شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 314047

در آستانه پیک پنجم کرونا ، آمار ابتلا و فوتی‌ها متاسفانه آهسته ،آهسته افزایش می یابد و کرونای دلتای هندی به چالشی جدی تبدیل شده است. گفته می‌شود این سویه همراه با جهش‌های اضافی است.

با ویژگی‌های کرونای هندی آشنا شوید

سلامت نیوز:در آستانه پیک پنجم کرونا ، آمار ابتلا و فوتی‌ها  متاسفانه آهسته ،آهسته افزایش  می یابد و کرونای دلتای هندی به چالشی جدی تبدیل شده است. گفته می‌شود این سویه همراه با جهش‌های اضافی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،در خصوص این ویروس و شیوع احتمالا شدید آن که پیک پنجم کرونا نامیده می‌شود، دکتر آمیتیس رمضانی، استاد بیماری‌های عفونی انستیتوی پاستور ایران و رئیس انجمن عفونی ایران با تاکید بر این‌که واریانت دلتای هندی مسری‌تر است و بدن‌های ما پادتن کمتری برای مقابله با آن دارد، می‌گوید: «ما در حال ورود به پیک پنجم هستیم.وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم ربطی به پیک چهارم ندارد .»

ویژگی‌های این ویروس

«این واریانت مسری‌ترین واریانتی است که شناسایی شده است.اولین شاخصه واریانت دلتا مسری‌تر بودن آن و سیر بالینی متفاوت در آن دومین ویژگی مهم در این واریانت است؛ هنوز اطلاعات کاملی در دست نداریم که این واریانت چه رفتاری را از نظر بالینی نشان خواهد داد و چقدر با واریانت‌های قبلی فرق می‌کند. »وی معتقد است: «سیر بالینی در ویروس ووهان با انگلیسی متفاوت بود و بنابر این سیر بالینی این دو ویروس هم با دلتای هندی متفاوت خواهد بود.

اگر در سویه ووهان فرد دو هفته بعد نیاز به بستری داشت و علایم شدیدی را بروز می‌داد، در سویه انگلیسی علایم شدید در هفته اول بروز پیدا می‌کرد؛ در باره دلتا می‌گویند تابلوی بالینی آن مانند سرماخوردگی شدید است، یک سردرد و گلودرد شدید، تب حائل خواهد شد اما عارضه‌های بویایی و چشایی کمتر خواهد بود؛ اما در نهایت دوران بستری بیشتری لازم است.»

 دلتا پلاس همراه کرونای دلتای هندی می‌آید

وی ضمن بیان این‌که همراه دلتای هندی، دلتا پلاس هم خواهد آمد، تصریح می‌کند: «کشورهایی مانند هند که غلبه کرونای دلتا را تجربه کرده‌اند از واریانت جهش‌یافته‌ای  باعنوان دلتا پلاس خبر می‌دهند که همراه دلتا شایع می‌شود. دلتا پلاس گونه‌ای از ویروس کروناست که یک جهش‌مهم و مازاد در خود ایجاد کرده است، جهشی که ویروس را در برابر اثر واکسن واکسینه می‌کند و ایمنی طبیعی افرادی را که مبتلا شده بودند و امروز پادتن دارند ناکارآمد می‌کند.

جایی که دلتاست، دلتا پلاس هم وجود دارد؛ بنابراین گونه دلتا سرایت سریع‌تری دارد و گونه دلتا پلاس مقاومت در برابر واکسن ایجاد    می کند که این قضیه پیک پنجم را جدی‌تر می‌کند، البته هنوز واکسن‌هایی هستند که در برابر سویه دلتای هندی مقاومت می‌کنند ولی خیلی از واکسن‌ها تاثیر قابل توجهی  را بر کرونای دلتا نشان نداده‌اند. تا الان آسترازانکا و فایزر نسبتا کارآمد هستند اما سینوفارم تاثیر خوبی نشان نداده است.»       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha