سه‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 313858

محققان آمریکایی می‌گویند که یک نوع آزمایش خون ابداع کرده‌اند که همزمان می‌تواند بیش از ۵۰ نوع سرطان را تشخیص دهد.

تشخیص ۵۰ نوع سرطان با یک آزمایش خون

سلامت نیوز: محققان آمریکایی می‌گویند که یک نوع آزمایش خون ابداع کرده‌اند که همزمان می‌تواند بیش از ۵۰ نوع سرطان را تشخیص دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی گاردین، این آزمایش خون می تواند بیش از ۵۰ نوع مختلف سرطان را قبل از بروز علائم یا علائم بالینی تشخیص دهد؛ به گفته محققان این آزمایش خون از دقت کافی بالایی برخوردار است تا به عنوان آزمایش غربالگری چند سرطانی مورد استفاده قرار گیرد.


این آزمایش می تواند مکملی برای سایر روش های فعلی غربالگری سرطان های سینه، دهانه رحم، پروستات، ریه و روده باشد. این آزمایش قادر به شناسایی انواع مختلف بیماری هایی است که تشخیص آن در مراحل اولیه دشوار است مانند سرطان های سر و گردن، تخمدان، لوزالمعده، مری و برخی سرطان های خون.


این آزمایش خون شامل گرفتن نمونه خون از هر بیمار و تجزیه و تحلیل آن از نظر DNA است که به DNA آزاد سلول (cfDNA) معروف است و توسط تومورها (و سلول های دیگر) در خون ریخته می شود.


این آزمایش از یک روش به نام‌ «توالی‌یابی نسل بعدی» (NGS) برای تشخیص سرطان استفاده می‌ کند که در آن ترتیب و آرایش واحدهای شیمیایی به نام گروه‌های متیل که در  DNA سلول‌های سرطانی وجود دارند، تحلیل می‌شود. گروه‌های متیل به فعال ‌یا غیرفعال‌ شدن ژن‌ ها کمک می‌کنند.


در سلول‌های سرطانی، قرارگیری گروه‌های متیل با سلول‌ های عادی متفاوت است و این الگوی غیرطبیعی یکی از مشخصه‌های سلول‌ های سرطانی محسوب می‌ شود. زمانی که سلول‌های تومور از بین می‌ روند، DNA به همراه گروه‌های متیل وارد جریان خون می‌شوند و از این راه با تحلیل آزمایش خون توسط هوش مصنوعی قابل تشخیص هستند.


محققان می گویند یافته های مطالعه آنها در مورد این آزمایش خون در مجله Annals of Oncology منتشر شده است نشان می دهد که این آزمایش خون می تواند سرطان را اغلب قبل از بروز علائم آن به دقت تشخیص دهد و میزان پاسخ مثبت کاذب بسیار اندک است. 


یافته های مطالعه ای در زمینه این آزمایش خون که روی ۲ هزار و ۸۲۳ فرد مبتلا به سرطان و هزار و ۲۵۴ فرد سالم انجام شد، نشان داد که این آزمایش خون می تواند علائم بیش از ۵۰ نوع مختلف سرطان را در هر چهار مرحله سرطان (I ، II ، III ، IV) را به درستی تشخیص دهد. 


بر اساس نتایج این مطالعه دقت این آزمایش خون ۹۹.۵ درصد بود که نشان می دهد این آزمایش خون تنها در ۰.۵ درصد موارد سرطان را به درستی تشخیص نداد.

ترجمه از خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha