وقتی صحبت از یک رژیم غذایی برای کمک به کاهش سطح کلسترول می شود، چربی های اشباع نشده راهکار اساسی هستند.

معرفی چهار ماده خوراکی موثر در کاهش کلسترول بالا

سلامت نیوز:وقتی صحبت از یک رژیم غذایی برای کمک به کاهش سطح کلسترول می شود، چربی های اشباع نشده راهکار اساسی هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، برخلاف چربی‌های اشباع که کلسترول بد LDL را افزایش می‌دهند، چربی اشباع نشده تأثیر مثبتی بر کلسترول LDL دارد که به کاهش خطر حمله قلبی کمک می‌کند. برخی از مهم‌ترین مواد خوراکی حاوی چربی‌های اشباع نشده که به کاهش کلسترول کمک می‌کنند عبارتند از:


آووکادو
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد یک وعده آووکادو حاوی ۳.۴ گرم فیبر غذایی، ۰.۷۳ میلی گرم پانتوتنیک و ویتامین K است. آووکادو دارای چگالی انرژی کم ۱.۶ کیلو کالری در گرم یا ۸۰ کیلو کالری در هر وعده است.


یک وعده آووکادو حاوی ۵ گرم اسید چرب مونواشباع نشده و ۱ گرم اسید چرب پلی اشباع نشده است که اسید چرب غالب آن اسید اولئیک با ۴.۵۳ گرم در وعده است.


آووکادو همچنین حاوی مواد مغذی گیاهی فعال زیادی است که ممکن است فواید سلامتی زیادی داشته باشد. مطالعه نشان داد که آووکادو ممکن است دارای بسیاری از مزایای سلامتی از جمله کاهش سطح کلسترول باشد.


روغن زیتون تصفیه نشده
از آنجا که روغن زیتون حاوی مقدار بالا اسید اولئیک است، محققان تأثیر مکمل روغن زیتون (۵۰ گرم در روز) به رژیم غذایی ۱۰ نفر از مردان سالم را در طی یک دوره دو هفته‌ای بر میزان LDL و LDL بر سطح اکسیداسیون آزمایش کردند.


محققان مشاهده کردند حتی پس از یک هفته رژیم غذایی روغن زیتون، حساسیت LDL به اکسیداسیون در شرایط آزمایشگاهی به طور قابل توجهی کاهش یافت.


محققان به این نتیجه رسیدند که افزودن مکمل روغن زیتون به رژیم غذایی باعث تغییر ترکیب لیپیدهای LDL و غنی سازی لیپوپروتئین با اسید اولئیک و سیتوسترول می‌شود.


تخمه کدو تنبل
مطالعه‌ای با هدف بررسی اثر تخمه کدو تنبل بر تصلب شرایین ناشی از رژیم آتروژنیک انجام شد.
در این مطالعه، موش‌های صحرایی به دو گروه اصلی تقسیم شدند: موش‌های کنترل عادی و موش‌های کنترل آتروژنیک، هر گروه از سه زیرگروه تشکیل شد که به یکی از آنها ۲ درصد آرژنین در آب آشامیدنی و به دیگری دانه کدو تنبل داده شد.


این روند به مدت ۳۷ روز ادامه یافت و مشخص شد که موش‌های آتروژنیک گروه تخمه کدو تنبل کاهش معنی داری در غلظت سرمی کلسترول کل و LDL نشان دادند.


ماهی روغنی
ماهی‌های روغنی، از جمله ماهی قزل آلا و خرچنگ، سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ هستند که برای کمک به کاهش سطح کلسترول ضروری است.
به گفته محققان، این نوع ماهی‌ها ممکن است به کاهش فشار خون، کاهش تمایل به لخته شدن خون، تنظیم ریتم ضربان قلب و کاهش سطح تری گلیسیرید کمک کنند.
با این حال خوردن بیش از دو وعده ماهی در هفته می‌تواند مضر باشد.

 

منبع: دیلی اکسپرس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha