بحث فروش واکسن ایرانی به مردمی که بیش از 17 ماه با مشکلات اقتصادی و سلامتی کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و تاوان شیوع این بیماری به دلیل سیاست‌های نادرست مسئولان را با جانشان می‌پردازند، بسیار جدی است و ظاهرا دولت عزم خود را جزم کرده که واکسن ایرانی کوو‌ایران و دیگر شرکت‌های داخلی را به مردم بفروشد.

ایران اولین کشوری که واکسن کرونا را به مردمش می‌فروشد

سلامت نیوز:بحث فروش واکسن ایرانی به مردمی که بیش از 17 ماه با مشکلات اقتصادی و سلامتی کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و تاوان شیوع این بیماری به دلیل سیاست‌های نادرست مسئولان را با جانشان می‌پردازند، بسیار جدی است و ظاهرا دولت عزم خود را جزم کرده که واکسن ایرانی کوو‌ایران و دیگر شرکت‌های داخلی را به مردم بفروشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در صورت تحقق این موضوع، ایران اولین کشوری در جهان خواهد بود که واکسن کرونا را به مردمش می‌فروشد و از هم اکنون بلوای نرخ گذاری برروی این واکسن به راه افتاده است. این درحالی است که دولت در 17 ماه گذشته با همه محدودیت‌ها و مشکلات معیشتی که برای مردم به‌وجود آورده کمترین میزان کمک را کرده،  ولی پس از کسب درآمد از جریمه‌های رانندگی و اعمال محدودیت‌های صنفی و خودرویی در کشور، حالا به فکر فروش واکسن ایرانی است.

واکسن ایرانی کرونا هفت یا هشت دلار قیمت‌گذاری شده و اگر با نرخ دلار امروز (شنبه) با قیمت 24 هزار و 500 تومان آن را محاسبه کنیم، هر دُز واکسن  196 هزار تومان است و یک خانواده چهار نفره برای دریافت دو دُز واکسن کرونا یک و نیم میلیون تومان پرداخت کند، اگر نرخ واکسن کرونا نیز مانند بسیاری دیگر از داورهای ساخت داخل شامل تورم نشود،  اما با وجود اینکه روابط عمومی وزارت بهداشت، کسانی را که با قیمت‌گذاری واکسن کرونا «پفیوز» خواند، حسن روحانی، رئیس جمهور کشور، اعتراض‌ها به قیمت بالای واکسن داخلی را یک دوگانه سازی بیخود خواند.

او گفت که «هنوز قیمت نهایی واکسن داخلی محاسبه نشده و مبنای محاسبه ریالی است و نه ارزی. قیمت واکسن داخلی بر اساس سرمایه‌گذاری، مواد اولیه و با یک سود قابل ملاحظه محاسبه می‌شود، جای دعوا و نزاع نیست که قیمت واکسن خارجی ۱۰ یا سه دلار، اما واکسن داخلی هفت یا هشت دلار است.»

اصرار بر خودکفایی در واکسن بی‌مورد نبود

 این درحالی است که انتشار خبر قیمت ۲۰۰ هزار تومانی واکسن برکت، واکنش برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی را به دنبال داشته و آنان اعلام کرده‌اند که قیمت این واکسن از قیمت واکسن‌های خارجی بیشتر است. البته در هیچ کشوری واکسن به مردم فروخته نمی‌شود تا بدانیم که این قیمت‌ها زیاد یا کم است، اما با اصرار مسئولان نسبت به تکیه بر توان داخلی واکسن کرونا و عدم وارد کردن واکسن به بهانه تحریم‌ها می‌توان این حدس را زد که بازار انحصاری مانند خودرو و دیگر اقلام در کشور به‌راه بیفتد و مردمی که کرونا جان را به لبشان رسانده، در صف خرید این واکسن‌ها بایستند و در کنار آن بازار سیاه واکسن در کشور امری قابل پیش بینی خواهد بود.

تا کنون ۴ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۵۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۴۰ دُز رسید. همان‌طور که رئیس جمهور روز گذشته اعلام کرده، هلال احمر ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از چین خریده و ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز از سهمیه  کوواکس خریداری شده اما مقدار کمی از آن وارد شده است. ایران از 16 بهمن 99، که اولین هواپیمای حامل اسپوتنیک روسیه در فرودگاه امام (ره)‌ نشست تا به امروز بیش از پنج میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است.

از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا ساخت کره جنوبی (از سبد کوواکس سازمان بهداشت جهانی)، حدود دو میلیون و ۶۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم از چین، ۹۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک از روسیه و ۱۲۵ هزار دوز واکسن کواکسین ساخت شرکت باهارات هندوستان بوده است.  

وعده‌های سرخرمن واکسن

 با یک محاسبه ساده مشخص خواهد شد که در صورت واردات همه واکسن‌هایی که دکتر روحانی وعده داده و تزریق واکسن‌های خریداری شده، حدود 17 میلیون نفر دو دُز واکسن کرونا را خواهند زد و حدود 68 میلیون نفر باید در انتظار ساخت واکسن ایرانی باشند که به قیمت حدود دویست هزار تومان به مردم فروخته خواهد شد. این درحالی است وقتی کشورمان در موج‌های پیاپی کرونا، حدود 500 نفر در یک روز جانشان را از دست می‌دادند، مسئولان اعلام می‌کردند که واکسن برای مردم رایگان است.

در این بین دکتر روحانی درحالی خبر واکسن‌های پولی با ارز و ریالی را به میان می‌آورد که در یکم اردیبهشت 1400، گفته بود که واکسن کرونا برای کل ملت رایگان خواهد بود و بانک مرکزی غیر از آنچه تاکنون خریده شده ۱۰۰ میلیون دلار اضافه هم برای واکسن روی میز گذاشته است. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مجوز اضطراری واکسن برکت، بدون نهایی شدن فاز سوم مراحل بالینی، عجله وزارت بهداشت برای فرار از مطالبات مردمی است.

 آغاز شیوع موج پنجم کرونا

 در این میان افزایش شمار شهرهای قرمز، این نگرانی را ایجاد کرده که گسترش ویروس کووید۱۹ ناگهان از کنترل خارج شده و موج پنجم کرونا کشور را در برگیرد. شمار شهرهای قرمز که در هفته گذشته ۲۲ بود به ۳۲ شهر رسیده و نقشه ایران از سمت جنوب شرقی رو به قرمز شدن است. شمار مبتلایان در روز گذشته ۷۰۳۴ بیمار کووید- ۱۹ بود و ۱۲۳ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. ۳ هزار و ۱۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.در این میان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به افزایش روند بیماری در پنج استان جنوبی هشدار داد و گفت: روند در استان هرمزگان و بوشهر گرچه افزایشی بود، اما کندتر شده است.  

زمستان صادرکننده واکسن هستیم

وزیر بهداشت نیز اعلام کرد که اکنون گرفتار ویروس هندی و آفریقای جنوبی هستیم، گفت: در ماه‌های آینده به تدریج از واکسن‌های خارجی بی نیاز می‌شویم و حتی این امکان وجود دارد که در پاییز و زمستان واکسن ایرانی ضمن ثبت در who، به دنیا صادر شود.

سعید نمکی همچنین گفت: «تمام تلاش همکاران ما معطوف به عبور و مرور مردم از مرزهاست. افغانستان با توجه به فشار طالبان، مهاجرینی را به کشور ما گسیل داشته که همه اینها ممکن است که عوارض و مسائل خاص برای ما داشته باشند، چراکه از پاکستان عبور می‌کنند و آنجا نیز با بیماری‌هایی نظیر کووید، التور و مالاریا درگیر است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha