سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: از ابتدای فروردین تا پایان خرداد سال جاری ۶۳۰ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه کردند که از این تعداد ۵۱۰ هزار نفر شرایط اهدا را داشتند و موفق به اهدای خون شدند.

۵۱۰ هزار نفر در سه ماه نخست سال جاری خون اهدا کردند

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: از ابتدای فروردین تا پایان خرداد سال جاری ۶۳۰ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه کردند که از این تعداد ۵۱۰ هزار نفر شرایط اهدا را داشتند و موفق به اهدای خون شدند.

به گزارش سلامت نیوز، بشیر حاجی بیگی در گفت وگو با ایرنا افزود: میزان اهدای خون در سه ماه نخست امسال در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۳۹۹) ۱۵ درصد رشد داشته و در این بازه زمانی استان های قزوین با ۳۴ درصد رشد، خوزستان با ۳۳ درصد رشد و خراسان رضوی با ۲۴ درصد رشد، بیشترین میزان رشد اهدای خون در کشور را داشتند.

وی با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال ۷۳ هزار و ۵۰۰ واحد خون اهدایی مربوط به اهداکنندگان بار اول در سراسر کشور بود، افزود: همچنین شاخص اهدای خون مستمر(اهدا کنندگانی که حداقل دوبار در سال خون اهدا می کنند) در کشور ۵۷ درصد است و بیشترین میزان شاخص اهدای خون مستمر در کشور در این مدت مربوط به استان‌های سمنان با ۷۳ درصد، یزد با ۶۷.۵ درصد و بوشهر با ۶۷.۲ درصد بود.

نیاز به خون همیشگی است

وی گفت: نیاز به خون همیشگی است و بهترین مکان برای ذخیره خون رگ های اهدا کنندگان است و تا هر زمانی که نیاز به اهدای خون بیشتر شود با دعوت و فراخوانی که از سوی سازمان انتقال خون انجام می شود اهداکنندگان برای اهدای خون اقدام کنند و یاری کننده انتقال خون و نجات دهنه بیماران باشند.

حاجی بیگی افزود: در مراکز اهدای خون همه پروتکل های بهداشتی با حفظ فواصل اجتماعی و همچنین تکریم ارباب رجوع در این مراکز رعایت می شود و به منظور اینکه اهدا کنندگان کمتر معطل خواهند شد، و از طریق سامانه nobatdehi.ibto.ir می توانند وقت بگیرند وسپس به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

حداقل سن اهدای خون ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال و حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی اهدا کننده مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

حاجی بیگی تصریح کرد: در شرایط کنونی که کشور با شیوع ویروس کرونا مواجه است سازمان انتقال خون بازهم از امن ترین و کم خطرترین اماکن نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: هموطنان نوعدوست که در همه شرایط یاری‌گر سازمان انتقال خون برای تامین خون و فرآورده‌های خون مورد نیاز بیماران نیازمند به خون هستند، توجه داشته باشند که ترس از کرونا موجب این نشود که اهدای خون را فراموش کنند، مردم توجه داشته باشند که نیاز به خون همیشگی است، پس بنابراین بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند و به کمک این بیماران بشتابند.

وی تاکید کرد: اهدا کنندگان خون اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون  بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز درکشور در حال حاضر و همین طور همیشه، ضد عفونی و استریل می شوند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون  اهدا کنند.

۴.۵ درصد خون های اهدایی در سه ماهه نخست امسال مربوط به بانوان بود

حاجی بیگی با اشاره به وضعیت اهدای خون بانوان در کشور گفت: در سه ماهه نخست امسال میانگین شاخص اهدای خون بانوان در کشور ۴.۵ درصد بود و در این مدت بانوان استان‌های لرستان با ۹ درصد، سیستان و بلوچستان با ۷.۵ درصد و کردستان با ۷ درصد در صدر اهدا کنندگان خانم در کشور بودند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: همچنان با توجه به اینکه بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، سهم آنها در اهدای خون کم است.

وی افزود: بیش از  ۲۰ میلیون نفر از بانوان ایرانی دارای شرایط اهدای خون هستند، اما شاهد مشارکت کمرنگ بانوان در امر اهدای خون هستیم و مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان نشان می‌دهد به دلیل گرایش کمتر بانوان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به داشتن زندگی سالم، خون اهدایی بانوان از سالم‌ترین منابع خونی است.

حاجی بیگی گفت: همچنین بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده می‌توانند با مشارکت در اهدای خون، علاوه بر ترویج رفتارهای انسان دوستانه، در آموزش فرزندان و شرکت در عرصه فعالیت‌های خداپسندانه گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده ها در اهدای خون داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل کاهش مشارکت بانوان در اهدای خون در ایران، ترس از کم خونی و ترس از سوزن کیسه‌های اهدای خون، است، گفت: ترس از ابتلا به بیماری‌های عفونی مثل ایدز و هپاتیت و ضعف قوای جسمی، ممانعت شوهران از اهدای خون همسران خود، داشتن ذهنیت منفی نسبت به اهدای خون در زنان از عوامل دیگر میزان پایین اهدای خون بانوان است.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: به نظر می‌رسد دانستن برخی نکات می‌تواند سبب کاهش دغدغه‌های بانوان و اطمینان از این شود که اهدای خون مشکلی را برای آنها ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اکنون انجام تست هموگلوبین برای بررسی کم خونی و غلظت خون در اهداکنندگان پیش از اهدای خون و در اختیار قراردادن مکمل‌های حاوی آهن برای اصلاح کم خونی به صورت رایگان به مراجعان برای اهدای خون در تمام مراکز انتقال خون انجام می‌شود.

حاجی بیگی تاکید کرد: هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل فقط ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است، پلاسما و گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی توسط سیستم خون سازبدن جایگزین می‌شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد، بنابراین گلبول‌های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha