طبق گزارش جهانی مواد مخدر دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، در سال 2020، حدود 275 میلیون نفر مواد مخدر مصرف کردند و بیش از 36 میلیون نفر از اختلالات مصرف مواد مخدر رنج بردند.

اثرات همه گیری خطرهای مواد مخدر را تسریع می بخشد

سلامت نیوز:طبق گزارش جهانی مواد مخدر دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، در سال 2020، حدود 275 میلیون نفر مواد مخدر مصرف کردند و بیش از 36 میلیون نفر از اختلالات مصرف مواد مخدر رنج بردند.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دفترمقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، این گزارش همچنین به قدرت کانابیس در 24 سال گذشته اشاره می کند که در بخش هایی از جهان به اندازه 4 برابر بیشتر شده است، و علی رغم شواهد موجود دال بر این که مصرف کانابیس، مخصوصا در کسانی که مصرف کننده طولانی مدت هستند، به سلامت آسیب می زند، از تعداد نوجوان هائی که این ماده را مضر می دانستند، 40 درصد کاسته شده است.

خانم غادا والی، مدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد گفت: "نادیده گرفتن خطرهای مصرف مواد با نرخ بالاتر مصرف مواد مرتبط است، و یافته های گزارش سالانه مواد مخدر 2021 دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد بر نیاز به پر کردن خلأ بین انگاشتن و واقعیت تأکید دارد تا بتوان آگاهی افراد جوان و حافظان سلامت جامعه را بالا برد."

"شعار امسال روز جهانی مبارزه با مصرف مواد و قاچاق غیر قانونی " حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی ها را نجات دهیم" است، که بر اهمیت تقویت مبتنی بر شواهد آگاهی عمومی تأکید می کند، تا جامعه بین الملل، دولت ها، جامعه مدنی، خانواده ها، و جوانان بتوانند تصمیم های خود را از روی آگاهی بگیرند و بهتر بتوانند تلاش ها برای پیشگیری و درمان مصرف مواد را به ثمر برسانند و با چالش های جهانی مواد مخدر دست و پنجه نرم کنند."

بر اساس این گزارش، بین سال های 2019-2002، درصد ماده اصلی روانگردان موجود در کانابیس در اروپا از 6 درصد به 11 درصد افزایش یافته است. این ماده در بین سال های 2019-1995 از 4 درصد به 16 در صد در آمریکا افزایش داشته است. این در حالی است که درصد نواجوان هائی که کانابیس را مضر می دانستند در آمریکا 40 درصد و در اروپا 25 درصد کم شده است.

علاوه بر این، بیشتر کشورها افزایش در مصرف کانابیس در دوران همه گیری را گزارش کرده اند. در تحقیقی که بر متخصصین سلامت در 77 کشور انجام شد، 42 درصد اظهار کردند که مصرف کانابیس افزایش یافته است. افزایش در مصرف غیر پزشکی داروها هم در این دوران دیده شده است.

 
مصرف مواد در حال افزایش است، اما درمان مبتنی بر شواهد بیشتر در دسترس است.

بین سال های 2019-2010، تعداد افرادی که مواد مصرف می کنند 22 درصد افزایش یافته است، که بخشی به دلیل افزایش جمعیت جهانی بوده است. بر اساس تغییرات جمعیتی، تصویر موجود نشان می دهد که تا سال 2030، تعداد افرادی که در جهان مواد مصرف می کنند، 11 درصد افزوده می شود  - و افزایش قابل توجه 40 درصدی در آفریقا، به دلیل رشد سریع و جوان جمعیت.

طبق برآوردهای اخیر جهانی، حدود 5/5 درصد جمعیت بین 15 تا 64 سال حداقل یک بار در سال گذشته مواد مصرف کرده اند، در حالی که 3/36 میلیون نفر، یا 13 درصد از کل تعداد افرادی که مواد مصرف می کنند، از اختلالات مصرف مواد مخدر رنج می برند.

برآورد شده است که بیش از 11 میلیون نفر در جهان مواد مخدر تزریق می کنند که نیمی از آنها به هپاتیت C مبتلا هستند. مواد شبه افیونی همچنان بیشترین بانی ابتلا به بیماری های مربوط به مصرف مواد هستند.

دو ماده شبه افیونی که بیشترین استفاده را برای درمان اختلالات مصرف مواد شبه افیونی دارند، متادون و بوپرونورفین، در دو دهه اخیر بیشتر در دسترس بوده اند. میزان در دسترس این مواد برای مصرف پزشکی از سال 1999، 6 برابر شده است، از 557 میلیون دوز در روز به 3317 میلیون تا سال 2019 رسیده است که نشان می دهد درمان داروئی مبتنی بر شواهد بیشتر از گذشته در دسترس است.

 
شبکه تاریک (Dark Web)

بازارهای مواد مخدر در شبکه تاریک تنها در طول دهه گذشته ظهور کردند اما بازارهای اصلی هم اکنون حداقل 315 میلیون دلار ارزش دارند. اگرچه این تنها بخشی از بازار مواد مخدر است، این روند بین سال های 2011 تا اواسط 2017 و از اواسط 2017 تا 2020، چهار برابر افزایش داشته است.

به نظر می رسد ابداع سریع تکنولوژی که با چابکی و سازگاری کسانی که از بسترهای جدید برای فروختن مواد مخدر و سایر مواد استفاده می کنند، ترکیب شده است، یک بازار جهانی را به وجود می آورد، جائی که تمام مواد مخدردر همه جا قابل دسترس تر هستند. طبق این گزارش، این امر، به نوبه خود، توانسته است تغییرات در الگو های مصرف مواد را تغییر دهد و پیامدهائی را برای سلامت عمومی به همراه داشته باشد.

 

جهش و جابجایی بازار دارو

گزارش جدید نشان می دهد که بازارهای مواد مخدر توانستند بعد از اختلال اولیه به دلیل بروز همه گیری، سریع به کار خود ادامه دهند؛ طغیانی که باعث تحریک یا تسریع برخی از پویایی های قاچاق موجود در بازار جهانی مواد مخدر شده است. در این میان می توان به حمل و نقل چشمگیرتر مواد مخدر، افزایش در تناوب مسیرهای آبی و زمینی مورد استفاده برای قاچاق، استفاده بیشتر از هواپیماهای شخصی برای قاچاق مواد مخدر، و طغیان در مصرف روش های بیشمار برای انتقال مواد مخدر به مصرف کنندگان نهائی اشاره کرد.

مقاومت بازارهای مواد مخدر در طول همه گیری بار دیگر نشان داد که قاچاقچیان می توانند به سرعت با محیط ها و شرایط تغییر یافته سازگار شوند.

این گزارش همچنین متذکر می شود که زنجیره های عرضه کوکائین به اروپا متنوع هستند، که باعث پایین آمدن قیمت و بالا رفتن کیفیت، و در نتیجه به خطر انداختن اروپا با گسترش هر چه بیشتر بازار کوکائین می شوند. این امر آسیب های احتمالی ناشی از این ماده را در منطقه گسترش می دهد.

تعداد مواد روانگردان جدید نوظهور در بازار جهانی از 163 در سال 2013 به 71 در 2019 کاهش پیدا کرد. این نشان دهنده روند ها در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا است. یافته ها حاکی از آن است که سیستم های کنترل ملی و بین المللی در محدود ساختن مواد روانگردان جدید در کشورهای با درآمد بالا، جائی که این مواد در دهه گذشته پدیدار شدند، موفق بوده اند.

 
خطرهای مواد مخدر، تحولات جدید با همه گیری ایجاد شده است.

کووید – 19 ابداع و سازگاری در خدمات پیشگیری و درمان مواد مخدر را از طریق الگوهای منعطفتر انتقال خدمات مورد هدف قرار داده است. بسیاری از کشورها به دلیل همه گیری، خدمات دارویی تلفنی خود را معرفی یا گسترش دادند، که برای مصرف کنندگان مواد مخدر به این معناست که مددکاران سلامت اکنون می توانند مشاوره و ارزیابی های اولیه را با تلفن و با استفاده از سیستم های الکترونیک ارائه دهند تا بتوانند مواد تحت کنترل را تجویز کنند.

در حالی که تأثیر همه گیری کووید – 19 بر چالش های مواد مخدر کامل شناخته شده نیست، تحلیل های اولیه حاکی از آن است که این همه گیری شرایط اقتصادی را به گونه ای سخت کرده است که کشت مواد مخدر برای جوامع شکننده تر از جذابیت بیشتری برخوردار باشد. تأثیر اجتماعی ان همه گیری – که باعث افزایش نابرابری، فقر، و شرایط سلامت روان به خصوص در میان جمعیت آسیب پذیر می شود – عواملی را برای روی آوردن هر چه بیشتر افراد به مصرف مواد به وجود می آورند.

*گزارش جهانی مواد مخدر را در لینک زیر قابل دسترس است:

https://wdr.unodc.org/

گزارش جهانی مواد مخدر 2021 نگاهی اجمالی بر عرضه و تقاضای مواد افیونی، کوکائین، کانابیس، محرک های نوع آمفتامین و مواد روانگردان جدید و تأثیر آنها بر سلامت با در نظر گرفتن تأثیرات احتمالی همه گیری کووید – 19 دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha