یک تیم بین المللی از متخصصان علوم پزشکی راه درمان بالقوه‌ای برای تسکین دردهای ناشی از سندرم مزمن روده تحریک‌پذیز (آی‌بی‌اس) کشف کرده‌اند و آن مولکولی است که از زهر رتیل گرفته می‌شود.

تسکین علائم سندرم روده تحریک‌پذیر با زهر رتیل

سلامت نیوز:یک تیم بین المللی از متخصصان علوم پزشکی راه درمان بالقوه‌ای برای تسکین دردهای ناشی از سندرم مزمن روده تحریک‌پذیز (آی‌بی‌اس) کشف کرده‌اند و آن مولکولی است که از زهر رتیل گرفته می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت، این گروه از متخصصان از استرالیا، آمریکا و آلمان کشف کرده‌اند که  یک دُز زهر رتیل، عوارض سندرم روده تحریک‌پذیر در موش آزمایشگاهی را کاهش می‌دهد.  


دلیل انتخاب زهر رتیل برای این آزمایش، وجود غنی‌ترین مولکول‌هایی در آن است که می‌تواند فعل وانفعال کانال‌های سدیم در بدن را که مسیرهای تشخیص و حس درد است، تغییر دهد. 


نظام درمان عمومی انگلیس می‌گوید که سندرم روده تحریک‌پذیر عارضه‌ای معمول است که دستگاه گوارش را هدف قرار می‌دهد. از علائم آن دلپیچه، نفخ، اسهال و یبوست است. حملات آی‌بی‌اس که عارضه‌ای مادام‌العمر است، متناوب بوده و هر بار بین دو روز تا یک ماه طول می‌کشد.


داده‌های چندانی از سندرم روده تحریک‌پذیر در دست نیست زیرا عامل آن ناشناخته باقی مانده است. با توجه به اینکه تنها بهبودهای محدودی برای آن وجود دارد، آی‌بی‌اس عارضه‌ای درمان نشدنی است. تغییر رژیم غذایی و برخی داروهایی که برای آن تجویز می‌شود می‌تواند علائم آن را کنترل کند اما برای این بیماری مزمن، درمان قطعی وجود ندارد. 


متخصصان در این آزمایش در روده موش‌های مبتلا به آی‌بی‌اس یک دز «تی‌اس‌پی ۱ اِی» یا مولکول گرفته شده از زهر رتیل "پِروئی" را تزریق کرده و سپس واکنش‌های مرتبط با آی‌بی‌اس را در آن‌ها زیر نظر گرفتند.  


آنها متوجه شدند که به دنبال این درمان، درد در موش‌ها به شکل چشمگیری کاهش یافت که به معنی آن است که مولکول گرفته شده از زهر رتیل به شکلی موثر از درد ناشی از آی‌بی‌اس در موش‌ها کاست. 


متخصصان با استناد به این داده‌ها معتقدند که پس از مطالعات بیشتر پیرامون واکنش سیستم ایمنی بدن انسان مقابل مولکول گرفته شده از این زهر، می‌توان «تی‌اس‌پی ۱ ای» را با اطمینان برای کاهش دردهای ناشی از آی‌بی‌اس در انسان به کار برد. 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha