محققان بین الملل در پژوهشی جالب توجه و جدید، نقش دانه‌های گرده درختان را در انتشار ویروس بیماری‌هایی نظیر کووید 19 کشف کرده‌اند.

گرده درختان، متهم جدید انتشار ویروس کووید 19

سلامت نیوز: محققان بین الملل در پژوهشی جالب توجه و جدید، نقش دانه‌های گرده درختان را در انتشار ویروس بیماری‌هایی نظیر کووید 19 کشف کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بیشتر مدل‌هایی که نحوه انتقال ویروس‌ ها را توضیح می‌دهند، بر روی ذرات ویروسی منتشره از یک فرد برای آلوده کردن یک فرد دیگر که نزدیک به او است، متمرکز می‌شوند. اما مطالعه جدیدی که در مورد نقش ذرات میکروسکوپی در انتقال ویروس‌ ها انجام شده، نشان می‌دهد که دانه‌های گرده نقش خاصی را در انتشار این عوامل بیماری زا بازی می‌کنند.

در این تحقیق که توسط پژوهشگرانی از دانشگاه نیکوزیای قبرس انجام شده، چگونگی مشارکت گرده گیاهان را گسترش ویروس کووید 19 ارزیابی شده است و برای انجام آن از رویکردهای محاسباتی پیشرفته برای تجزیه و تحلیل دینامیک سیالات و تقلید حرکت گرده‌های درخت بید استفاده شده است.

بر این اساس، دانه‌های گرده منتشرشده در فضای باز به شیوع ویروس‌ های موجود در هوا به ویژه در محیط‌های شلوغ کمک می‌کنند.

محققان فوق متوجه همبستگی بالای بین میزان آلودگی به کووید 19 و غلظت گرده در نقشه ملی آلرژی شدند. طبق یافته های آن‌ها هر دانه گرده می‌تواند هم زمان صدها ذره ویروس را حمل کند و درختان به تنهایی می‌توانند 1500 دانه گرده در هر متر مکعب را در برخی روزها وارد هوا کنند.

به گفته آن‌ها، «محاسبات ما نشان می‌دهد که با تنظیم مدل نسبت به دما، سرعت باد و رطوبت یک روز معمول بهاری، گرده‌ها در کمتر از یک دقیقه از میان جمعیت عبور می‌کنند و این اتفاق می‌تواند بار ویروس همراه را تحت تأثیر قرار دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های نظیر کرونا را افزایش دهد».

این محققان امیدوارند که پژوهش جدیدشان بتواند در اصلاح ساز و کارهای مربوط به جلوگیری از گسترش کووید 19 با درنظر گرفتن توانایی گرده گیاهان مؤثر واقع شود.

آن‌ها در مرحله بعدی تحقیقات خود، به دنبال درک بهتر مکانیزم زمینه ساز تعامل بین دانه‌های گرده موجود در هوا و سیستم تنفسی انسان در شرایط مختلف محیطی هستند.

این یافته‌های علمی پژوهشی را نشریه Physics of Fluids وابسته به انستیتوی فیزیک آمریکا منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha