پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 313593

همانطور که مطرح شد انواع مختلف HPV از طریق تماس جنسی گسترش می‌یابند و با بیشتر موارد سرطان دهانه رحم در ارتباط هستند. گارداسیل (Gardasil) یک واکسن HPV است که توسط سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده تایید شده است و می‌تواند هم برای دختران و هم برای پسران استفاده شود. واکسن hpv اگر قبل از اینکه یک دختر یا زن به ویروس آلوده شود تزریق شود، می‌تواند از بیشتر موارد سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. علاوه بر این، واکسن HPV می‌تواند از ابتلای زنان به سرطان واژن و ولور جلوگیری کند و همچنین، از ابتلای زنان و مردان به زگیل‌های تناسلی و سرطان مقعد، دهان و گلو پیشگیری کند. از سوی دیگر، واکسیناسیون پسران می‌تواند به محافظت دختران در برابر این ویروس نیز کمک کند.

واکسن HPV چیست؟

سلامت نیوز:واکسن HPV چیست؟


همانطور که مطرح شد انواع مختلف HPV از طریق تماس جنسی گسترش می‌یابند و با بیشتر موارد سرطان دهانه رحم در ارتباط هستند. گارداسیل (Gardasil) یک واکسن HPV است که توسط سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده تایید شده است و می‌تواند هم برای دختران و هم برای پسران استفاده شود.


واکسن hpv اگر قبل از اینکه یک دختر یا زن به ویروس آلوده شود تزریق شود، می‌تواند از بیشتر موارد سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. علاوه بر این، واکسن HPV می‌تواند از ابتلای زنان به سرطان واژن و ولور جلوگیری کند و همچنین، از ابتلای زنان و مردان به زگیل‌های تناسلی و سرطان مقعد، دهان و گلو پیشگیری کند. از سوی دیگر، واکسیناسیون پسران می‌تواند به محافظت دختران در برابر این ویروس نیز کمک کند.


انواع واکسن HPV چیست؟
سه واکسن HPV به نام‌های واکسن نه ظرفیتی (گارداسیل 9)، واکسن چهار ظرفیتی (گارداسیل) و واکسن دو ظرفیتی به نام واکسن سرواریکس (Cervarix)، واکسن‌هایی هستند که از سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده آمریکا، مجوز دریافت کرده‌اند. هر سه نوع این واکسن‌ها می‌توانند از انواع 16 و 18 HPV پیشگیری کنند. این انواع HPV در بیشتر موارد سرطان ناشی از این ویروس‌ها نقش دارند.


واکسن گارداسیل 9، یک واکسن HPV نه ظرفیتی است که از افراد در برابر انواع 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 HPV محافظت می‌کند و تنها واکسن HPV است که در حال حاضر در ایالات‌متحده توزیع می‌شود.


سن تجویز اچ پی وی و تعداد دفعات تزریق واکسن چیست؟


واکسن HPV به‌طورمعمول برای دختران و پسران 11 یا 12 ساله توصیه می‌شود. اگرچه این واکسن را می‌توان از نه‌سالگی نیز تزریق کرد. بهتر است واکسن HPV زمانی برای دختران و پسران تزریق شود که آن‌ها تماس جنسی را شروع نکرده باشند. تحقیقات نشان داده است که دریافت واکسن در سنین کودکی با شروع زودتر فعالیت جنسی ارتباطی ندارد.


هنگامی‌که فردی به HPV آلوده شد ممکن است واکسن، آن‌قدرها برای او موثر نباشد یا اصلا تاثیری نداشته باشد. از سوی دیگر، اثربخشی واکسن درصورتی‌که در سنین کم تزریق شود بیشتر است. تعداد دفعات تزریق واکسن برای کودکان زیر 15 سال، دو دوز در فاصله شش ماه است اما برای افراد بالاتر از 15 سال، این واکسن به صورت سه دوز تزریق می‌شود.


فواید واکسیناسیون HPV شامل چه مواردی است؟


همانطور که مطرح شد هر یک از این واکسن‌های HPV می‌توانند در برابر انواع 16 و 18 HPV از افراد محافظت کنند. این دو نوع HPV عفونت‌های پرخطری محسوب می‌گردند زیرا می‌توانند منجر به سرطان دهانه رحم، ولور یا مقعد شوند. واکسن‌های گارداسیل همچنین در برابر انواع 6 و 11 HPV از افراد محافظت می‌کنند. این دو نوع به‌عنوان زگیل‌های تناسلی شناخته شده‌اند. به‌طورکلی، مهم‌ترین مزایای واکسن HPV شامل پیشگیری از سرطان و زگیل‌های تناسلی هستند.


از سوی دیگر، برخی می‌پرسند چنانچه هر سه دوز واکسن به‌طور کامل دریافت نشود بازهم ایمنی در برابر HPV ایجاد می‌شود؟ پاسخ این سوال منفی است. برای اینکه از مزایای این واکسن بهره‌مند شوید لازم است هر سه دوز آن را دریافت کنید. ماندگاری ایمنی واکسن HPV نیز به صورت طولانی‌مدت است.


عوارض جانبی واکسن و موارد احتیاط چیست؟


احتمالا مهم‌ترین ایراد واکسن HPV عوارض جانبی بالقوه آن است. بااین‌حال، عوارض واکسن، شایع نیستند و اکثر افراد عارضه جانبی جدی‌ای را تجربه نمی‌کنند. عوارض جانبی خفیف تا متوسط بیشتر اتفاق می‌افتد اما بازهم این عوارض غیرمعمول هستند. عوارض جانبی خفیف تا متوسط واکسن HPV می‌تواند شامل موارد زیر باشد:


•    درد یا تورم در ناحیه تزریق
•    تب خفیف
•    سردرد
•    خستگی
•    درد عضلات
•    درد مفاصل
•    غش کردن
•    حالت تهوع
•    استفراغ
•    دل‌درد
•    اسهال

دریافت کرده‌اید و عوارضی را تجربه می‌کنید لازم است با پزشک خود در این مورد صحبت کنید. برخی افراد نگران این موضوع هستند که واکسن HPV ممکن است عوارض جانبی جدی یا تاثیرات طولانی‌مدت مانند تاثیر بر روی باروری داشته باشد. بااین‌حال، مطالعات نشان می‌دهند که این واکسن، ایمن است و نمی‌تواند خطری جدی به همراه داشته باشد.


از سوی دیگر، واکسن HPV می‌تواند باعث بهبود قدرت باروری در برخی زنانی شود که به عفونت مقاربتی مبتلا شده‌اند. همچنین، لازم است بدانید این واکسن از برخی سرطان‌های مرتبط با HPV پیشگیری نمی‌کند. به همین دلیل مهم است که تست پاپ اسمیر و تست hpv را هرچند یک وقت بار انجام دهید. علاوه بر این، واکسن HPV از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی دیگر جلوگیری نمی‌کند.


تزریق واکسن HPV در منزل چه مزایایی دارد؟


واکسیناسیون یک روش ساده است و می‌تواند به‌راحتی در منزل و توسط یک پرستار آموزش‌دیده انجام شود. مزایای تزریق واکسن HPV در منزل شامل موارد زیر است:
•    بارزترین مزیت واکسیناسیون در منزل این است که می‌توانید در فضای راحت منزل خود خدمات پرستار را دریافت کنید، نه اینکه مجبور شوید مسیر طولانی به کلینیک را طی کنید و منتظر نوبت خود بمانید.
•    واکسن زدن برای کودکان، استرس‌زاست؛ بنابراین برای سهولت روند کار بهتر است که آن‌ها در فضای راحت خانه واکسینه شوند، در این صورت شما نیز می‌توانید به فرزندتان در آرام شدن، کمک بیشتری کنید.
•    واکسیناسیون در خانه به شما این امکان را می‌دهد که انتخاب روز و زمان واکسیناسیون را طبق برنامه انجام دهید، نه اینکه به خاطر کارهای دیگر، برنامه واکسیناسیون را به تعویق بیندازید.


همچنین شما میتوانید جهت نمونه گیری در منزل و به سایت https://azmayeshonline.com/ مراجعه نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha