با همه احترامی كه برای دوستان پزشك خود قائل هستم باید به این واقعیت تلخ اشاره نمایم كه اینجا در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی ، به جای تقدم بهداشت و پیشگیری ، درمان از همه اولویتها پیشی گرفته است چرا كه درآمد پزشكان متخصص از درمان است و همین گروه هستند كه همواره در مسند تصمیم گیری های وزارت بهداشت حضور داشته اند و اصل تعارض منافع همواره باعث و بانی تصمیم گیری های نادرست و زیان بار برای دولت و مردم بوده است .

نامه ای به رییس جمهور منتخب:درمان از همه اولویتها پیشی گرفته است

سلامت نیوز: با همه احترامی كه برای دوستان پزشك خود قائل هستم باید به این واقعیت تلخ اشاره نمایم كه اینجا در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی ، به جای تقدم بهداشت و پیشگیری ، درمان از همه اولویتها پیشی گرفته است چرا كه درآمد پزشكان متخصص از درمان است و همین گروه هستند كه همواره در مسند تصمیم گیری های وزارت بهداشت حضور داشته اند و اصل تعارض منافع همواره باعث و بانی تصمیم گیری های نادرست و زیان بار برای دولت و مردم بوده است .

به گزارش سلامت نیوز، غلامرضا قدمی کارشناس پرستاری در نامه ای به آیت الله رئیسی رییس جمهور منتخب نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارك حضرت آیت الله رئیسی (دامت توفیقاته)
 رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
خداوند بزرگ را شاكریم كه در چهل و سومین سال از انقلاب شكوهمند اسلامی ، در شرایط تحریم های ناجوانمردانه دشمنان انقلاب اسلامی و فشارهای بی امان اقتصادی به توده این مردم عزیز و شریف ، باز هم شاهد حماسه حضور این مردم پای آرمان های خود بودیم .


 انتخاب شایسته و قاطع جنابعالی ، بارقه ای از امید را در دل این ملت ایجاد كرد و از درگاه كبریایی مسئلت داریم كه توفیق شما را در خدمت پیش رو صد چندان نماید و به تلاشهای خالصانه و مجدانه شما و ان شاالله گروهی كه شما را همراهی خواهند نمود از بركات خاصه خود عنایت نماید.


آنچه باعث شد در این برحه زمانی اینجانب قلم به دست گرفته و این مكتوب را خدمت جنابعالی رسانه ای نمایم ، علاقه مندی وافر به توفیق جنابعالی و محكم تر شدن ریشه های درخت تنومند انقلاب اسلامی ایران است كه به فضل الهی باید به دست صاحب اصلی آن سپرده شود.


برادر عزیز ، اینجانب غلامرضا قدمی با حدود 23 سال سابقه استخدام رسمی در دانشگاه علوم پزشكی قم و دارای مدارك تحصیلی كارشناسی پرستاری و كارشناسی ارشد كارآفرینی ، سالهاست كه دغدغه برقراری عدالت در جامعه سلامت كشور را دارم ، جامعه ای كه اگر عدالت درون خودش نهادینه نشود هرگز نمی تواند برای خدمت گیرندگانش فراهم آورد.


با همه احترامی كه برای دوستان پزشك خود قائل هستم باید به این واقعیت تلخ اشاره نمایم كه اینجا در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی ، به جای تقدم بهداشت و پیشگیری ، درمان از همه اولویتها پیشی گرفته است چرا كه درآمد پزشكان متخصص از درمان است و همین گروه هستند كه همواره در مسند تصمیم گیری های وزارت بهداشت حضور داشته اند و اصل تعارض منافع همواره باعث و بانی تصمیم گیری های نادرست و زیان بار برای دولت و مردم بوده است .
در بابت نوع توزیع درآمد های دستمزدی در بیمارستان های دولتی فقط كوتاه  عرض كنم كه بر اساس تعرفه های مصوب سالانه خدمات پزشكی ، مبلغی تحت عنوان حق العمل پزشك از بیماران و بیمه ها دریافت می شود ، از این مبلغ 50 درصد به پزشك مربوطه و 20 درصد به سایر پرسنل غیر پزشك پرداخت می شود ، در حالی كه پزشكان حدود 10 درصد تعداد پرسنل یك بیمارستان را تشكیل می دهند و همین توزیع به راحتی گویای فاصله طبقاتی ایجاد شده خواهد بود ، در بیمارستان های خصوصی كه مبلغ تعرفه حداقل سه برابر بخش دولتی است و در آنجا درصد بیشتری به پزشكان پرداخت می شود و به پرسنل غیرپزشك اصولا غیر از حقوق ماهیانه پرداختی دیگری ندارند ، اوضاع به مراتب بدتر می باشد.


اشاعه فرهنگ زشت و اسف بار دریافت وجوه مازاد بر تعرفه از بیماران كه متاسفانه در بیمارستان های خصوصی و دولتی بسیار زیاد شده است ، خود از عوارض همان تعارض منافع می باشد .


گفتیم كه پزشكان متخصص نهایتا 10 درصد پرسنل بیمارستان ها را شامل می شوند و این نسبت تقریبا در كل پرسنل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی برقرار است اما از موارد دیگر پایمال شدن عدالت این است كه وزرای بهداشت كشور ما تا كنون همه پزشك بوده اند و درست است كه از نظر مقطع تحصیلی ، مقطعی بالا است لكن به هیچ دلیل منطقی نمی توان گفت كسی كه در یك رشته خاص دارای تحصیلات تكمیلی است می تواند در مدیریت بهداشت و درمان هم بالاترین و بهترین باشد و بلكه اگر تعارض منافع او و سازمان  باعث تصمیم گیری های خسارت بار نشود ، نهایتا به نفع سازمان هم عمل نخواهد كرد و وضعیت حاضر وزارت بهداشت ، گویای همین واقعیت است .


حال آنكه در بدنه وزارت بهداشت كارشناسان بسیاری از رشته های پرستاری ، علوم آزمایشگاهی ، رادیولوژی ، بهداشت حرفه های و بهداشت محیط ، گفتار درمانی ، فیزیوتراپی ، مامایی ، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی ، اقصاد سلامت و ... هستند كه مراتب تجربه اندوزی در واحدهای مدیریت جزء و كلان سازمان را طی كرده و بسیاری هم دارای تحصیلات تكمیلی دانشگاهی یا سپری كردن ساعتها آموزش حین خدمت در زمینه مدیریت نیز می باشند و كاملا آَشنا به مصالح و توقعات مردم و پرسنل بوده و دچار تعارض منافع نمی باشند .


سید عزیز
 در اواخر دولت دهم ، جامعه پرستاری از وزیر وقت بهداشت خواهشی را تكرار نمود و آن هم ایجاد معاونت پرستاری بود در وزارت بهداشت ، این معاونت به اصرار رئیس جمهور وقت در وزارت بهداشت ایجاد شد لكن بعد ازآن  باید به تبعیت در دانشگاه ها نیز این معاونت ایجاد میشد اما با تغییر دولت ، این خواسته جامعه پرستاری ابتر مانده و در همان سطح معاونت وزارتی و بدون نقش خاصی در تصمیم گیری های وزیر و معاونان پزشك ، باقی مانده است .
طرح تحول سلامت كه از دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم بوده است ، بر خلاف اسمش هیچ تحولی كه در دل خود نداشت بلكه خسارتهای بیشماری همانند طرح همزاد خود یعنی برجام داشته است .


بطور خلاصه می شود گفت در این طرح فقط دریافتی پزشكان چند برابر شده است و این دریافتی مشتركا از جیب بیمه ها و مردم می باشد كه البته جیب بیمه ها هم همان جیب مردم است ، در همین یك فاجعه حرف و گفتار بسیار است و دولت شما برای جلوگیری از خسارتهای بعدی ناچار به اصلاح مجدد تعرفه ها و نظام پرداخت می باشد اما بنده در این مقال همین مقدار را كافی می دانم كه اینها همه نتیجه تعارض منافع است و اصلاح آن با وجود ذینفعان در صدر تصمیم گیری ، قابل انجام نخواهد بود.


بنده از نظر گرایش سیاسی ، خود را انقلابی و مدافع اصول اصلی انقلاب میدانم و از این دیدگاه طبیعتا منتقد برجام و منتقد نگاه به خارج و منتقد كم اهمیت دانستن ظرفیت های داخلی هستم اما در این مورد خاص با قاطعیت می گویم كه نوع پرورش پرسنل بخش سلامت و تقسیم آنها به پزشك و غیر پزشك در دانشگاه های علوم پزشكی به نحوی است كه اكثریت همكاران محترم پزشك در نوع نگاه به مقوله عدالت در سلامت با یكدیگر هم فكر و هم سلیقه می باشند و مصدق این ادعا این است كه در سالهایی كه دولت در دست هر كدام از جناح های سیاسی بوده است ، اوضاعی كه شاهدیم هیچكاه رو به بهبودی نرفته است .


وقتی كه مجری و ناظر و قانون گذار همه یكی باشند نتیجه ای جز این ندارد ، اكنون در در دانشگاه های علوم پزشكی اكثریت مطلق روسا ، پزشك هستند ، معاونان ایشان نیز همینطور و ادارات حراست و بازرسی وزارتخانه و ستاد دانشگاه های علوم پزشكی ، در كمیسیون بهداشت و درمان مجلس همینطور و در بیمارستانهای مختلف دولتی و خصوصی ، پزشكانی كه از یك طرف مسوولیت را پذیرفته اند و از طرف دیگر به طبابت خود نیز ادامه می دهند و امر مهم مدیریت را به دیگران سپرده اند .


جناب آقای رئیسی ، بنده در این توشتار صرفا به چند مورد برای توجه جنابعالی اشاره نمودم و  تشریح وضعیت موجود نیاز به ساعتها زمان دارد لكن این موارد از آن جهت عرض گردید كه توجه شما در این مقطع زمانی به یك واقعیت بعنوان سرمنشا تحول واقعی در وزارت بهداشت جلب شود و آن هم استفاده از وزیر غیر پزشك است.


شما براحتی میتوانید با تحقیق دریابید كه در اكثر كشورهای پیشرفته و صاحب نام در زمینه پزشكی ، وزیر بهداشت ، پزشك نمی باشد و متصدیان امر وزارت بهداشت دارای مدارك تحصیلی غیر پزشكی می باشند در حالی كه  نه تنها خدمات سلامت در آن كشورها نسبت به ما بدتر نیست بلكه عدالت در بخش سلامت بسیار بهتر رعایت شده است .


از طرفی وقتی دایره انتخاب محدود به پزشكان نباشد ، قطعا در بین پرسنل وزارت بهداشت ، اشخاصی كه دارای سایر خصوصیات مد نظر دولت انقلابی باشد هم بیشتر یافت می شوند و انتخاب شما نیز راحت تر خواهد بود.
در پایان لازم می دانم كه از دو تصمیم شما كه در اولین گفتگوی مطبوعاتی ابراز شد كمال تشكر را داشته باشم كه عبارتند از ایجاد سامانه ایده و سامانه جذب پیشنهادها برای تشكیل دولت  و امیدوارم این تصمیم ها طلیعه ای باشد برای دولتی انقلابی و جامع و مردمی و ان شاالله دولتی شایسته برای تقدیم به محضر قطب عالم امكان حضرت بقیه الله الاعظم (عج).                                                                                          

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی نجفی کانی ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    نظر این پرستار با سابقه و زحمتکش بسیار عالی و بجاست و از آنجائیکه اینجانب 30 سال در بیمارستان مشغول به کار بودم پزشکان تحت هیچ شرایطی نواقص درمانی خود را بعهده نگرفته و دائمان طبکار بودند و به هر مرجعی شکایت میکردی باز به همکاران خودشان برخورد کرده و شکایت پرسنل بیمارستان تاثیر گذار نبود لذا با طرح این برادر مومن و انقلابی روشهای مدیریت درمانی ها اصلاح و رضایت پرسنل کادر درمان فراهم خواهد گردید
  • علی اکبر قربانی ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    بسیار عالی
  • علی اکبر قربانی ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    بسیار عالی