از گذشته ایام جشن و سرور اهل بیت ؟عهم؟ که از راه می‌رسید می‌شد در گوشه و کنار شهر ماشین‌های گل‌آرایی‌شده‌ را دید که یا جلوی تالارها توقف کرده یا حامل عروس و دامادی بودند که راهی خانه بخت بودند.

مشکلات جوانان در مسیر تشکیل خانواده

سلامت نیوز:از گذشته ایام جشن و سرور اهل بیت ؟عهم؟ که از راه می‌رسید می‌شد در گوشه و کنار شهر ماشین‌های گل‌آرایی‌شده‌ را دید که یا جلوی تالارها توقف کرده یا حامل عروس و دامادی بودند که راهی خانه بخت بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، اما در دو سه سال اخیر گرانی و کرونا دست‌به‌دست هم دادند تا بسیاری از جوانان نه‌تنها مراسم عروسی را برگزار نکنند که حتی قید ازدواج را هم بزنند. اگرچه به نظر می‌رسد که برگزار نکردن مراسم‌ عروسی پرزرق و برق موجب کاهش هزینه‌های زوج‌های جوان شده اما نکته دیگر این است که حتی مشاهده کردن ماشین‌های عروس در شهر عاملی بود که جوانان را تشویق به ازدواج می‌کرد.

حالا در چنین شرایطی به این نکته مهم نیز توجه کنید که گفته می‌شود حدود یک‌سوم جوانان تمایلی به ازدواج ندارند.این روزها هشدارهای زیادی درباره کاهش نرخ رشد جمعیت و حتی اینکه ایران تا دو دهه دیگر به کشوری سالمند تبدیل خواهد شد می‌شنویم.

علت این مساله کاهش نرخ ازدواج و به‌دنبال آن کاهش نرخ زادآوری در خانواده‌هاست. این در حالی است که مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان به نتایج یک افکارسنجی انجام‌شده اشاره کرده و گفته است: ۶۰درصد جوانان بر ضرورت ازدواج تاکید دارند. همچنین ۳۰درصد جوانان نداشتن شغل را از دلایل تاخیر در ازدواج عنوان کرده‌اند. خانم اعظم کریمی در ادامه نیز گفته است:

براساس نظرسنجی‌های انجام‌شده روی جوانان در آستانه ازدواج، ۳۳درصد جوانان حتی با وجود پیدا شدن فرد مناسب و فراهم بودن شرایط اقتصادی تمایلی به ازدواج ندارند. وی ادامه داد: 9/34درصد از جوانان بالا بودن هزینه‌های ازدواج،۳۰درصد جوانان نداشتن شغل، 3/26درصد جوانان نیز ترس از ازدواج ناموفق را از دلایل تاخیر در ازدواج عنوان کرده‌اند.مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه اگرچه مسکن، اشتغال و معیشت بایدهای لازم برای یک ازدواج و تشکیل خانواده است ولی نباید از ابعاد فرهنگی و اجتماعی ازدواج غافل شد، افزود:

سرباززدن جوانان از ازدواج و تغییر فرهنگی شتابان برای ازدواج، تغییر ذائقه جوانان، عدم بلوغ به‌موقع، نداشتن شناخت کافی، سنگ‌اندازی‌های خانواده‌ها از دیگر چالش‌های پیش روی ازدواج جوانان است. 

پیگیری قانون بعد از 15سال

 کریمی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، در پاسخ به چرایی اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج مصوب سال۸۴، افزود: این قانون به‌دلیل تشکیل نشدن صندوق اندوخته جوانان که در واقع منابع دستگاه‌ها برای اجرای مفاد دیگر این قانون از این صندوق تامین می‌شد، اجرایی نشده است.

به گفته وی، با پیگیری نمایندگان مجلس و وزارت ورزش و جوانان پس از ۱۵سال، وزارت اقتصاد متقاعد شد که باید این صندق را تشکیل دهد و در نهایت در ۱۹اسفندماه۹۹ پیش‌نویس صندوق اندوخته جوانان برای تصویب در دولت آماده شد و با تصویب اساسنامه صندوق عملا پیش‌بینی منابع اجرایی قانون اتفاق می‌افتد و دستگاه‌ها ملزم به اجرای قانون تسهیل ازدواج می‌شوند. کریمی بر ضرورت توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی ازدواج تاکید کرد و گفت: یکی از علل کاهش ازدواج، افزایش آمار طلاق است که این افزایش آمار باعث می‌شود جوانان از ترس طلاق برای ازدواج اقدام نکنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در سال۹۸ تعداد ۵۳۳هزار و ۱۶۵مورد ازدواج در کشور ثبت شده است که در سال۹۹ این رقم به ۵۵۶هزار و ۶۹۹مورد افزایش یافته که این افزایش ۵درصدی به‌دلیل کرونا و حذف مراسم‌ها و کم شدن هزینه‌های ازدواج رقم خورده است. 

کاهش ازدواج، افزایش تمایل به ازدواج

 امری مانند ازدواج جوانان در یک جامعه دارای پیچیدگی‌های خاص خود است. یک پژوهشگر خانواده در این‌باره گفته است:علی‌رغم تمایل 5/96درصد دختران کشور به ازدواج اما آمار ازدواج میان دختران ۳۰درصد کاهش یافته است. آقای بهزاد خلیلی درباره موضوعات مورد اهمیت برای دختران نیز به مهر گفت: ازدواج و تشکیل خانواده یکی از موضوعات مهم در حوزه دختران است. اما ابتدا باید دید که دختران ایرانی نسبت‌به تشکیل خانواده چه دیدگاهی دارند؟وی افزود: براساس سنجش نگرش جوانان به ازدواج که اخیرا ازسوی وزارت ورزش و جوانان انجام شد فقط ۳۵درصد از دختران مجرد اعلام کردند که علاقه‌ای به ازدواج ندارند و 5/96درصد از دختران کشور اعلام کردند که روزی ازدواج خواهند کرد یا در ازدواج تردید دارند. در این میان نیز ۷۰درصد معتقد بودند که قطعا تمایل به ازدواج دارند.

وی با بیان اینکه این میزان از تمایل به ازدواج یک امتیاز ویژه برای کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: بر اساس همین گزارش از میان کسانی که اعلام کردند قصد ازدواج نداشته یا در انجام آن تردید دارند از هر ۱۰دختر، هفت‌نفر معتقد بودند که در صورت رفع مشکلات اقتصادی ازدواج خواهند کرد.

 اهمیت ازدواج در سن مناسب

خلیلی با بیان اینکه این آمار نشان می‌دهد یکی از موانع جدی بر سر مسیر ازدواج جوانان و دختران، مسائل اقتصادی است، اظهار داشت:این موضوع که نگرش به ازدواج میان جوانان کاهش یافته غلط است هرچند این موضوع چندین‌بار نیز ازسوی وزارت ورزش و جوانان مطرح شده بود. این پژوهشگر خانواده درباره نگرش به سن ازدواج دختران ابراز داشت: براساس آمار، جامعه ایرانی معتقد است که ازدواج باید برای دختران و پسران در سنین مناسب آن‌ها رخ دهد و بیش از ۸۷درصد از مردم معتقدند سن مناسب ازدواج برای دختران ۱۶ تا ۲۵سال است.

وی عنوان کرد: این آمارها براساس «پیمایش زندگی خانوادگی در ایران» که ازسوی جهاد دانشگاهی انجام شده است. علی‌رغم اینکه میل دختران به ازدواج مناسب است اما واقعیت جامعه قدری با ایده‌آل بانوان متفاوت است. خلیلی با بیان اینکه براساس آمارها میانگین سن ازدواج دختران کشور 4/23سال است، تصریح کرد: از سوی دیگر، تعداد ازدواج‌های دختران ایرانی نیز کاهش یافته و از سال۹۲ تا ۹۸ بیش از ۳۰درصد از ازدواج‌های دختران آمار کاهشی داشته و تعداد این ازدواج‌ها به ۵۳۰هزار مورد در سال رسیده است. 

موانع ازدواج چیست؟

 این پژوهشگر خانواده با اشاره بر موانع افزایش میانگین سن ازدواج دختران بیان کرد:وضعیت نامطلوب اشتغال و درآمد برای پسران یکی از عوامل موثر در تاخیر تحقق ازدواج است. وقتی که یک پسر در سن نامطلوب وارد بازار می‌شود قطعا زمان ازدواج نیز به تاخیر می‌افتد.خلیلی ادامه داد: یکی از موانع دیگر شیوه تحصیلات در ایران است؛ به‌طوری‌که وضعیت سواد در کشورمان بسیار مطلوب است و اغلب جوانان به‌راحتی به تحصیلات عالیه دسترسی دارند اما طبق قانون اساسی کشور تمامی برنامه‌های مرتبط با تشکیل خانواده باید در خدمت این امر باشد، نه مانع آن. اما درحال‌حاضر تحصیلات به یکی از موانع ازدواج تبدیل شده است.

این پژوهشگر خانواده وضعیت نامطلوب مسکن را یکی دیگر از موانع ازدواج خواند و اظهار داشت: تورم اقتصادی و قیمت بالای مسکن یکی از مواردی است که بسیاری از جوانان را برای تشکیل خانواده با مشکل روبه‌رو کرده است و دولت آینده باید برای حل این معضل طرح و برنامه جدی ارائه دهد. خلیلی تصریح کرد: سختگیری خانواده‌ها بر جوانان نیز مانع دیگری برای ازدواج است. البته اهمیت داشتن امر ازدواج برای خانواده‌ها قابل تحسین است اما این اصل نباید به تندروی تبدیل شده و با چشم و همچشمی، فشار خانواده‌ها بر جوانان افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha