عدم نظارت بر تولیدات داخلی، تولید بی‌كیفیت لوازم یدكی، صوری بودن معاینه فنی و... از مهم‌ترین عوامل حادثه‌آفرین بودن اتوبوس‌های بین‌شهری است

راز تلخ كیفیت اتوبوس‌ها

سلامت نیوز: عدم نظارت بر تولیدات داخلی، تولید بی‌كیفیت لوازم یدكی، صوری بودن معاینه فنی و... از مهم‌ترین عوامل حادثه‌آفرین بودن اتوبوس‌های بین‌شهری است. كارخانه‌های تولید‌كننده هیچ مسوولیتی در قبال گارانتی ندارند و لوازم بی‌كیفیتی مانند لنت ترمز در ایران بدون كیفیت و با مقوا و كارتن تولید می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، با گذشت سه روز از خاكسپاری دو خبرنگار فقید در حادثه واژگونی اتوبوس در جاده نقده و در حالی كه افكار عمومی، منتظر همدردی مسوولان و دست‌اندركاران دعوت خبرنگاران و وقوع این حادثه تلخ است، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا، پاسخ‌هایی داد كه به نظر می‌رسد حالا خشم و غم جامعه با این پاسخ‌ها نه تنها التیام نیافته بلكه شدت بیشتری هم پیدا كرده است.

عیسی كلانتری، دیروز در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام اینكه «اتوبوس خبرنگاران محیط زیست برای مهمانان VIP در ارومیه مورد استفاده قرار می‌گرفت و اگر رییس‌جمهوری یا معاون اول هم برای بازدید می‌آمدند، از آن استفاده می‌شد» اطمینان داد كه این اتوبوس دارای معاینه فنی‌ جدید و مجهز به امكان پذیرایی و راننده اتوبوس هم دارای گواهینامه پایه یك و بیمه بوده و افزود: «راننده در سرازیری آمده و ترمزش خالی كرده و تصادف، اتفاقی است كه افتاده است و چه مسوولیتی باید داشته باشیم؟ راننده زمانی از دنده برای كنترل سرعت استفاده كرد كه ترمزش مشكل پیدا كرد و در همان زمان كمك‌راننده اتوبوس بلند شده و دو دقیقه قبل از حادثه به همه خبرنگاران اعلام كرده كه كمربندهای‌تان را ببندید. این اتوبوس شرایط استاندارد كه همان معاینه فنی بود را داشت. وقتی راننده یك اتوبوسی به شما می‌گوید كه من معاینه فنی دارم و به مركز صدور هم مراجعه می‌كنید و استعلام می‌گیرید و این معاینه فنی تایید می‌شود، چه باید كرد؟ اتفاقی است كه افتاده است! اتوبوس باید معاینه فنی و بیمه داشته باشد و راننده‌اش گواهینامه پایه یك داشته باشد؛ شرایط این است. معاینه فنی كه دارد یعنی از نظر فنی مشكلی ندارد، اما این اتفاقی است كه افتاده است. چه می‌شود كرد؟»

عیسی كلانتری در این مصاحبه در حالی بر اجاره این اتوبوس از كارخانه سیمان ارومیه و تعلق این اتوبوس به ترابری مدیران كارخانه سیمان ارومیه تاكید كرد كه در ساعات پایانی شنبه شب، شركت سیمان ارومیه با صدور بیانیه‌ای با موضوع مالكیت اتوبوس خبرنگاران محیط‌زیست كه چهارشنبه هفته گذشته دچار سانحه و منجر به فوت دو تن از آنان شد، اعلام كرد اتوبوسی كه حامل خبرنگاران عزیزمان بود و دچار آن سانحه دلخراش شد، متعلق به كارخانه سیمان ارومیه نیست. در متن این بیانیه آمده است: «كارخانه سیمان ارومیه هیچ گونه اتوبوسی در مالكیت خود ندارد. اتوبوسی كه حامل خبرنگاران عزیزمان بود و دچار آن سانحه دلخراش شد متعلق به كارخانه سیمان ارومیه نیست. اتوبوس متعلق به شركت اروم سیر آذربایجان بوده و این شركت پیمانكار ایاب و ذهاب است. شركت اروم سیر آذربایجان متعلق به بخش خصوصی است و شركت سرمایه‌گذاری سیمان تامین و سیمان ارومیه هیچ گونه ارتباط مالكیتی و مدیریتی با این شركت ندارد.»

  بنا به آخرین اخبار دریافتی «اعتماد» از وضعیت سلامتی خبرنگاران مصدوم در حادثه تلخ واژگونی اتوبوس در محور نقده، در حال حاضر، مرتضی محمد صادقی؛ خبرنگار خبرگزاری تسنیم كه دچار آسیب و جراحت شدید در ناحیه گوش و در بیمارستان امام خمینی ارومیه بستری شده، اكنون اولین عمل جراحی را انجام داده و در انتظار انجام دومین عمل جراحی است ضمن آنكه دچار كوفتگی شدید در ناحیه پا و جراحت در ناحیه گردن و سایر اندام‌ها شده كه البته عكسبرداری از كلیه اندام‌ها هم انجام شده و این خبرنگار به «اعتماد» می‌گوید كه تا عصر روز یكشنبه، مسوولان اداره محیط زیست استان، روزانه دوبار از او عیادت كرده‌اند در حالی كه طی چهار روز گذشته، هیچ یك از مسوولان ستاد احیای دریاچه ارومیه، سراغی از این خبرنگار استانی نگرفته‌اند.

ابراهیم نژادرفیعی، یكی دیگر از خبرنگاران خبرگزاری تسنیم كه در بیمارستان امام خمینی ارومیه بستری است، علاوه بر آسیب به مهره‌های كمر، به دلیل شكستگی دنده‌ها، دچار آسیب ریه و ایجاد لخته خون در ریه شده كه حالا مسوولان بیمارستان در تلاش هستند كه با وصل سرم، این لخته خون را از بین ببرند و باقی اقدامات درمانی را از سر بگیرند. حسن ظهوری، خبرنگار پایگاه خبری عصر ایران هم كه حالا در بیمارستان امام خمینی ارومیه بستری است، بر اثر این حادثه تلخ دچار شكستگی دنده و آسیب شدید ریه و لخته شدن خون در ریه شده كه ظرف چهار روز گذشته، تحت سه عمل جراحی قرار گرفته و مسوولان بیمارستان در تلاش هستند تا با فرستادن دوربین به داخل ریه‌ها، لوله‌گذاری دقیق انجام داده و لخته خون را خارج كنند اما بنا به اطلاع «اعتماد»، این همكار رسانه‌ای، دیروز با حال عمومی قابل قبول، به هوش آمده است. یكی دیگر از مصدومان این حادثه، محمدمهدی گوهری؛ خبرنگار آزاد است كه دچار شكستگی سر و كوفتگی پشت شده و دیروز هم برای انجام ‌ام‌آر‌آی مراجعه كرده بود اما آسیب مهم‌تر از این صدمات جسمی برای این خبرنگار، از دست رفتن حافظه كوتاه‌مدت اوست كه اگرچه بنا به اعلام تیم درمان، دیروز این معضل تا حدی مرتفع شده اما گوهری، هیچ چیز از لحظه و صحنه تصادف تا روز بعد از حادثه به یاد ندارد.  در حالی كه حالا بیشترین آسیب تمام خبرنگاران مصدوم در حادثه واژگونی اتوبوس، شوك و بهت روحی ناشی از مواجهه با صحنه تصادف، آسیب جسمی بر اثر شدت حادثه و مشاهده لحظات جان باختن دو تن از همسفران و دوستان ایشان است، بنا به اطلاع «اعتماد» و به دنبال پیگیری مسوولان، تمام خبرنگاران حاضر در اتوبوس واژگون شده، این امكان را دارند كه برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی، به بیمارستان پارس در شهر تهران مراجعه كنند ضمن آنكه امكان چكاپ فیزیوتراپی برای تمام خبرنگاران در همین بیمارستان فراهم شده است.

متخصصان حرف‌های دیگری می‌گویند
به دنبال اظهارات رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس هیات‌مدیره كانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافربری كشور، با اشاره به وقوع دو حادثه تلخ و جان باختن 9 نفر از جوانان عزیز این كشور، عدم اجرای دقیق قوانین، نبود مدیران مسوولیت‌پذیر، عدم نظارت بر تولیدات داخلی، تولید بی‌كیفیت قطعات و لوازم یدكی مانند ترمز، نبود نظارت بر كیفیت، صوری بودن معاینه فنی و... را از مهم‌ترین عوامل حادثه‌آفرین بودن اتوبوس‌های بین‌شهری دانست. غلامرضا خادمی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «چند دهه قبل، ایران‌خودرو یا ایران ناسیونال سابق، اتوبوس‌هایی برای جاده‌ها و شرایط مختلف آب و هوایی مختلف تولید می‌كرد كه همه آنها از ایمنی و كیفیت لازم برخوردار بودند و با كمترین حادثه مواجه می‌شدیم، چراكه در آن زمان تولیدكنندگان و متولیان احساس مسوولیت می‌كردند و این صنایع هم دولتی نبود. بنابراین صاحبان این صنایع دوست داشتند برندشان را برای مردم و مشتریان به اثبات برسانند و خدمات خوبی هم ارایه بدهند و اما طی سال‌ها و دهه‌های اخیر اهمیت این مساله كم رنگ و كم‌رنگ‌تر شده است و تولیدكنندگان امروز اتوبوس فروش محصول را پایان مسوولیت‌شان می‌دانند و تولیدشان هم از استانداردهای لازم برخوردار نیست.اتوبوس‌های نویی هم كه امروز تولید می‌شود بدون هیچ تكنولوژی و به صورت كپی‌برداری وارد شده و كف استانداردها را دارد كه كافی نیست،

در این میان دستگاه‌های متولی و ناظری مانند وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان حمایت، نظارت درستی بر این فرآیند ندارند و خودروهای بی‌كیفیت در این كشور حاصل عدم نظارت كافی تولید می‌شود كه برند خارجی ‍[....] نمونه و مثال بارز آن بوده كه سال‌ها حادثه‌آفرینی كرده است.پروفیل‌های به كار رفته در اتوبوس‌های این برند، نقطه جوش‌ها و نقطه اتصالات، هیچ كدام استاندارد نیست و كمربندهایی هم كه اصرار بر داشتن آن می‌كنند دو نقطه‌ای است و در هواپیما برای افت از آن استفاده می‌شود در حالی كه باید از كمربندهای سه نقطه‌ای در اتوبوس‌ها استفاده كرد كه در صورت بروز حادثه مسافران به جلو، عقب یا بیرون اتوبوس پرتاب نشوند. بارها این موضوعات را به مسوولان امر گفته‌ایم اما گوش شنوایی نیست و اتوبوس‌های نویی هم كه دراین راستا و به نام حمایت از تولید داخلی در كشور مونتاژ می‌شود و به دست مردم می‌رسد، اشكال فنی بسیار دارد. البته راننده و مالك اتوبوس برای حفظ جان و مال خودش و مسافرانش هم كه شده دوست دارد كه بهترین اتوبوس یا قطعات را وارد و خریداری كند، اما بسیاری از اتوبوس‌هایی كه به نام برندهایی مانند همین برند در داخل كشور كپی‌برداری و تولید می‌شود، با استانداردهای اروپایی و با آن آب و هواست و همین است كه از اردیبهشت ماه شما اتوبوس‌های بسیاری را در جاده‌های كشور می‌بینید كه در موتورشان حین حركت باز است، چراكه این اتوبوس‌ها با وارد كردن شاسی درایور با شرایط كشور سازنده به ایران وارد می‌شود در حالی كه ایران از نظر دما، شرایط آب و هوایی و اقلیمی با كشورهای دیگر متفاوت است. همچنین ترمزهای این ماشین براساس استاندارد كشورهای سازنده طراحی شده و از سوی دیگر لوازم یدكی مانند ترمز در ایران با بدترین كیفیت وارد یا تولید شده و نظارت درستی هم بر آنها نمی‌شود.»

این مقام مسوول با بیان اینكه كارخانه‌های تولید‌كننده هیچ مسوولیتی در قبال گارانتی ندارند و لوازم بی‌كیفیتی مانند لنت ترمز در ایران بدون كیفیت و با مقوا و كارتن تولید می‌شود، تصریح كرد: «مردم حق دارند اعتراض كنند و ما هم معترضیم اما وقتی راننده اتوبوس و مالك آن هیچ اختیار و توانایی برای تهیه چیزی كه می‌خواهد، ندارد مجبور است از اجناس بی‌كیفیت یا با كیفیت پایین استفاده كند و نهایتا می‌بینیم همین اتوبوس‌های بی‌كیفیت و قطعات و لوازم بی‌كیفیت باعث بروز حوادثی مانند تصادفات و واژگونی‌های اخیر می‌شود. به عبارت دیگر وقتی لوازم یدكی در كشور بی‌كیفیت و تقلبی است رانندگان مجبورند كه از همان‌ها خریداری كنند و با لوازم و قطعات تقلبی هم مسلما حادثه و سوانح جاده‌ای بیشتر خواهد شد.»

رییس هیات‌مدیره كانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافربری كشور گفت: «سال‌هاست، فریاد نوسازی می‌زنیم و هیچ كمكی از دولت هم نمی‌خواهیم اما صدای ما به جایی نمی‌رسد. به عنوان مثال در اردیبهشت ماه سال گذشته ۱۰۵ دستگاه اتوبوس برای آغاز نوسازی اتوبوس‌های برون شهری با تخفیف ۵۰درصدی و به نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید شد اما تاكنون حتی یك دستگاه آن به راننده یا مالك تحویل داده نشده است و وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری هم پاسخگوی ما نیست. در شرایطی كه نیاز به نوسازی ناوگان بیشتر از هر زمان دیگری است، گفته می‌شود كه نباید این نوسازی از طریق واردات انجام شود، چراكه تولید داخلی كافی است.  این در حالی است كه مخالفان واردات اتوبوس باید بدانند كه سالانه ۳۰۰ دستگاه در كشور و در بهترین حالت تولید می‌شود و هم‌اكنون ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در كشور داریم كه اگر بخواهیم تنها از محل تولید داخلی بهره ببریم ۲۵ سال نوسازی این ناوگان طول می‌كشد و باید دوباره از اول شروع كنیم، چراكه اتوبوس‌هایی كه در سال‌های نخست نوسازی شدند دوباره فرسوده شده و باید مجددا جایگزین شوند.» خادمی‌زاده با بیان اینكه برخی مسوولان نه تنها نوسازی انجام ندادند، بلكه خودشان بزرگ‌ترین مانع نوسازی هستند، گفت: «راننده دوست ندارد سرمایه میلیاردی‌اش را نابود كند و اگر این ترمز در اروپا نصب می‌شود متعلق به شرایط آب و هوایی آنجاست نه ایران؛ در حال حاضر در امارات اتوبوس و خودروهایی كه خریداری و وارد می‌شود با استانداردهای امارات تطبیق داده می‌شود و به عنوان مثال اتوبوسی از یك برند اما در قالب استانداردهای امارات و اروپا با یكدیگر فرق دارد.» او با بیان اینكه مدیر فنی‌هایی كه در شركت‌ها وجود دارد و معاینه فنی‌هایی كه انجام می‌شود، صوری است، تصریح كرد: «در معاینه فنی‌ها نهایتا لاستیك و شیشه اتوبوس را چك می‌كنند و مدیرفنی پشت اتوبوس نمی‌نشیند و ترمز آن را تست نمی‌كند. عدم اجرای دقیق قوانین، نبود مدیران مسوولیت‌پذیر، نبود نظارت بر تولیدات داخلی، تولید بی‌كیفیت، نبود نظارت كیفی و صوری بودن معاینه فنی از جمله مهم‌ترین عوامل تصادفات جاده‌ای و سوانح است و غیر از حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران، راننده و مالك اتوبوس كمترین تقصیر را سوانح جاده‌ای دارند.»

 مرتضی محمد صادقی؛ خبرنگار خبرگزاری تسنیم  دچار آسیب و جراحت شدید در ناحیه گوش شده و در انتظار انجام دومین عمل جراحی است. ابراهیم نژادرفیعی، یكی دیگر از خبرنگاران خبرگزاری تسنیم، علاوه بر آسیب به مهره‌های كمر، به دلیل شكستگی دنده‌ها، دچار آسیب ریه و ایجاد لخته خون در ریه شده. حسن ظهوری، خبرنگار پایگاه خبری عصر ایران هم دچار شكستگی دنده و آسیب شدید ریه و لخته شدن خون در ریه شده، محمدمهدی گوهری؛ خبرنگار آزاد، دچار شكستگی سر و كوفتگی پشت شده اما هیچ چیز از لحظه و صحنه تصادف تا روز بعد از حادثه به یاد ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha