یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 314114

بنا بر قانون مصوب سال ۲۰۱۹ از دیروز فروش و استفاده از ظروف یک ‌بار مصرف در اتحادیه اروپا ممنوع شد. این قانون شامل همه اقلام پلاستیکی می‌شود. به گفته منابع خبری، در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا از سوم ژوئیه تولیدات یک بار مصرف پلاستیکی از دسترس خارج شد.

خداحافظی اروپا با پلاستیک یک ‌بار مصرف

سلامت نیوز:  بنا بر قانون مصوب سال ۲۰۱۹ از دیروز فروش و استفاده از ظروف یک ‌بار مصرف در اتحادیه اروپا ممنوع شد. این قانون  شامل همه اقلام پلاستیکی می‌شود. به گفته منابع خبری، در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا از سوم ژوئیه تولیدات یک بار مصرف پلاستیکی از دسترس خارج شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،این ممنوعیت بر اساس دستورالعمل اتحادیه اروپا که  موعد اجرای آن برای روز سوم ژوئیه ۲۰۲۱ تعیین شد، صورت می‌گیرد. این ممنوعیت شامل اقلام یک بار مصرف از جمله قاشق ،چنگال ،بشقاب پلاستیکی، لیوان پلاستیکی، نی‌ نوشیدنی، گوش پاک‌کن و حتی چوب‌های پلاستیکی متصل به بادکنک می‌شود.همچنین قطعاتی که برای نگه داشتن لیوان قهوه و لیوان‌های نوشیدنی که از پلیمرهای مصنوعی تهیه شده‌اند هم دیگر به بازار عرضه نخواهند شد. 

 جایگزین قابل بازیافت

در این قانون آمده است که فروشندگانی که با این وسایل سرو کار دارند موظف اند جایگزین قابل بازیافت برای آن‌ها پیدا کنند اما تولیدات یک بار مصرف که از قبل در انبارها موجود هستند می‌توانند همچنان فروخته شوند.

انجمن صنفی فروشندگان ظروف پلاستیکی در آلمان تخمین می‌زند که مقادیر زیادی از این اقلام هنوز در دسترس است که باید به فروش برسد اما رقم دقیقی برای آن اعلام نشده است. 

پلاستیک بیولوژیک هم ممنوع !

علاوه بر این وسایل، ظروف یک بار مصرفی که از مواد پلاستیکی بیولوژیک یا طبیعی تهیه شده‌اند هم  ممنوع شد.این ظروف شامل لیوان‌های کاغذی که تنها بخش کوچکی از آن‌ها از پلاستیک است یا با پلاستیک پوشانده شده است نیز  می‌شود.

احتیاج ، مادر خلاقیت

وزیر محیط زیست آلمان از این قانون استقبال کرده و گفته است: «این ممنوعیت خیلی زود باعث می‌شود محصولات خلاقانه‌تر و سازگارتر با محیط زیست تولید و راه حل‌های مناسب عملی شود.» 

 فواید چشم پوشی از یک‌بارمصرف‌ها 

وقتی به این نکته توجه داشته باشیم که در شرایط همه گیری کرونا و لزوم استفاده بیشتر از کالاهای یک بار مصرف، اتحادیه اروپا چنین تصمیمی گرفته است پی به عمق فاجعه زیست محیطی و سلامت یک بار مصرف‌ها خواهیم برد. در واقع تولید این ظروف برای راحتی و امنیت بیشتر بشر بود اما وقتی بیماری زایی و آلودگی های زیست محیطی آن مشخص شد، دیگر جایی برای حمایت از تولید آن باقی نماند.

مونومرهای تولید روی لوازم تهیه شده باقی می ماند و زمانی که ما از این ظروف استفاده می کنیم مونومرهای آسیب رسان وارد بدن ما می‌شود و با گذشت زمان سلامت ما را به خطر می اندازد.

از طرفی در چرخه طبیعت انباشتگی ماده تجزیه ناپذیر باعث آلودگی و آسیب به موجودات دیگر می شود که آن هم از معایب  تولید و استفاده زیاد از این  محصولات  است . پس اگر ما از این محصولات استفاده نکنیم یا مصرف خود را به حداقل برسانیم، صرفه جویی زیادی در تولید این تجهیزات از فراورده‌های پر ارزش نفتی کرده و از طرفی مانع از ورود هزاران ذره ریز بیماری‌زا به بدن خود شده ایم. همچنین دیگر شاهد صحنه های ناراحت کننده گیر افتادن ناخواسته حیوانات در  زباله‌های پلاستیکی و مرگ تدریجی آن ها نیستیم. 

تولیدات آسیب‌رسان

1- استفاده از ظروف یک بار مصرف  به دلیل ماده استایرن خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

2-  در ظروف پلاستیکی یک بار مصرف ماده‌ای سمی به نام دیوکسین آزاد می‌شود که خطر بروز سرطان به خصوص سرطان سینه را در زنان افزایش می‌دهد.

3-   استفاده دراز مدت از این ظروف باعث بروز مشکلات گوارشی، خستگی و ناراحتی اعصاب می شود.

 4- اگر آب بیش از شش ماه در بطری های آب آشامیدنی نگهداری شود، آلوده می‌شود.

5- این ترکیبات فنولی اختلال در عملکرد هورمون ها و غدد درون ریز را به دنبال دارد که به دنبال آن چاقی و اضافه وزن به سراغ افراد می‌آید .بهترین راه حل برای کاهش آلودگی های ناشی از ظروف یکبار مصرف ، فرهنگ سازی برای استفاده نکردن از آن هاست که پیشگیری یا کاهش مصرف را در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha