وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تقدیر از تلاش دانشمندان کشور برای ساخت واکسن مقابله با کرونا گفت که نمونه ایرانی واکسن اسپوتنیک‌وی روز شنبه (پنجم تیرماه) رونمایی می‌شود.

وزیربهداشت: واکسن اسپوتنیک‌وی ایرانی پنجم تیر رونمایی می‌شود

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تقدیر از تلاش دانشمندان کشور برای ساخت واکسن مقابله با کرونا گفت که نمونه ایرانی واکسن اسپوتنیک‌وی روز شنبه (پنجم تیرماه) رونمایی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سعید نمکی در ستاد استانی مقابله با کرونا در گلستان اظهار داشت: همچنین روز یکشنبه ( ششم تیر) مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن تولید شده سپاه در بیمارستان بقیه الله انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: با برنامه ریزی انجام شده و پس از تامین کامل نیاز داخلی، ایران از اوایل زمستان امسال به صادر کننده واکسن کرونا تبدیل می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تلاش برای خرید واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: برای خرید و تهیه این واکسن به هر جا که می توانستیم مراجعه کردم اما برخی کشورها حتی آن ها که دوست ما بودند واکسن را مستقیم به ما نفروختند.

نمکی ادامه داد: به دلیل اعلام تولید انبوه واکسن کرونا در کشور که ما را جزو هفت کشور تولیدکننده این محصول در دنیا قرارداد، رفع تحریم فروش این واکسن به ایران برداشته شد

وی اظهار داشت: بزرگترین دستاورد ایران در شرایط تحریم آن است که بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا، حتی یک بیمار مبتلا به کرونا به دلیل بی پولی، نبود دارو، تمایز اقوام و برتری جوان از مسن پشت در بیمارستان ها نماند و این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه خطر شیوع موج پنجم کرونا در ایران را هشدار داد و گفت: نباید با ساده انگاری، خطر این ویروس را فراموش کرد.

نمکی ادامه داد: انواع هندی، نیویورکی و آفریقایی جنوبی کرونا در کشور به خصوص استان های جنوبی مشاهده شده و ابتلا به آن در کرمان، یزد و آذربایجان غربی، ضرورت توجه بیشتر به پیشگیری از گسترش آن را بیشتر از قبل کرده است.

وی به مسوولان ستاد استانی کرونا در گلستان توصیه کرد که ورود مسافر از سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان های دارای بیمار مبتلا به انواع جهش یافته کرونا را بیشتر رصد کنند تا درگیر موج پنجم کرونا نشوند.

نمکی با اشاره به فراهم شدن حجم زیادی از تجهیزات بیمارستانی مانند تخت آی‌سی‌یو ، دستگاه کمک تنفسی و اکسیژن ساز طی هشت سال اخیر به خصوص پس از شیوع کرونا در کشور گفت که دولت سیزدهم مشکلی برای مدیریت کرونا و تامین واکسن این بیماری نخواهد داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وعده داد تا پایان شهریور ماه به معلمان، نیروهای نظامی، انتظامی و سایر گروه های پرریسک و تا پایان به همه جمیت هدف واکسن کرونا تزیرق خواهد شد تا زنجیره انتقال این ویروس قطع شود.

نمکی ادامه داد: کرونا در تمام مولفه‌های اجتماعی ، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی جهان تاثیر گذاشته و در آینده کرونا به محور و شاخص ارزیابی مدیریت کشور تبدیل خواهد بود.

وی به ادامه تلاش برای توسعه زیرساخت های درمانی در کشور اشاره کرد و گفت: امسال ۱۴ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت مراکز درمانی کشور اضافه خواهد شد.

نمکی همچنین از مدیریت مطلوب کرونا در گلستان تقدیر کرد و گفت: این استان جزو استان های موفق در مدیریت کرونا قرار دارد.

وزیر بهداشت  در ادامه با تقدیر از مردم برای حضور گسترده در انتخابات ۲۸ خرداد و پیروزی حجت السلام رییسی گفت: در زمان ریاست قوه قضائیه، حضور ایشان قوت قلبی ما برای مبارزه با فساد سازمان یافته دارو و حمایت از تولید داخلی بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این جلسه گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات مورد نیاز بیمارستان های استان از جمله دستگاه اکسیژن ساز، سی تی اسکن و تانک اکسیژن هزینه شد.

عبدالرضا فاضل همچنین به روند رو به رشد توسعه زیرساخت های درمانی در گلستان طی سال های اخیر اشاره کرد و گفت: ساخت بیمارستان ۹۱ تختخوابی گالیکش با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی، بیمارستان ۶۴ تختخوابی گمیشان، بیمارستان ۶۴ تختخوابی رامیان، مرکز اورژانس بیمارستان علی آبادکتول با ۵۰ تختخواب و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، بیمارستان اطفال گرگان، بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی گنبدکاووس، طرح توسعه ۷۰ تختخوابی بیمارستان حضرت معصومه (س) آزادشهر و بیمارستان سرطان گرگان از جمله این اقدامات است.

وی همچنین از تکمیل بیمارستان ۶۴ تختخوابی مراوه تپه خبر داد و گفت : این طرح بیمارستانی که ۸۰۰ میلیارد ریال از هزینه ساخت آن توسط بنیاد مستضعفان و ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر از سوی دانشگاه علوم پزشکی گلستان پرداخت شده آماده بهره‌برداری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: با تکمیل طرح های بیمارستانی در دست اقدام، ۲ هزار و ۲۰۰ تخت جدید به ظرفیت مراکز درمانی استان اضافه خواهد شد.

استاندار گلستان هم در این جلسه گفت: از ۲ سال گذشته تاکنون ساخت ۲ هزار و ۲۰۰ تخت بیمارستانی در استان آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد.

هادی حق شناس اظهار امیدواری کرد که با بهره برداری از این طرح های در دست اقدام، سرانه تخت بیمارستانی گلستان به میانگین کشوری نزدیک شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha