دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 314174

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) گفت: نتایج تحقیقات نشان می دهد بیماری کرونا در برخی موارد فقط با علایم گوارشی ظاهر می شود بنایراین افتراق بین گاستروانتریت فصلی (اسهال و استفراغ) و ابتلا به کرونا برای انجام اقدامات تشخیصی درمانی بسیار اهمیت دارد.

گاستروانتریت فصلی یا کرونا؟

سلامت نیوز:رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) گفت: نتایج تحقیقات نشان می دهد بیماری کرونا در برخی موارد فقط با علایم گوارشی ظاهر می شود بنایراین افتراق بین گاستروانتریت فصلی (اسهال و استفراغ) و ابتلا به کرونا برای انجام اقدامات تشخیصی درمانی بسیار اهمیت دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر محمدعلی ابیضی فوق تخصص گوارش و کبد در یادداشتی نوشت: در این ایام مشاهده می شود، گاه پزشکان با شنیدن اظهارات بیمار به اشتباه افتاده و درخواست آزمایشات تشخیصی کرونا و بعضا سی تی اسکن ریه می کنند که خود با خطراتی همراه است.


وی در این یادداشت که در ذیل می خوانید ، تاکید کرد: با فرا رسیدن تابستان و گرم شدن هوا و دلایلی مانند گرمای مناسب برای تکثیر عوامل میکروبی، رعایت نکردن مسایل بهداشتی در تهیه مواد غذایی و بی‌دقتی در نگهداری صحیح آن‌ها و افزایش مسافرت‌های داخلی و خارجی باعث افزایش بیماری های گوارشی شایع در تابستان می شود.  


بیمارهای گوارشی شایع در تابستان اغلب با علایمی از جمله؛ استفراغ، اسهال، تب، لرز، ضعف و بی‌حالی، خشکی مخاط، سرگیجه، احساس بدن‌ درد بروز می کنند.


شایع ترین علت بروز اسهال و استفراغ ویروس ها هستند، عفونت با باکتری ها یا انگل ها هم ممکن است باعث ابتلا به این بیماری و بروز اسهال، استفراغ یا هر دو شوند. همچنین این بیماری می تواند باعث کم آبی بدن و از دست رفتن آب و نمک های ضروری بدن شود.


آب و هوای بسیار گرم می تواند بیماری های گوارشی را بدتر کند. در طول موج گرما، افزایش خطر ابتلا به بیماری های التهابی روده (IBD) و افزایش خطر ابتلا به گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) عفونی (IG) وجود دارد.


شاید دقیق شدن در مراحل شروع علایم از نظر زمان وقوع آنها برای تشخیص گاستروانتریت فصلی از علایم گوارش کووید ۱۹ برای پزشک کمک کننده باشد. به عنوان مثال در گاستروانتریت های ویروسی با علتی غیر از کرونا معمولا اگر تب هم وجود داشته باشد با سایر علایم گوارشی شروع همزمان و ناگهانی دارد.  
همچنین معمولا اسهال و استفراغ ناشی از مسمومیت غذایی یا عفونت ها تا ۴۸ ساعت بهبود می یابند که در غیر این صورت ممکن است این علایم به خاطر عفونت باکتریایی جدی تر یا علایم اولیه کووید ۱۹ باشند که توصیه می شود در درجه اول روش های کم خطرتر مثل آزمایش PCR در دستور کار قرار گیرد.


عموما بیماری کرونا به صورت یک ناخوشی عمومی بدن که شروع ناگهانی دارد بروز می کند. در غالب موارد بیماران در این مرحله علائم درگیری تنفسی ندارند و بجای آن علائمی مثل تب، بدن درد، لرز، احساس خستگی دیده می شود.این فاز از بیماری غالبا دوره بسیار کوتاهی دارد ولی بیشتر افراد در این فاز به پزشکان مراجعه می نمایند و درمان های غیر اختصاصی شروع می شود چراکه هیچ ارگانی از بدن بصورت منفرد درگیر نمی باشد.انجام سی تی اسکن ریوی در این مرحله در بیشتر موارد یافته ای ندارد ولی ممکن است انجام  آزمایش PCR بیشتر کمک کننده باشد.بررسی های میدانی نشان می دهد چنین افرادی در طی یک هفته اول درمان سرپایی در منزل به دو حالت ممکن است مسیر بیماری را طی کنند. دسته اول کسانی هستند که رفته رفته علایم آنها رو به بهبود می رود و علایم دیگری به آنها افزوده نمی شود. این رفتار از بیماری بیشتر در کودکان دیده می شود.  


دسته دوم بیمارانی هستند که پس از یک هفته دوره بیماری که علایم خفیف داشته است با درگیری ریوی تشدید یافته و تابلوی غالب ریوی مراجعه می کنند. اکثر بیمارانی که در اورژانس بیمارستان ها ویزیت می شوند در این مرحله قرار دارند و سی تی اسکن در این مرحله بر خلاف یک هفته ی قبل کاملا درگیری ریوی را نشان می دهد.


دیده شده است کسانی که در طی این هفته ذکر شده درمان های کنترل کننده ایمنی را دریافت نموده اند علیرغم درگیری ریوی، سیر بیماری در طی هفته دوم درگیری در آنها تشدید نمی یابد و در غالب موارد بهبودی حاصل می شود.
این در حالی است که افرادی که در طی این هفته ی بی علامتی درمان مناسب دریافت ننموده اند، در طی هفته دوم دوره ی بیماری شدیدتری را پشت سر می گذرانند.


به همین خاطر توصیه می شود در حال حاضر که پاندمی کرونا شیوع بالایی دارد بیماران مراجعه کننده را با دید عمیق تری ارزیابی کرد و در صورت ظن به شروع بیماری کرونا، هفته اول بیمار را به حال خود رها نکرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha