فوق تخصص گوارش کبد و تغذیه کودکان، نسبت به پیامدهای مصرف خودسرانه هرنوع دارو اعم از گیاهی و شیمیایی برای کودکان زیر یک سال هشدار داد.

مراقب عوارض دارویی شیرخوارگان باشید/خودسرانه دارو ندهید

سلامت نیوز:فوق تخصص گوارش کبد و تغذیه کودکان، نسبت به پیامدهای مصرف خودسرانه هرنوع دارو اعم از گیاهی و شیمیایی برای کودکان زیر یک سال هشدار داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، امیرحسین حسینی اظهار کرد: توجه داشته باشیم که هر نوع دارویی باید از محل‌های معتبر تهیه شود زیرا در غیر این صورت ممکن است آلودگی داشته باشد و یا اینکه دوز دارویی و ماده موثره مورد تأیید در آن رعایت نشده باشد و باعث مسمومیت دارویی شود.


وی با اشاره به اهمیت روش تهیه داروهای گیاهی، گفت: همچنین یکی دیگر از نکات مهم در مورد مصرف داروهای گیاهی سن مصرف کننده داروست.
حسینی تاکید کرد: سنین نوزادی (زیر یک ماه) و شیرخوارگی (زیر یک سال) سنینی بسیار حساس برای تجویز دارویی محسوب می‌شود و داروهای شیمیایی نیز در این سن بسیار با احتیاط تجویز و مصرف می‌شوند و غالباً در نوزادی از داروهای شیمایی خوراکی استفاده نمی‌شود.


وی افزود: در سن نوزادی اگر وضعیت سلامت کودک مناسب باشد سعی می‌کنیم به وی هیچ دارویی ندهیم ولی اگر حال کودک خیلی وخیم باشد باید به بیمارستان مراجعه کنیم تا کودک تحت نظر پزشک متخصص و یا فوق تخصص داروهای لازم را که غالباً تزریقی است دریافت کند.
این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان با تاکید بر اینکه تجویز داروهای سنتی و گیاهی در سنین زیر سه ماه جایگاهی ندارد، گفت در غیر این صورت باعث مرگ و میر و یا عوارض غیر قابل جبران می‌شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تشریح کرد: در سنین نوزادی و شیرخوارگی بیماری‌های محدودی وجود دارد که درمان آنها در خانه میسر است؛ برای مثال اگر نوزادی در دو هفته نخست تولد عطسه می‌کند و یا زردی خیلی خفیف دارد می‌توان با مشورت پزشک و متخصص نوزادان کودک را در خانه نگه داشت.


حسینی ادامه داد: در غیر این صورت حتماً مراجعه به بیمارستان نیاز است تا داروهای مورد نیاز توسط پزشک تجویز شود.
وی با بیان اینکه دخالت افراد غیر متخصص در بیماری و درمان نوزادان می‌تواند بسیار خطرآفرین و جبران ناپذیر باشد، تصریح کرد: برای یک زردی ساده حتی نمی‌توان ترنجبین و یا چنین داروهایی به نوزاد تجویز کرد.


حسینی با اشاره به اینکه عدم دفع مدفوع در سنین نوزادی و شیرخوارگی یکی از مسائل رایجی است که باعث نگرانی خانواده‌ها و والدین می‌شود، توضیح داد: این در حالی است که این موضوع یک وضعیت کاملاً طبیعی است و اگر کودک در سنین زیر سه یا چهارماهگی اگر به خوبی وزن بگیرد و هر چند روز یکبار دفع مدفوع نرمالی داشته باشد اصلاً نیاز به دارو ندارد و کاملاً یک الگوی طبیعی دفع است.


وی ادامه داد: چنین وضعیتی به هیچ اقدام تشخیصی و یا درمانی نیاز ندارد؛ اما متأسفانه بسیاری از اوقات خانواده‌ها فکر می‌کنند نوزادشان دچار یبوست شده است و از درمان‌های رایج یبوست در سنین بزرگسالی مانند برگ سنا و شربت سنا برای کودک استفاده می‌کنند در حالی که استفاده از این دارو تا سن زیر دو سال برای کودکان مجاز نیست و چنین اشتباهی ممکن است به قیمت جان نوزاد تمام شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: متأسفانه بارها دیده شده بیماری که توسط پزشک متخصص و یا فوق تخصص تحت درمان بوده است، پس از مراجعه به طب سنتی و یا طب اسلامی مصرف دارویی که پزشک به وی تجویز کرده را قطع کرده است و به او گفته شده با مصرف یک شربت، عصاره گیاهی و یا ترکیب‌های دست ساز مشکلش بر طرف می‌شود.


فوق تخصص گوارش کبد و تغذیه کودکان ادامه داد: برخی خانواده‌ها فکر می‌کنند اگر این داروها را که خیلی راحت در دسترس است و به نام داروی گیاهی شناخته می‌شود مصرف کنند برای کودکشان بهتر است در حالی که واقعیت این طور نیست. زیرا، تجویز این داروها برای نوزادان و شیرخواران هیچ پایه علمی ندارد و استفاده از این داروها به جای داروهایی که پزشک متخصص تجویز کرده باعث می‌شود کودک از فواید داروهای مناسب محروم شده و دچار عوارض این داروها نیز شود.


حسینی با هشدار نسبت به قطع داروهای تجویز شده از سوی پزشک و جایگزین کردن آنها با ترکیبات گیاهی برای کودکان، عوارض جبران ناپذیر این اقدام اشتباه را یادآور شد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تداخلات دارویی در کودکان توضیح داد: خیلی اوقات داروهای شیمیایی ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشد و پزشک حین تجویز این مسئله را مدنظر قرار می‌دهد.


وی ادامه داد: اگر پزشک مطلع نباشد که بیمار از قبل چه ترکیب گیاهی را مصرف کرده است این موضوع می‌تواند زمینه ساز برخی مشکلات باشد؛ همچنین خیلی اوقات بعد از اینکه پزشک به بیمار دارو تجویز می‌کند، افراد به سراغ ترکیبات گیاهی همچون شربت و معجون و … می‌روند و با زهم چون پزشک در جریان این داروها و ترکیبات نبوده ممکن است تداخل دارویی و مسمومیت ایجاد شود.


این فوق تخصص با بیان اینکه درباره کودکان همه درمان‌ها و تجویزهای دارویی بر اساس وزن کودک در نظر گرفته می‌شود، اضافه کرد: اما مقدار ترکیبات گیاهی که به کودکان تجویز می‌شود بر اساس وزن و سن شیرخوار و یا نوزاد نیست.


حسینی با بیان اینکه غالباً داروها و ترکیبات گیاهی توسط افراد غیرمتخصص به کودکان تجویز می‌شود، گفت: اگر کودکی پس از مصرف داروها و ترکیبات گیاهی دچار عوارض شود مجبور است که به مراکز درمانی مراجعه کند تا پزشک متخصص و فوق تخصص این عوارض را بررسی کرده و بیمار نجات یابد.
وی تاکید کرد: مجموع این عوامل باعث می‌شود که مصرف ترکیبات گیاهی برای شیرخواران به ویژه کودکان زیر شش ماه احتمال خطرات، آسیب‌های فراوان و حتی مرگ را به همراه داشته باشد.


حسینی در پایان یادآور شد: بسیار مهم است که دارو را چه کسی تجویز می‌کند، پزشکان متخصص رشته کودکان می‌دانند که از نظر علمی یک دارو به چه دلیلی به کودک تجویز می‌شود اما افراد فاقد صلاحیت بدون اینکه در این باره اطلاع داشته باشند اقدام به تجویز دارو می‌کنند که باعث مشکلات زیادی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha