سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 313445

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران می‌گوید، دادستان هند مانع ارسال واکسن از این کشور به ایران شد.

دادستان هند مانع ارسال واکسن به ایران شد

سلامت نیوز:فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران می‌گوید، دادستان هند مانع ارسال واکسن از این کشور به ایران شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، علیرضا زالی در واکنش به اینکه گفته می‌شود به دلیل انتخابات، آمار کرونا پایین اعلام می‌شود، آیا چنین گمانه‌هایی واقعیت دارد؟ گفت: خیر، انتهای هر روز در تهران آمار روزانه را دقیق اعلام می‌کنیم. در حال حاضر هم در استان تهران، هم شهر تهران و اکثر شهرهای تهران از نظر شاخص‌ها نارنجی هستند. تنها شهر بهارستان، شهرقدس و شهر ملارد در بین ۱۶ شهرستان استان تهران زرد و سایر شهرها نارنجی هستند. بنابراین از نظر آمار در استان تهران تفاوتی نسبت به هفته‌های قبل نداریم و آماری که در مورد کرونا اعلام می‌شود کاملا درست است.


فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران افزود: بنابراین انتخابات و شرایط آن حداقل در آمار استان تهران موثر نبوده و آمار بر اساس شاخص‌هایی که پیش از این بوده، اعلام شده است. در حقیقت تهران در طول دو سه هفته گذشته نارنجی بوده کماکان هم نارنجی است.


زالی در واکنش به اینکه اکثر کشورهای همسایه ایران بیش از ۸۰ درصد جمعیت خود را واکسیناسیون کردند، در صورتی که در ایران حدود ۶ درصد جمعیت واکسینه شدند، علت چیست؟ تصریح کرد: بحث واکسن با چالش‌هایی جدی روبه‌رو بود. اولین بحث مربوط به واردات واکسن است. در حقیقت چالشی که برای واردات واکسن وجود داشت، این بود که اولویتی که شرکت‌های تولیدکننده اصلی واکسن مثل چین و سایر کشورها داشتند این بود که مردم آن کشورهایی که در فاز سوم مطالعات بالینی شرکت کردند از اولویت بالاتری برخوردار بودند. چون در ایران این کار انجام نشد و تلاش شد که مردم به عنوان نمونه‌های انتخابی در فرآیند Clinical trialهای کشورهای اصلی تولیدکننده واکسن قرار نگیرند، طبیعتاً از نظر نوبت‌دهی شرایط ما متفاوت با بقیه کشورها است.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین کشورهایی مثل قطر، امارات، کویت، اردن و حتی ترکیه پذیرفتند که در مورد واکسن‌هایی مثل واکسن سینوفارم یا سینوواک در بحث کلینیکال تریال فاز سه مشارکت کنند، طبیعتاً آنها اولویت جلوتری از ما خواهند داشت. همچنین نکته دوم این بود که هم‌زمانی تحویل واکسن‌های مورد نظر برای ایران به بحث جهش‌های شکل گرفته، نظیر بتا و دلتا برخورد کرد. به عنوان مثال در مورد واکسن‌هایی که قرار بود از طریق انستیتو بهارات وارد ایران شود، بعد از ۱۲۵ هزار ترخیص اول، دادستان خود هند مانع از آن شد.


زالی با تاکید بر اینکه روند واردات واکسن یادآور شد: همچنین طی دو هفته گذشته در برخی ایالت‌های کشور چین تعداد مبتلایان افزایش پیدا کرد، بنابراین در بحث در اختیار گذاشتن واکسن با محدودیت‌هایی روبه‌رو شد. بنابراین به نظر می‌رسد در کشورهای اصلی که قرار بود واکسن در اختیار کشور ما قرار دهند، در حوزه واکسن‌های وارداتی، شرایط به نسبت گذشته مطلوب‌تر شده است. بنابراین با توجه به تاخیری که رخ داده، پیش‌بینی می‌کنیم از اوایل هفته آینده باید فرآیند واردات واکسن رو به بهبود برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha