در شرایطی که تا روز پنج شنبه 63 شهر در وضعیت قرمز قرار داشتند و دو ماه قبل هیچ شهر ایران در شرایط قرمز قرار نداشت، روز گذشته اعلام شد که «تهران به همراه ۹۱ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند» بر اساس گزارش نرم‌افزار ماسک، ۹۲ شهرستان قرمز، ۱۸۳ شهرستان نارنجی، ۱۷۳ شهرستان زرد و تعداد شهر‌های آبی صفر است.در این میان وضعیــت دو استان سیستــان و بلوچستان و زاهدان حادتر از بقیه شهرها گزارش شده است.

سیستان«سیاه» شد/ گفتیم مرزها را ببندید، گوش نکردند

سلامت نیوز:در شرایطی که تا روز پنج شنبه 63 شهر در وضعیت قرمز قرار داشتند و دو ماه قبل هیچ شهر ایران در شرایط قرمز قرار نداشت، روز گذشته اعلام شد که «تهران به همراه ۹۱ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند» بر اساس گزارش نرم‌افزار ماسک، ۹۲ شهرستان قرمز، ۱۸۳ شهرستان نارنجی، ۱۷۳ شهرستان زرد و تعداد شهر‌های آبی صفر است.در این میان وضعیــت دو استان سیستــان و بلوچستان و زاهدان حادتر از بقیه شهرها گزارش شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،وضعیت دومین استان پهناور به حدی وخیم گزارش شده که ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت راهی این استان شده و سیستان و بلوچستان را قرنطینه کرده‌اند. همچنین در شرایطی مسئولان مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت می‌کنند که در بسیاری مناطق مردم آب شرب هم در خانه ندارند. یکی از کاربران زاهدانی در توئیتی اعلام کرده « در خانه بمانیم؟ باشه. فقط در جریان باشید که ما حتی آب شرب را هم باید از بیرون بخریم. آب لوله‌کشی حاشیه شهر شوره و آب اصطلاحا شیرین بقیه جاها قابل نوشیدن نیست.یا باید دستگاه تصفیه آب داشت یا آب را از مغازه‌ها خرید.»

همچنین به گفته فعالان اجتماعی، در نبود کارهای دولتی و کارخانه‌جات، بسیاری از مردم در استان سیستان و بلوچستان با کارهایی چون دستفروشی، میوه‌فروشی کنار جاده و خیابان ارتزاق می‌کنند و تعطیل شدن کارشان با توجه به نداشتن هیچ پشتیبانی مالی امکان پذیر نیست. شرایط شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان با روزانه 1000 ابتلا (به گفته نماینده چابهار در مجلس) به شرایط خیم رسیده است و آمار مرگ و میر به ۱۹ نفر در شبانه‌روز رسیده، آماری که محلی‌ها می‌گویند باید سه برابرش کنیم.

این آمار را رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز تایید می‌کند و سیدمحمد هاشمی‌شهری می‌گوید: «با افزوده شدن یک‌هزار و۱۷۶ مورد جدید کرونا شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۵۸ هزار و ۳۸۶ نفر رسید.»  در این میان نبود امکان واکسیناسیون، کمبود کیت تست کرونا، کمبود مراکز غربالگری و زیرساخت‌هایی که به گفته نماینده چابهار «در جنوب سیستان و بلوچستان از نصف شاخص کشوری هم پایین‌تر است» حالا این استان را به مرحله‌ای رسانده که کادر درمان از «وضعیت سیاه» سخن می‌گویند. فعالان اجتماعی این استان در توییتر می‌نویسند: «ده شهرستان سیستان و بلوچستان بیمارستان ندارد و گاه نیاز است که فرد برای درمان و رسیدن به بیمارستان بیش از ۱۰۰ کیلومتر طی کند.»

همچنین زاهدان سه بیمارستان دارند، که از دو هفته پیش پر شده و امکان بستری بیمار جدید را ندارند. معاون کل وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که «برای نخستین بار در چند روز اخیر میزان موارد سرپایی و بستری کرونا در استان سیستان و بلوچستان از متوسط کشوری فراتر رفته است. ایرج حریرچی، افزود: از طرفی ویروس دلتا از جنوب شرقی وارد کشور شده و با توجه به خواستگاه این ویروس در هند و شرایطی که در افغانستان به وجود آمده احتمال افزایش مهاجرت به ایران از مسیرهای مختلف وجود دارد.

 گفتیم مرزها را ببندید، گوش نکردند

آنطور که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به خبرآنلاین می‌گوید: دلتاویروس خیلی وقت بود که پایش را به خانه‌ها و درون جان‌های محروم‌ترین استان کشور گذاشته بود.با توجه به اینکه ما مرز ۱۲۰۰ کیلومتری با کشور افغانستان و پاکستان داریم، افغانستان هم با هندوستان همسایه است و خطر ورود دلتا ویروس به شرق کشور و از آنجا هم به کل کشور وجود دارد. به همین خاطر من در نامه‌ای به رئیس‌جمهور هشدار دادم و خواستم مرزها را ببندند. رئیس‌جمهور ما را به وزیر بهداشت و وزیر کشور ارجاع دادند اما متاسفانه وزارت کشور نتوانست محدودیت‌های جدی در سیستان و بلوچستان ایجاد کند و همین موضوع باعث شد که دلتاویروس وارد سیستان و بلوچستان شود. همه این‌ها به خاطر سوء مدیریت است، شاید فکر نمی‌کردند که این اتفاق بیفتد.» 

 تعطیلی سیستان و بلوچستان معنی ندارد

ویروس دلتا، نوع جهش یافته ویروس کرونا است که سرایت این ویروس۱۳ برابر بیشتر از سایر ویروس‌هاست و به همین دلیل برای اولین بار آمار ابتلا و مرگ و میر در این استان بالا رفته است. اما اگر پای درد دل مردم بنشینیم، آن زمان بیشتر به وخاومت شرایط پی می‌بریم، «به صورت کاملا محسوس همه اطرافیانم به کرونا مبتلا شده‌اند.» این را سارا یکی از اهالی زاهدان می‌گوید.

او ترسیده. او در ادامه می‌افزاید: «بازار سیاه هم که همچنان به راه است؛ برای فروختن دستگاه اکسیژن در زاهدان بازار سیاه راه افتاده، دستگاه اکسیژنی که در تهران یک میلیون است در زاهدان دو و نیم میلیون تومان به فروش می‌رسد، چون بیشتر مردم در خانه از مریض‌هایشان نگهداری می‌کنند و به دنبال خرید دستگاه اکسیژن می‌روند.

دکتر متخصص پیدا نمی‌شود و وضعیت خاکسپاری خوب نیست. وضعیت اقتصادی بسیار بد است و خیلی‌ها می‌گویند برای ما چه فرقی دارد که از گرسنگی بمیریم یا از کرونا. تعطیلی در این استان معنی نمی‌دهد. اگر می‌خواهند وضعیت را کنترل کنند باید به مردم امکانات بدهند. تعداد بسیار بسیار زیادی عروسی در خانه‌ها برگزار می‌شود، بسیاری از تالارها یواشکی اجازه برگزاری عروسی می‌دهند. یکی از مهمترین دلایلی که دلتاویروس در سیستان و بلوچستان پخش شد به دلیل ورود بسیار زیاد مسافر از پاکستان است. هیچ نظارتی بر این موضوع وجود نداشت، هیچ مرزی بسته نشد و کسی عین خیالش هم نبود.حتی آب و برق زاهدان هم در ساعات طولانی قطع می‌شود و همین موضوع وضعیت بغرنج را برای مردم وخیم‌تر کرده است.» در این شرایط استاندار سیستان و بلوچستان به‌دلیل اینکه در کادر تصویر مصاحبه اختصاصی با دکتر حریرچی قرار نگرفت به خبرنگار صدا و سیما توهین کرد!. و به قول معروف تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha