد. خبری كه برخی شهروندان تهرانی كه روز گذشته دوز دوم خود را دریافت كرده‌اند آن را تایید می‌كنند. او با اشاره به رسیدن محموله‌های جدید واكسن گفت كه تولید انبوه واكسن‌های داخلی آغاز شده است و روز به روز به تعداد و تنوع این واكسن‌ها افزوده خواهد شد.

جهانپور با اشاره به واكسن پاستوكووك كه محصول مشترك ایران و كوباست، گفت: « این هفته در جلسه كمیسیون مربوطه كه در سازمان غذا و دارو برگزار خواهد شد، واكسن پاستوكووك هم مجوز مصرف اضطراری در كشور را دریافت خواهد كرد. امیدواریم تا پایان تیرماه بتوانیم افراد بالای ۶۰ سال و بیماران زمینه‌ای را به پایان برسانیم و از مرداد ماه وارد واكسیناسیون گروه‌های دیگر شویم.»

در ادامه این برنامه احسان مصطفوی، مدیرطرح واكسن كرونای مشترك كوبا و انستیتوپاستور كه از استودیوی دیگر به این نشست پیوست، گفت: ان‌شاءالله روز یكشنبه (دیروز) تزریق دوز دوم این واكسن به ۲۴ هزار داوطلب را به پایان خواهیم رساند. همزمان با كارآزمایی بالینی تولید واكسن در انستیتو پاستور با نام تجاری پاستوكووك آغاز شده است.»

مصطفوی گفت: «هدف این است كه تا آخر شهریور ماه حدود ۳ میلیون دوز واكسن داشته باشیم و این میزان تولید از اول پاییز با توسعه زیرساخت‌ها به ظرفیت ۲ تا ۳ برابر افزایش پیدا كند.» احمد كریمی، مدیر طرح واكسن فخرا كه در ادامه به صورت تصویری به این نشست پیوست، گفت: «واكسن فخرا هم‌اكنون در فاز دوم كارآزمایی بالینی است و ما از ۵۰۰ داوطلبی كه قرار بوده در فاز دوم كارآزمایی بالینی تلقیح واكسن انجام شود هم‌اكنون بیش از ۲۷۰ داوطلب تلقیح دوز اول واكسن انجام شده است و درحال آنالیز نتایج و تلقیح دوم واكسن هستیم كه پس از آن وارد فاز سوم خواهیم شد.

در فاز اول كارآزمایی بالینی روی ۱۳۵ داوطلب تلقیح واكسن را انجام دادیم عارضه و مشكل خاصی را نداشتیم و اگر نتایج خوب پیش برود وارد فاز سوم خواهیم شد.» سعید كلانتری، مجری كارآزمایی بالینی واكسن موسسه رازی كه به صورت تصویری در این برنامه حاضر شد، گفت: «فاز اول را با ۱۳۳ داوطلب به پایان رساندیم و فاز دوم را با ۵۰۰ داوطلب از ۶ خرداد آغاز كردیم و تا الان ۲۹۰ تزریق اول را انجام دادیم و از این تعداد ۲۰ نفر تزریق دوم‌شان را هم انجام داده‌ایم. تا یك هفته آینده به ۲۰۰ نفر تزریق دوم را انجام خواهیم داد و ۲ هفته بعدش نتایج آن را ارزیابی خواهیم كرد و اگر نتایج خوب باشد می‌توانیم مجوز ورود به فاز سوم را هم بگیریم.»


در آستانه پیك پنجم

همزمان با خبرهایی كه در مورد ورود محموله‌های تازه و ورود واكسن بركت به گردونه واكسیناسیون عمومی شنیده می‌شود، متخصصان می‌گویند كه شیوع ویروس كرونا در حالت سینوسی قرار دارد و بیم آن می‌رود كه در آستانه پیك پنجم كرونا قرار داشته باشیم. در همین راستا روز گذشته وزیر بهداشت خواستار توقف پروازهای تهران-مسكو شد.

بیم آن می‌رود كه گونه‌ای تازه از این ویروس در این كشور سربرآورده باشد.  سعید نمكی، وزیر بهداشت ایران در نامه‌ای به سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا نوشت: «طرح موضوع و اخذ تصمیمات فوری در مورد توقف پروازها به مقصد مسكو و بالعكس در جلسه كمیته امنیتی-اجتماعی ستاد ملی كرونا ضرورت دارد.» به گزارش مركز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران، در این نامه آمده است: «با توجه به گزارشات واصله از كشور روسیه در خصوص شیوع بیماری كرونا ضروری است موضوع توقف پروازها به مقصد مسكو و بالعكس سریعا در جلسه كمیته امنیتی - اجتماعی ستاد ملی كرونا مطرح و تصمیمات فوری اتخاذ شود.»

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی روزگذشته گفت: در صورت تصمیم ستاد مبارزه با كرونا، پروازها به مسكو تعلیق خواهد شد. براساس اظهارات ذیبخش، تصمیم‌گیری درباره محدودیت یا از سرگیری پروازها با مصوبه ستاد مبارزه با كرونا و ابلاغ آن به سازمان هواپیمایی انجام می‌شود.

 اكنون ایران به ۲۴ كشور مختلف ازجمله، فرانسه، آلمان، تركیه، اتریش، كویت، انگلستان، ایتالیا، لبنان، قطر، امارات متحده عربی، سوریه، چین، ونزوئلا، عمان، ارمنستان، قزاقستان، افغانستان، عراق، تاجیكستان، روسیه، تایلند، مالزی و گرجستان پرواز دارد. پروازها به هند نیز با مجوز موردی سازمان هواپیمایی انجام می‌شود و محدودیت پروازی به ۳۹ كشور نیز همچنان وجود دارد.

در مورد شكنندگی وضعیت موجود ابتلا به كرونا در كشور، روز گذشته نادر توكلی، معاون درمان ستاد كرونای استان تهران به ایلنا توضیح داد: «متاسفانه آمار ما كاهشی نیست، بلكه سینوسی است، یعنی یك روز با افزایش مراجعه به بیمارستان و یك روز با كاهش مواجه هستیم. بنابراین نمی‌توان با توجه به شرایطی كه در حال حاضر داریم، بگوییم آمار كم شده است، آمار بستری‌ها در دو هفته اخیر بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در نوسان بوده و كمتر از ۶۰۰ نفر نشده است. وقتی آمار بیمارستان‌ها را بررسی می‌كنیم، می‌بینیم به‌طور موردی افزایش سرپایی داشته‌اند، پس بیم آن می‌رود كه ما دوباره افزایش شیوع داشته باشیم و در واقع ما در ریسك پیك پنجم قرار داریم، چراكه آمار به حد قابل توجه رسیده و شرایط رو به افزایش است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha