آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی ناشی از اختلالات خود ایمنی بوده و زنان دو برابر مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

زنان ۲ برابر مردان به بیماری آرتریت روماتوئید مبتلا می‌شوند

سلامت نیوز: آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی ناشی از اختلالات خود ایمنی بوده و زنان دو برابر مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سید ضیاء الدین مظهری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: آرتریت روماتوئید موجب تورم و تخریب تدریجی مفاصل حرکتی می شود و روز به روز محدودیت حرکتی را افزایش می دهد.


وی اظهار داشت: علت اصلی بروز این بیماری به طور دقیق مشخص نیست، ولی بررسی ها نشان می دهد عوامل ارثی، استعمال دخانیات، اضافه وزن و چاقی، نوع مواد خوراکی و عادات غذایی از عوامل زمینه ساز و شیوع آرتریت روماتوئید است.


عضو انجمن تغذیه ایران ادامه داد: افرادی که زمینه ارثی و ژنتیکی این بیماری را دارند، به طور دائم  فعل و انفعالاتی را در سیستم سوخت و ساز خود هدایت می کنند و مواد تولید شده موجب آسیب، تخریب غضروف ها و تغییر بافت استخوانی و مفاصل می شوند.


به گفته وی، نوع تغذیه، میزان انرژی دریافتی از طریق خوراک روزانه، حذف بعضی مواد غذایی در پیشگیری از چاقی  در تسکین و کاهش التهابات مفاصل، به خصوص مفاصل حرکتی، تاثیرگذار بوده و  در کنار  درمان های دارویی یا جراحی و فیزیوتراپی، اجرای یک برنامه غذایی متناسب با نوع التهاب،  فرسودگی و تخریب مفاصل، طول مدت بهبودی را کوتاه تر می کند.


این استاد دانشگاه افزود: از جمله مواد غذایی مستعد کننده بیماری آرتریت روماتوئید  گوشت قرمز و  مصرف زیاد مواد پروتئینی و قهوه  است و در عین حال مصرف ماهی روغن زیتون، سبزیجات و میوه جات باعث کاهش عوارض این بیماری می شود.


مظهری تصریح کرد: استفاده از ماهی، به خصوص ماهی های پر چرب، منبع خوبی برای تامین اسیدهای چرب امگا ۳ محسوب می شود و به موازات استفاده از برنامه غذایی متناسب و متعادل، گنجانیدن دو وعده در طول هفته بسیار تاثیر گذار خواهد بود.


وی اظهار داشت: مشکلات حرکتی و درد مفاصل ممکن است اولین تظاهرات آرتریت، آرتروز و نقرس باشد که باعث تحلیل رفتن مفصل یا غضروف شده ولی ما اغلب توجه چندانی به این عوارض نمی کنیم و علائم و دردهای هشداردهنده را نادیده گرفته و به خوددرمانی می پردازیم.


عضو انجمن تغذیه ایران خاطرنشان کرد: از بین رفتن فرصت های طلایی برای درمان آرتریت روماتوئید، باعث  از بین رفتن تدریجی غضروف و آسیب وارد شده به مفاصل  شده و فرد مبتلا را زمین گیر می کند، در حالیکه با اقدام و مراجعه به موقع به متخصص مربوطه،  کنترل وزن  زیر نظر یک کارشناس و یا متخصص تغذیه، نه تنها از تورم مفاصل و گسترش بیماری جلوگیری می شود، بلکه صرفه جویی بسیاری نیز از نظر هزینه های درمان بیماری در حالت های پیشرفته یا از کارافتادگی خواهد شد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha