مردم هر زمان که اطلاعات کافی درباره بیماری داشتند، پروتکل‌ها را هم رعایت کردند. اما این سؤال مطرح می‌شود که مسئولان این روزها چه اطلاعاتی به مردم داده‌اند. این که فقط مردم را از بیماری بترسانیم، بیماری کنترل نمی‌شود. ترس مردم یک روز شکسته می‌شود و بیماری برایشان عادی خواهد شد.

کرونا تنها با ترساندن مردم کنترل نمی‌شود

سلامت نیوز-*محمود نیلی احمدآبادی: مردم هر زمان که اطلاعات کافی درباره بیماری داشتند، پروتکل‌ها را هم رعایت کردند. اما این سؤال مطرح می‌شود که مسئولان این روزها چه اطلاعاتی به مردم داده‌اند. این که فقط مردم را از بیماری بترسانیم، بیماری کنترل نمی‌شود. ترس مردم یک روز شکسته می‌شود و بیماری برایشان عادی خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، آمده است: «خوشبختانه واکسیناسیون مردم در حال اجرایی‌شدن است و البته محموله جدید واکسن هم وارد کشور شده است. همین اخبار خوش موجب شده تا خیال برخی از مردم از بابت بیماری کرونا راحت شود؛ تا جایی‌ که نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی بی‌تفاوت شده‌اند. شرایطی خطرناک که اگر ادامه‌دار باشد احتمالاً موجب می‌شود که کشور با موج بعدی بیماری کرونا روبه‌رو شود. در این باره شخصاً معتقدم که نباید فقط مردم را مقصر دانست. به‌ نظرم یک مشکلی که در کشور وجود دارد همین بحث مقبولیت و سرمایه اجتماعی است. این که حرف مسئولان چقدر بین مردم مقبولیت دارد. مردم بر اساس اطلاعاتی که به آنها داده می‌شود و البته واقعیت‌هایی که با آن مواجه می‌شوند، تصمیم می‌گیرند. در اینجا مسئولیت بیشتر بر عهده کسانی است که از همه ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنند. مردم هر زمان که اطلاعات کافی درباره بیماری داشتند، پروتکل‌ها را هم رعایت کردند. اما این سؤال مطرح می‌شود که مسئولان این روزها چه اطلاعاتی به مردم داده‌اند. این که فقط مردم را از بیماری بترسانیم، بیماری کنترل نمی‌شود. ترس مردم یک روز شکسته می‌شود و بیماری برایشان عادی خواهد شد.

ما درباره فرهنگسازی و نحوه ارتباط با مردم با دوستان وزارت بهداشت صحبت کردیم. در جلسات مختلف به مسئولان وزارت بهداشت گفتیم که شما به‌ لحاظ بهداشتی متخصص هستید اما صحبت‌کردن با مردم تخصص خودش را می‌خواهد. بیماری‌های واگیردار فقط جنبه‌های بهداشتی و درمانی ندارد، بلکه وجه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هم دارد. این بیماری‌ها وضعیت اقتصادی مردم را تهدید و شرایط اجتماعی مردم را محدود می‌کند. همین موارد می‌طلبد تا کسانی با مردم صحبت کنند که با این حوزه‌ها آشنا هستند. در حقیقت گروهای مرجع می‌توانند مردم را قانع کنند. متأسفانه درباره وضعیت کرونا در ایران فقط یک گروه با مردم حرف زدند و حرف‌ها هم بیشتر برای ترساندن مردم بوده است. مردم باید عمیقاً باور کنند که بیماری خطرناک است. از سوی دیگر وزارت بهداشت باید بداند که هر کسی به یک گفتمانی جذب می‌شود. مسئولان ستاد کرونا و وزارت بهداشت اگر می‌خواهند در این حوزه موفق باشند باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنند و همه افرادی را که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند، به کار گیرند. از متخصصان جامعه‌شناسی، روانشناسی، اقتصادی و فرهنگی کمک بگیرند و این افراد برای مردم توضیح دهند که اگر با هم هر چه زودتر این بیماری را کنترل کنیم وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهتر می‌شود. صرفاً با ترساندن مردم از بیمارستان این بیماری از بین نمی‌رود؛ چرا که در زمان‌هایی تعداد بیماران زیاد شد و مردم دیدند افرادی که در بیمارستان بودند خوب شدند حالا چند نفر هم فوت کرد. این مباحث به لحاظ اجتماعی برای مردم عادی می‌شود. نباید بگذاریم که شرایط سخت عادی شود و متأسفانه وزارت بهداشت به این موضوع توجه ندارد. یک موج می‌آید وحشت عمومی بالا می‌رود و تخت‌ها پر می‌شود و مردم رعایت می‌کنند و دوباره تخت‌ها خالی می‌شود، بیماری برای مردم عادی می‌شود و چون فقط از این جنبه با مردم صحبت شده، طبیعی است که مردم مسأله را ساده می‌گیرند.»

*رئیس دانشگاه تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha