دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 313791

هرچه از روزهای ابتدایی تابستان دور می‌شویم، گرمای هوا افزایش مییابد. شهرهای بسیاری در نواحی جنوب ایران با گرما دست‌وپنجه نرم می‌کنند و خشکسالی و کاهش بارندگی موجب شده است در استان‌هایی که به خوش آب‌وهوایی شهره هستند هم گرمای بی‌سابقهای را شاهد باشیم. به گزارش گروه ایرانشهر، این روزها آذربایجان شرقی، گیلان، زنجان، ایلام و خوزستان روزهای گرمی را پشت سر میگذارند و گرمای هوا مردم آنها را با مسائل گوناگونی مواجه کرده است.

گرمای بی سابقه در شمال غرب کشور

سلامت نیوز: هرچه از روزهای ابتدایی تابستان دور می‌شویم، گرمای هوا افزایش مییابد. شهرهای بسیاری در نواحی جنوب ایران با گرما دست‌وپنجه نرم می‌کنند و خشکسالی و کاهش بارندگی موجب شده است در استان‌هایی که به خوش آب‌وهوایی شهره هستند هم گرمای بی‌سابقهای را شاهد باشیم. به گزارش گروه ایرانشهر، این روزها آذربایجان شرقی، گیلان، زنجان، ایلام و خوزستان روزهای گرمی را پشت سر میگذارند و گرمای هوا مردم آنها را با مسائل گوناگونی مواجه کرده است.

 هفته آینده گرم‌تر می‌شود 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،کارشناس سازمان هواشناسی کشور درباره پیش‌بینی هوا در هفته آینده  می‌گوید: هفته آینده در همه نقاط کشور هوا به‌تدریج گرم خواهد شد، اما بیشتر در استانهای خوزستان، ایلام و مناطق غرب و جنوب غرب کشور دمای هوا از 50درجه خواهد گذشت.


فریبا گودرزی با بیان اینکه این وضعیت با کمی تفاوت در فارس و کهگیلویه و بویراحمد هم بروز خواهد کرد، می‌افزاید: با این حال نباید فراموش کرد این پیشبینی‌ها براساس وضعیت فعلی نقشههای هواشناسی انجام شده و ممکن است با یک تغییر جوی کل جریان‌ها متفاوت شود.
وی ادامه می‌دهد: وضعیت هوای کشور تا آخر این هفته هم گرم است، اما گرما به مرز هشدار نمیرسد.

 دمای 40درجه‌ای در آذربایجان شرقی

تبریز و برخی شهرهای دیگر آذربایجان‌شرقی گرم‌ترین روزها را درمقایسه‌با سال‌های گذشته ‌ سپری می‌کنند. تا حدود 20سال قبل کولر برای مردم آذربایجان‌شرقی یک کالای لوکس و تشریفاتی محسوب می‌شد، اغلب خانه‌ها نه فقط کولر که پنکه‌های برقی ساده هم نداشتند، زیرا دمای هوا در گرمترین روزهای تابستان به زحمت به 30درجه می‌رسید.

اما از حدود 5سال قبل گرمای هوا در استان افزایش چشمگیری داشته و امسال هم از نخستین روزهای خرداد گرمای بی‌سابقه دما همراه با خشکسالی و کاهش بارندگی در استان حاکم شده است. بنا به‌گفته مسئولان، نزولات جوی 30درصد و بارندگی 25درصد کاهش پیدا کرده و بنا بر پیش‌بینی اداره کل هواشناسی هوا در روزهای اخیر باز هم گرمتر خواهد شد و به 40درجه می‌رسد. متوسط دما در روزهای اخیر حدود 36درجه بوده است.

  گرمای 42درجه‌ای در جلفا و هادی‌شهر

یکی از شهروندان ساکن جلفا از گرمای بی‌سابقه هوا می‌گوید و اینکه گرمای بی‌سابقه موجب اسهال و گرمازدگی در کودکان این منطقه شده است.
محمد اصلانی ادامه می‌دهد: از ساعت 9صبح گرمای 36درجه‌ای حاکم است و ساعت 3بعدازظهر دما به 42درجه می‌رسد که واقعا غیرقابل تحمل است و جالب اینکه هنوز در این منطقه خیلی‌ها کولر ندارند. از طرف دیگر این گرما موجب زودتر رسیدن میوه‌های باغ‌های هادی‌شهر هم شده است.

 افزایش دما در ورزقان

صالح براتی از شهروندان ورزقانی هم که از گرمای امسال کلافه شده به همشهری می‌گوید: ورزقان سردترین شهر آذربایجان شرقی است که اوایل پاییز برف و یخبندان در این منطقه رخ می‌دهد، اما امسال این منطقه سردسیری هم از گرما در امان نبود و دمای 34درجه‌ای را به‌خود دید.
به‌گفته وی، امسال در ورزقان برای نخستین بار فروشگاه‌های کولر گازی از رونق فروش خوبی برخوردار بودند.

پناه‌بردن مردم به ائل‌گلی تبریز

حامد نیازی از شهروندان تبریزی است که به‌گفته خودش یک هفته‌ای می‌شود عصرها از ساعت5 تا آخر شب با خانواده‌اش در کنار استخر بزرگ ائل‌گلی سر می‌کند تا هوای خنک‌تری را تجربه کند.
وی می‌گوید: نه‌تنها ما که خیلی از شهروندان هم به این پارک پناه می‌آورند و ترافیک در خیابان‌های منتهی به ائل‌گلی شدید است. مردم به ساعت منع رفت‌و‌آمد هم بی‌توجه هستند و تا 2شب ائل‌گلی پر از جمعیت است.

 دمای ۴۴درجه‌ای در طارم 

گرمای هوا در زنجان هم آزاردهنده شده است، موضوعی که شاید از چنین استان خوش آبوهوایی بعید به‌نظر برسد. کارشناس پیش‌بینی هوای اداره کل هواشناسی زنجان میگوید: میزان دمای هوا در منطقه چورزق شهرستان طارم در شبانه‌روز گذشته به ۴۴ درجه سانتی‌گراد بالای صفر رسید. حسین سلطانی میافزاید: گیلوان و آب‌بر شهرستان طارم نیز دمای ۴۳درجه سانتی‌گراد را داشتند و در شهرستان ماهنشان نیز دما به ۴۰درجه سانتی‌گراد بالای صفر رسید.

گرمای بی‌سابقه در گیلان

گیلان هم در 3هفته اخیر گرم بود و براساس گزارش هواشناسی تا 2روز آینده گیلانی‌ها به‌ویژه در جنوب استان دمای 40درجه را تجربه می‌کنند. این در حالی است که در مناطق دیگر استان دمای هوا بین 34تا 36درجه در نوسان بوده و رطوبت هوا نیز بین 70تا 90درجه است. براساس جدول پیش‌بینی هواشناسی گیلان از روز سه‌شنبه مردم استان شاهد روند کاهشی دما هستند که در برخی مناطق حدود 5درجه خواهد بود، اما شرایط جوی تا پایان هفته گرم است و خبری هم از بارندگی نیست.

احتمال خسارت به شالیزارها

مدیرکل هواشناسی گیلان به همشهری می‌گوید: به‌دلیل رطوبت و شرجی‌بودن هوای استان ممکن است عوارضی همچون گرمازدگی به‌ویژه در شهرهای مرکزی و مناطق جنوبی استان را شاهد باشیم. علاوه بر این گرمازدگی مانع از مصرف ماسک و لوازم بهداشتی خواهد شد که بهتر است جز در مواقع ضروری، مردم در زمان گرما از منازل خود تا حد امکان خارج نشوند. محمد دادرس اضافه می‌کند: همچنین در شرایط افزایش دما و گرمای بیش از حد احتمال خسارت به شالیزارها در اثر تنش گرمایی و همچنین تنش گرمایی در واحدهای مرغداری، دامداری و گلخانه‌ها وجود دارد که نیاز است کشاورزان و دامداران اقدامات لازم را تدارک ببینند.


خاموشی‌های 2ساعته در گیلان 

اطلاعیه‌های مداوم شرکت توزیع برق گیلان مبنی بر خاموشی‌های 2ساعته هم در شهرهای استان صادر شده است و برخی از شهروندان به‌دلیل خاموشی‌های پی‌درپی از این روند گلایه‌مندند.به‌گفته مدیرکل توزیع برق گیلان کل بار مصرفی برق در اداره‌های گیلان 50مگاوات است و وضعیت خاموشی‌های برق در گیلان از 15تیر وخیم‌تر می‌شود.


محمداسماعیل هنرمند می‌افزاید: طبق اعلام کشوری ما باید حداقل ۵۵۰مگاوات خاموشی برق را در گیلان اعمال کنیم اما با مدیریتی که داشتیم اجازه ندادیم تا این سقف تعیین شده در استان اتفاق بیفتد. به‌دلیل کمبود بارش‌ها و کم‌آبی در کل کشور کاهش 3500مگاواتی تولید برق در نیروگاه‌های برقابی به‌ وقوع پیوسته است و افزایش زودرس دمای هوا نیز موجب شده سیستم‌های سرمایشی زودتر از قبل وارد مدار شوند که افزایش مصرف برق کل کشور را همراه داشته است. به‌گفته وی، مصرف برق استان نسبت به سال گذشته در استان 11درصد و در کل کشور 20درصد افزایش یافته و از این‌رو مدیریت مصرف انرژی برق بیش از هر زمان دیگری ضروری است.


هنرمند ادامه می‌دهد: با تشکیل کمیته جمع‌آوری مراکز غیرمجاز رمزارز در استان با حضور دستگاه‌های اجرایی، قضایی و امنیتی تاکنون حدود 5هزار دستگاه استخراج غیرمجاز رمز ارز در گیلان شناسایی شده است که بیش از 41میلیارد تومان به صنعت برق خسارت وارد کرده‌اند.همچنین مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان نیز می‌گوید:

امسال با گرمای زودرسی مواجه هستیم که رشد مصرف را در کشور و استان گیلان به همراه داشته است.بهمن داراب‌زاده عنوان کرد: وضعیت کنترل ملی سهمیه‌ای را برای استان پیش‌بینی کرده که ما موظف هستیم آن سهمیه مصرف را رعایت کنیم. هم‌اکنون در گیلان به‌طور نسبی 2800مگاوات تولید برق داریم. پیگیر تعمیر اساسی و به موقع نیروگاه‌های استان هستیم تا در زمان اوج مصرف با تمام توان در مدار باشند.

  
هر یک از استان‌ها وضعیت ویژه خود را در گرمای تابستان دارند، اما گرما تأثیر یکسانی بر همه آنها دارد. گرمای هفته آینده می‌تواند شرایط سختی را در کشور ایجاد کند و به همین دلیل باید برای برقرار ماندن آب و برق مردم در آن روزهای گرم تدابیری اندیشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha