مردم می‌گویند، پشیمانند كه باز هم فریب وعده‌های بی‌پشتوانه مسوولان را خوردند. مردم از دست خودشان عصبانی هستند كه چرا یادشان نیفتاد همه وعده‌های دلخوش‌كننده در هفته‌های اول خرداد، به انتخابات ربط داشت و مسوولان موظف بودند حرف‌های امیدوار‌كننده و نشاط‌آور بزنند تا یأس و ناامیدی و ترس بابت كمبود جدی واكسن كرونا و بی‌نظمی‌های غیرقابل توجیه در نوبت‌بندی واكسیناسیون، به نگرانی اجاره خانه و بیكاری و گرانی قیمت مرغ و میوه و نان اضافه نشود.

بی تفاوتی در مقابل درد مردم/آقای وزیر، حتی فقرا هم از ما جلو زدند

سلامت نیوز:مردم می‌گویند، پشیمانند كه باز هم فریب وعده‌های بی‌پشتوانه مسوولان را خوردند. مردم از دست خودشان عصبانی هستند كه چرا یادشان نیفتاد همه وعده‌های دلخوش‌كننده در هفته‌های اول خرداد، به انتخابات ربط داشت و مسوولان موظف بودند حرف‌های امیدوار‌كننده و نشاط‌آور بزنند تا یأس و ناامیدی و ترس بابت كمبود جدی واكسن كرونا و بی‌نظمی‌های غیرقابل توجیه در نوبت‌بندی واكسیناسیون، به نگرانی اجاره خانه و بیكاری و گرانی قیمت مرغ و میوه و نان اضافه نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،مردم، حرف‌های دوستان و آشنایان‌شان را برای همدیگر تعریف می‌كنند؛ دوستان و آشنایانی در كشورهای دور و نزدیك كه ماه‌ها قبل، دومین دوز واكسن‌شان را هم زده‌اند و حالا، با خیال راحت، مثل بقیه شهروندان آن كشورها، به زندگی با نشاط روزمره ادامه می‌دهند و با تعجب، از اقوام‌شان در ایران می‌پرسند: «دولت ایران كه گفت واكسن داریم و نیازی به هیچ كشوری نداریم.»


این مردم عصبانی و ناامید و نگران، پیرزنان و پیرمردانی هستند كه طی هفته‌های گذشته، طبق آنچه روی كارت واكسیناسیون‌شان نوشته شده، قانونمند و منظم و خسته، ساعت 8 و 9 صبح، با تاكسی و اتوبوس و عصا و واكر و پیاده و سربار نوه و داماد و عروس و فرزند، به مراكز بهداشت مراجعه كرده‌اند و تا ظهر، گرسنه و تشنه، در خیابان‌ها سرگردان شده‌اند و وقتی جواب «واكسن نداریم» را از مسوول مراكز بهداشت شنیده‌اند، عصبانی‌تر شده‌اند و فریاد زده‌اند:«ساعت 6 صبح نمی‌توانستید بگویید كه 6 ساعت در این گرما منتظر نمانیم؟» جواب این همه عصبانیت و خشم صدها پیرزن و پیرمرد هم، چیزی نبوده جز شانه بالا انداختن مسوولان مركز و درهای بسته‌ای كه این‌بار، محكم‌تر از یك ساعت و دوساعت قبل، به روی این همه زن و مرد سالمند نگران و مستاصل، برهم كوبیده شده است. لابه‌لای این «نداریم»‌ها و عصبانیت‌هایی كه گاهی به درگیری با مسوولان مراكز و حتی نیروهای حفاظت و انتظامی هم منجر شده، یك نفر، مثل قرون وسطی و در قرن بیست و یكم، كاغذ به دست، سرك كشیده و گفته «برای واكسن باید اسم بنویسید و آفتاب نزده بیایید تا واكسن به شما هم برسد.» طی روزهای گذشته، طی روزهایی كه این همه مرد و زن امیدوار، به مراكز بهداشت مراجعه كردند و بعد از تحمل 6 ساعت گرما و 12 ساعت بی‌خوابی و بدخوابی كنار خیابان‌ها و خسته از بی‌حرمتی‌ها، دست خالی و نگران به خانه برگشتند، یك نفر از مسوولان وزارت بهداشت، حتی یك جمله بابت دلجویی از این همه پیرزن و پیرمرد به زبان نیاورد.

صفحات دو هفته گذشته خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها را كه بالا و پایین كنید، فقط اظهارات عجیب و غریب حامیان دولت را می‌شنوید كه درباره «بی‌ضرر بودن تاخیر دو ماهه و سه ماهه» دوز دوم واكسن كرونا شعار داده‌اند؛ باز هم شعار و باز هم شعار. انگار كارخانه سازنده واكسن و آن همه محقق در روسیه و چین و ایتالیا و هند و كره جنوبی و ده‌ها كشور سازنده، بیكار بودند یا برای رفع خستگی، با مردم شوخی كردند كه برای دوز اول و دوم واكسن كرونا یك فاصله زمانی مشخص در نظر گرفتند.

حالا احتمالا ایران كه برای توجیه سوءمدیریت و عدم شفافیت مسوولان، به كشف «بی‌خطر بودن افزایش چند هفته‌ای و حتی چند ماهه فاصله دوز اول و دوم واكسن كرونا» رسیده، به عنوان تنها كشور جهان برای این كشف بی‌نظیر، می‌تواند روی پله اول سكوی زیر سوال بردن واقعیت‌های علمی بایستد و البته انتشار واكنش مسوولان سازمان جهانی بهداشت و كشورهای سازنده واكسن در مقابل این كشف هم، خط قرمز رسانه‌های ایران خواهد بود. 


آقای وزیر، حتی فقرا هم از ما جلو زدند

 هفته گذشته، خبرگزاری ایسنا جدولی از تعداد جمعیت واكسینه شده و دوزهای واكسن استفاده شده در برخی كشورها منتشر كرد. مندرجات این جدول، جوابی بود برای همه ادعاهای برخی مسوولان و از جمله وزیر بهداشت كه ظرف چند ماه اخیر، گناه كشورهای ثروتمند را یكجا و در یك كاسه شستند و گفتند كه «كل واكسن‌های دنیا را 8 كشور جهان خریده و به مردم‌شان تزریق كرده‌اند.»

اتفاقا خوب است كه سری به وب‌سایت خبرگزاری ایسنا بزنید و این جدول را ببینید و خودتان قضاوت كنید كه مثلا «ایسلند» كه تا ظهر چهارشنبه دوم تیر ماه، 104.1 درصد از جمعیتش واكسینه شده‌اند یا «مغولستان» كه تا ظهر چهارشنبه دوم تیر ماه، 110.7 درصد جمعیتش واكسینه شده‌اند یا «اروگوئه» كه تا ظهر چهارشنبه دوم تیرماه، 102.8 درصد جمعیتش واكسینه شده‌اند یا مثلا مكزیك فقیر كه تا ظهر چهارشنبه دوم تیر ماه 40.23 میلیون دوز واكسن به مردمش تزریق كرده یا اندونزی كه تا ظهر چهارشنبه دوم تیر ماه، 35.93 میلیون دوز واكسن به مردمش تزریق كرده در ردیف كدام كشورهای ثروتمند جهان هستند كه تا امروز خبری ازشان نبود و ایران كه روز 21 بهمن مراسم و جشن آغاز واكسیناسیون راه انداخت و تا امروز و با این همه شعار كمتر از 7 درصد كل جمعیت هدفش را واكسینه كرده در ردیف كدام كشورها قرار دارد؟ به نظر می‌رسد مسوولان وزارت بهداشت، یا از واقعیت‌های جامعه خبری ندارند یا نمی‌خواهند اقرار كنند كه واقعیت‌ها را می‌دانند و جرات هیچ اظهارنظر مخالف ندارند.

تا امروز، هیچ مسوولی جرات نكرده مضرات افزایش فاصله بین دوز اول و دوز دوم واكسن را بگوید چون می‌داند كه در صورت اعلام واقعیت، حتما صندلی و مقامش را از دست خواهد داد و به رده‌های شغلی پایین‌تر تنزل خواهد كرد. تا امروز، هیچ مسوولی در وزارت بهداشت جرات نكرده به مردم توضیح دهد كه علت اختلاف فاحش تعداد دوز‌های تزریق شده با مجموع واكسن‌های وارد شده به كشور چیست و چرا موجودی واكسن با گزارش‌های وزارت بهداشت هیچ همخوانی ندارد و هر كدام برای خودش ساز جداگانه‌ای می‌زند؟

مسوولان وزارت بهداشت، اگر ظرف دو هفته گذشته، به صف‌های طویل پیرزنان و پیرمردان چشم انتظار واكسن می‌رفتند و حاضر می‌شدند مثل آنها، فقط یك ساعت این گرمای 40 درجه تابستان را گوشه خیابان‌ها و كوچه‌ها تحمل كنند، می‌شنیدند كه مردم در عین خشم و خستگی می‌خندند و می‌گویند احتمالا وزیر بهداشت می‌خواهد واكسن‌های وارداتی را در موزه بگذارد تا بعدها به نسل‌های آینده ثابت كند كه چقدر برای سلامت این مملكت زحمت كشیده است. 

مسوولان، با معنای واقعی «واقعیت» بیگانه‌اند

 مسوولان وزارت بهداشت قول داده بودند كه تا پایان خرداد، 14 میلیون نفر از جمعیت هدف فازهای اول و دوم واكسینه می‌شوند.حالا آمار واكسیناسیون زور می‌زند كه به پوشش 7 درصدی جمعیت هدف برسد و نمی‌رسد چون نحوه اطلاع‌رسانی می‌لنگد. حدود یك ماه، موجودی واكسن در كل كشور صفر بود و در اهواز و شیراز و تهران و مشهد و صدها شهر دیگر، هیچ مسوولی جرات نكرد كاغذ «واكسن نداریم» روی درهای مراكز جامع سلامت و توزیع‌كننده واكسن بزند. چرا وقتی پای شعور مردم به میان می‌آید، گفتن واقعیت‌ها و اعتراف به سوءمدیریت‌ها تا این حد دشوار می‌شود؟

تا ظهر روز 7تیر ماه، با وجود آنكه تا حالا بیش از 8 میلیون دوز واكسن وارد كشور شده، كل واكسن‌های تزریق شده در ایران طبق گزارش رسمی وزارت بهداشت، 5 میلیون و 804 هزار و 286 دوز بوده و نكته مهم این است كه نه فقط وزیر بهداشت، حتی مدیرانش هم به حرف‌هایی كه می‌زنند اعتمادی ندارند. نیمه اردیبهشت، رییس مركز توسعه شبكه وزارت بهداشت به مردم گفت كه تا نیمه خرداد حدود ۱۰ میلیون واكسن كرونا به ایران می‌رسد و تا پایان خرداد، واكسن‌های تولید داخل هم به این حجم اضافه خواهد شد.

اگر گناه وارد نشدن 10 میلیون دوز واكسن را به گردن تحریم و بدقولی تولید‌كنندگان واكسن می‌اندازیم، حالا كه واكسن وارداتی، بیشتر از تعداد جمعیت واكسینه شده است. دو سوال مهم: واكسن‌هایی كه فعلا توزیع نمی‌شود، در كدام انبار ذخیره شده و چرا؟ چرا این فرهنگ فرار از صداقت، حتی از تفكر مسوولان دانشگاه دیده ما هم حذف نمی‌شود؟ 


چرا از فاصله دور به مردم توهین می‌كنید؟

 یك مسوول می‌گوید واكسن نداریم، یك مسوول می‌گوید واكسن داریم. یك مسوول می‌گوید تزریق واكسن متوقف نشده، یك مسوول می‌گوید تزریق واكسن متوقف شده. كاش مسوولان وزارت بهداشت، به یكی از مراكز جامع سلامت می‌رفتند و آن صف‌های طویل زنان و مردانی كه چروك‌های صورت‌شان و آن واكر و عصا و صندلی چرخدارشان و آن لرزش دست و اندام خمیده و تنگی نفس‌های‌شان تایید می‌كند كه اینها جوان 18 ساله و 20 ساله نیستند و سال‌هاست كه پا به سالمندی گذاشته‌اند را می‌دیدند و شرمنده می‌شدند از این همه بی‌نظمی و حركت كردن خلاف تمام تاكیدات سند ملی واكسیناسیون.

طبق سند ملی واكسیناسیون، باید عدالت در توزیع رعایت می‌شد كه با آن جنجال واكسیناسیون خارج از نوبت كادر شهرداری‌های آبادان و علی‌آباد كتول و تهران و قزوین و زنجان، معلوم شد عدالتی در كار نیست. ادعای اكید مسوولان وزارت بهداشت این بود كه واكسن كرونا به هیچ‌وجه آزاد و پولی و قابل توزیع و فروش در مطب‌ها و بخش خصوصی نخواهد بود و همین حالا، واكسن‌های 60 میلیون تومانی و 80 میلیون تومانی در مطب‌های خصوصی، به مردم مرفه بی‌تحمل تزریق می‌شود.

قرار بود صفر تا صد جزییات واكسیناسیون، به صورت «شفاف» به مردم اعلام شود و حالا این صف‌های طویل مردم گیج در خیابان‌های داغ و این انتظار در نوبت‌های 12 ساعته و 8 ساعته و بی‌خوابی‌های قبل از طلوع آفتاب تا پیش از ظهر و این سكوت مسوولان وزارت بهداشت در مقابل این حجم افسارگسیخته بی‌احترامی و رعایت نشدن شأن سالمندان كشور، مصداق روشنی از نادیده گرفته شدن تمام تاكیدات یك سند ملی مصوب است. 


وزیر و معاون و مدیر كه نرفتند رییس مجلس رفت

 به دنبال تداوم بی‌نظمی‌ها و اعتراضات مردم نسبت به نحوه نامناسب توزیع واكسن كرونا و انتقادات شدید از نوبت‌دهی‌های طولانی در خیابان و نحوه رفتار مراقبان انتظامی و بهداشتی مراكز واكسیناسیون در شهر تهران، بامداد دیروز، محمدباقر قالیباف؛ رییس مجلس برای باور اعتراضات مردم، به یكی از پرازدحام‌ترین مراكز جامع واكسیناسیون واقع در محدوده خیابان شریعتی روبه‌روی حسینیه ارشاد رفت.

 این بازدید تهیه كرده، جمع انبوهی از سالمندانی كه از ساعت 2 و 3 بامداد، برای دریافت واكسن كرونا در صف و كنار خیابان‌ها منتظر بودند، در اعتراضات شدید از نحوه توزیع واكسن، علاوه بر آنكه می‌گفتند برخلاف ادعاهای مسوولان وزارت بهداشت مبنی بر ارسال پیامك برای افراد در نوبت دریافت واكسن، هیچ پیامكی دریافت نكرده‌اند و روزها باید ساعت‌ها در صف بایستند و بدون دریافت واكسن به منزل برگردند.

این افراد كه عمدتا سنین حدود ۸۰ سال و بالاتر داشتند، همچنین تاكید داشتند كه با وجود آنكه آنها از ساعات اولیه بامداد در این مراكز حضور یافته و روی برگه‌ای ثبت‌نام می‌كنند اما مراكز تزریق واكسن به این نوبت‌ها توجه نمی‌كنند. رییس مجلس هم بعد از شنیدن این گلایه‌ها و اعتراضات آن هم از زبان سالمندانی كه باید در آن ساعت بامداد و در آن تاریكی هوا، در منزل استراحت می‌كردند ولی حالا به دلیل سوءمدیریت‌ها و بی‌تفاوتی مسوولان وزارت بهداشت به این انتظارهای طولانی و فرساینده آسیب‌پذیرترین اقشار سنی جامعه، كنار خیابان در انتظار رسیدن واكسن نشسته و ایستاده‌اند، در پایان این بازدید سرزده بامدادی گفت: «به نظر می‌رسد هم مراكز تزریق محدود است و هم پیامك نیز به افراد ارسال نمی‌شود و لذا نظم و انضباط تزریق دوز اول دیده نمی‌شود.

در این زمینه در اجرا شاهد اشكالات جدی هستیم و مسوولان این حوزه حتی اگر محدودیتی در میزان واكسن دارند باید همان مقدار را به نحوی مدیریت كنند تا شاهد این نابسامانی‌ها نباشیم.دولت و مسوولان وزارت بهداشت موظف هستند هرچه زودتر این مشكلات را برطرف كرده و فرآیند تزریق واكسن به اقشار مختلف به خصوص سالمندان را به نحوی ساماندهی كنند كه نیاز به حضور و ازدحام آنها در نخستین ساعات بامداد مقابل مراكز دریافت واكسن نباشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha