یک فعال صنعت دارو گفت: علی رغم خودکفایی در تامین بسیاری از دارو‌ها و تجهیزات پزشکی، همچنان تحریم‌ها از اصلی‌ترین مشکلات ما در مورد گرانی و نایابی برخی دارو‌ها است.

نقش موثر کمبود مواد اولیه در افزایش قیمت دارو

سلامت نیوز:یک فعال صنعت دارو گفت: علی رغم خودکفایی در تامین بسیاری از دارو‌ها و تجهیزات پزشکی، همچنان تحریم‌ها از اصلی‌ترین مشکلات ما در مورد گرانی و نایابی برخی دارو‌ها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد هاشم پور ، فعال صنعت دارو  اظهار کرد: کار اصلی شرکت‌های پخش دارو تمرکز زدایی است تا به تمام نقاط کشور به نسبت جمعیت و امکاناتشان کالای مورد نظر برسد.


او افزود: پخش دارو باید در تمام شعبه‌های ایران پوشش دهی داشته باشد. موضوع مهم پوشش دهی کالا‌های خاص است که باید در تمام شعبه‌ها این اتفاق بیفتد تا کالا به موقع به فرد مورد نظر برسد، برای مثال انسولین کالایی برای بیماری خاص نیست و جزو موارد کالا‌های مصرفی است ، اما به علت کمبود، در دسته کالا‌های تاکیدی و مورد توجه قرار گرفته است و معاونت غذا و دارو هم توجه ویژه‌ای به این کالا دارد.


او همچنین افزود: سازمان غذا و دارو، برنامه‌ای برای توزیع دارو‌های وارداتی دارد تا میزان ورود هر دارو به شهر‌ها مشخص باشد و این نحوه توزیع بعضی وقت حساسیت و دقت بیشتری پیدا می‌کند. خود سازمان میزان توزیع کالا‌ها را به داروخانه‌ها اعلام می‌کند، با این روش از بسیاری سوء استفاده‌ها در این زمینه جلوگیری می‌شود و تنها مشکلی که این روش ایجاد می‌کند میزان تمرکزی است که شرکت‌های پخش سعی دارند آن را کمتر کنند.


نظارت سازمان غذا و دارو بر توزیع دارو‌هااو ادامه داد: کالا‌هایی که مربوط به بیماری‌های خاص هستند در داروخانه‌های خاص هر شهر توزیع می‌شوند، اما بهتر است برنامه‌ای که برای توزیع دارو‌ها در اختیار شرکت‌ها قرار داده می‌شود، شهر‌های بیشتری را پوشش دهد تا مردم بیشتری امکان استفاده از این دارو‌ها را داشته باشند.


هاشم پور گفت: تولید داخلی وجود دارد، اما زنجبره تامین بسیار پیچیده است. از لحظه‌ای که کالایی تولید می‌شود تا زمانی که قرار است به مصرف کننده برسد مراحل خاصی را باید طی کند که تولید دارو به آن بستگی دارد. در حال حاضر کالا‌های خاصی که مربوط به بیماری‌های خاص هستند در ایران تولید می‌شوند.


او گفت: دیالیز جزو دسته بیماری‌های خاصی است که توجه زیادی به آن می‌شود، محلول‌های دیالیزی توسط شرکت‌های ایرانی تولید و توزیع می‌شوند، اما مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد برای مثال ماده اولیه ضروری برای تولید این دارو‌های داخلی وجود ندارد. سرم کالای پیچیده‌ای نیست، یک الکترولیت است که به صورت عادی در بیشتر پخش‌های دارو و داروخانه‌ها وجود دارد. در گذشته بحران کمبود سرم داشتینم و علت آن فقط کمبود ماده اولیه برای تولید ظرف آن بود؛ بنابراین سرم موجود در بازار کاهش پیدا کرد و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد.


این فعال صنعت دارو اظهار کرد: امروزه کالا‌ها کدی را با عنوان شناسنامه کالا دارند که نشان می‌دهد محل تولید آن کجا بوده و در چه بخش‌هایی توزیع می‌شود. در حال حاضر سامانه تیتک به طور کامل مراحل ورود و تولید کالا تا رسیدن به داروخانه‌ها و مصرف کننده را ثبت می‌کند که با این روش از سوء استفاده‌هایی که ممکن است پیش بیاید جلوگیری می‌شود به همین دلیل سازمان غذا و دارو مسئول نظارت بر کار شرکت‌های پخش می‌شود.


افزایش قیمت دارو‌های داخلی عادی است

هاشم پور ادامه داد: زنجیره تامین دارو از اول تا آخر به هم پیوسته است. تحریم‌ها تاثیر زیادی بر صنعت دارو گذاشته است و به دلیل اینکه در بسیاری از مواد اولیه دارو‌های داخلی وارد کننده هستیم تحریم در تولید این دارو‌ها هم تاثیر گذاشته است؛ بنابراین افزایش قیمت با توجه به این مشکل عادی است. نکته بسیار مهم این است که افزایش قیمت دارو‌های وارداتی خیلی بیشتر از دارو‌های تولید داخل است.


او ادامه داد: امیدواریم باور و روحیه جهادی در تمام عرصه‌ها که عرصه پخش دارو هم عضو کوچکی از آن است به وجود بیاید. باید در این شرایط که وارد کننده به همه جوانب توجه می‌کند و کالایی را وارد می‌کند که بتواند پاسخگوی کیفیت آن باشد، تولید کننده‌ها هم توجه بیشتری به کالا‌های تولیدی خود داشته باشند تا افزایش قیمت و کمبود غیر منطقی دارو‌ها در بازار اتفاق نیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha