این روزها در کنار مسائل مربوط به گرانی و دشواری معیشت، ماجرای کرونا و واکسن و سفر به ارمنستان هم حسابی داغ شده است. در شرایطی که تعلل و بی‌تدبیری وزارت بهداشت در واکسیناسیون مردم ایران به‌‌شدت مورد توجه افکارعمومی است و بسیاری از مردم این سوال را می‌پرسند که چرا با وجود تولید چند نوع واکسن کرونا در داخل کشور اما همچنان واکسیناسیون به‌شدت کند است، کشور ارمنستان اعلام کرده که گردشگران را به رایگان واکسینه می‌کند.

چرا با وجود تولید چند واکسن کرونا در کشور واکسیناسیون کند است؟

سلامت نیوز:این روزها در کنار مسائل مربوط به گرانی و دشواری معیشت، ماجرای کرونا و واکسن و سفر به ارمنستان هم حسابی داغ شده است. در شرایطی که تعلل و بی‌تدبیری وزارت بهداشت در واکسیناسیون مردم ایران به‌‌شدت مورد توجه افکارعمومی است و بسیاری از مردم این سوال را می‌پرسند که چرا با وجود تولید چند نوع واکسن کرونا در داخل کشور اما همچنان واکسیناسیون به‌شدت کند است، کشور ارمنستان اعلام کرده که گردشگران را به رایگان واکسینه می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اگر تماسی با دفاتر گردشگری داشته باشید و از تورهای ارمنستان و ظرفیت خالی بپرسید حتما جواب منفی خواهید شنید. هم‌اکنون تورهای سه‌روزه تا یک‌هفته‌ای ارمنستان ازسوی دفاتر گردشگری در حال برگزاری است. قیمت‌های متنوعی هم برای این سفرها ارائه می‌شود. از سوی دیگر، بسیاری هم برای کاهش هزینه‌ها سفر زمینی را ترجیح می‌دهند؛ چراکه ارمنستان یک کشور همسایه است و مرز زمینی برای تردد باز است. ضمن اینکه هم فال است و هم تماشا... در استان‌های شمالی کشور هم می‌توان گردش کرد.

اما هجوم تورها برای رزرو اتوبوس‌ها هم به اوج خود رسیده است؛ البته این نکته مهم نباید فراموش شود که خروج مسافر چه از مرز زمینی و چه مرز هوایی درآمد خوبی برای دولت دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، هر مسافر اگر دوبار به ارمنستان سفر کند بابت عوارض خروج از کشور یک‌میلیون تومان درآمد به حساب خزانه دولت واریز خواهد شد. 

پیش به‌سوی مرز 

رییس اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری دراین‌باره گفته است:پس از اینکه ارمنستان اعلام کرد به گردشگران واکسن کرونا تزریق می‌کند، تقاضای بلیت اتوبوس و اتوبوس دربستی به‌سمت شهر مرزی ارمنستان «نوردوز» در جلفا افزایش یافته است. احمدرضا عامری با بیان اینکه درحال‌حاضر هیچ سفر خارجی از طریق مرزهای زمینی نداریم، به باشگاه خبرنگاران گفته است: از زمان شیوع ویروس کرونا سفرهای زمینی به تمامی کشورهای مرزی ازجمله ارمنستان، گرجستان و استانبول ممنوع بوده و به‌هیچ‌عنوان شرکت‌های حمل‌ونقلی حق جابه‌جایی مسافران در این بخش را ندارند.وی با بیان اینکه تقاضای زمینی برای سفر به ارمنستان افزایش یافته است، افزود:

درحالی‌که سفر زمینی به مقاصد خارجی به حداقل و تقریبا صفر رسیده است، در چند روز گذشته شاهد افزایش تقاضای خرید بلیت اتوبوس به سمت مرزهای ارمنستان هستیم.رییس اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری با بیان اینکه مردم برای تزریق واکسن کرونا راهی ارمنستان شده‌اند، بیان کرد: درحال‌حاضر اتوبوس‌های ایرانی اجازه ورود به خاک کشور دیگر ازجمله ارمنستان را ندارند، ازاین‌رو افرادی که به قصد تزریق واکسن راهی ارمنستان می‌شوند، با اتوبوس‌های ناوگان داخلی تا شهر نوردوز می‌روند و لب مرز با ناوگان ارمنی وارد خاک این کشور می‌شوند.

رییس اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر بسیاری از کشورها از این طریق صنعت گردشگری خود را رونق می‌دهند، افزود: از کشور ایران هم بسیاری از مسافران با هماهنگی شرکت‌های حمل‌ونقلی و به‌صورت دربستی اقدام به سفر به این کشور می‌کنند که در این بخش نرخ‌ها با خود رانندگان اتوبوس هماهنگ می‌شود.

وی اظهار کرد: نرخ‌های تمامی سفرهای داخلی مشخص است و رانندگان حق ندارند نرخی بالاتر از نرخ‌های تعیین‌شده، مبلغی دریافت کنند اما برای مرزهای خارجی با توجه اینکه توافقی است بنابراین نمی‌توان نرخی برای آن‌ها تعیین کرد. عامری بیان کرد: درحال‌حاضر میزان استقبال سفرهای داخلی به مرزهای زمینی افزایش یافته است که همین امر خود باعث رشد تعداد سفر از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی شده است. 

پروازها زیاد می‌شوند 

کشور ارمنستان که حدود 6ماه قبل درگیر نبرد با کشور آذربایجان بود حالا به لطف واکسن کرونا در حال تقویت گردشگری خود است. این مساله روی پروازها و سفرهای هوایی به این کشور هم اثر گذاشته است.

درحال‌حاضر بیشتر دفاتر مسافربری برنامه‌های خود را به ماه مرداد ارجاع می‌دهند چراکه ظرفیت تورها تا پایان تیرماه تقریبا پر شده است.براساس برآوردهای صورت‌گرفته، سفر زمینی به ایروان، پایتخت ارمنستان حدود سه‌میلیون تومان برای سه شب اقامت است که البته با توجه به شرایط فعلی شاید قیمت‌های بالاتری هم به شما ارائه شود.

البته این نرخ برای اقامت در هتل‌های چهار و پنج ستاره بیش از دو برابر این مقدار است. قیمت بلیت هواپیما را هم باید به این رقم اضافه کنید که درحال‌حاضر نمی‌توان قیمت مشخص و قانونی برای آن ارائه کرد.روز گذشته، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری هم درباره افزایش درخواست برای پرواز به ارمنستان با بیان اینکه پروازهای ایران و ارمنستان از هفته آینده افزایش می‌یابد، گفت: قرار است از هفته آینده، شرکت ارمنیا ایرویز پنج پرواز را به هفت پرواز در هفته افزایش دهد که در مجموع ۱۱پرواز در هفته از ارمنستان به تهران انجام خواهد شد. آقای محمد ذیبخش درباره میزان پروازهای بین ایران و ارمنستان اظهار داشت:

هیچ‌یک از شرکت‌های هواپیمایی داخلی در این مسیر فعال نیستند و پروازهای بین این دو کشور با شرکت‌های هواپیمایی ارمنی انجام می‌شود. وی با اشاره به جزئیات پروازهای این مسیر گفت: در هفته شرکت ایرکمپانی دو پرواز بین ایروان-  تهران، شرکت هواپیمایی ارمنیا ایرویز پنج پرواز بین ایروان- تهران و شرکت ارمنیا ایرویز دو پرواز بین ایروان - تبریز انجام می‌دهد. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد:

درمجموع 9پرواز بین ارمنستان و ایران برقرار می‌شود.این در حالی است که رامین آذری، مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی هم چند روز قبل از برقراری پروازهای تبریز- ایروان-تبریز خبر داده و گفته بود: این پرواز روزهای دوشنبه و پنجشنبه هرهفته ازسوی شرکت هواپیمایی Armenia Airways انجام می‌شود که نخستین پرواز آن روز پنجشنبه (دهم تیرماه) با ۴۶نفر مسافر ورودی وارد فرودگاه تبریز شد و پس از یک ساعت توقف، با ۹۷نفر مسافر تبریز را به‌سمت ایروان ترک کرد.

 کار بزرگی نکرده‌اند

آنچه هم‌اکنون درحال روی‌دادن است یک برنامه درست و حساب‌شده برای توسعه گردشگری ازسوی یک کشور همسایه شمالی ایران است؛ البته گردشگری سلامت جزو رشته‌هایی است که بارها تلاش شده تا در ایران هم رونق بگیرد اما حالا کرونا در میانه میدان است. ماجرای واکسیناسیون گردشگران در ارمنستان واکنش سخنگوی سازمان غذا و دارو را هم به‌دنبال داشت.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط‌عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو که اظهارات توییتری وی در هفته‌های جاری خبرساز شده است، درباره سفر مردم به ارمنستان برای واکسیناسیون گفته است: این کشور واکسن آسترازنکا را وارد کرده است که مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و مردم این کشور واکسن‌ها را مورد استفاده قرار نداده‌اند و ازآنجاکه این واکسن‌ها تاریخ‌مصرف دارند، به توریست‌هایی که به آنجا سفر می‌کنند، تزریق می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است واکسن‌هایی که در این کشور به توریست‌ها زده می‌شود، تاریخ‌مصرف گذشته باشد، توضیح داد: خیر، واکسن‌ها تاریخ‌مصرف گذشته نیستند و برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد آن‌ها را به توریست‌های خارجی با پاسپورت تزریق می‌کنند. جهانپور تاکید کرده است که این موضوع را نباید به‌عنوان نقطه قوت این کشورها حساب کرد.این اظهارات در شرایطی مطرح شده که موج پنجم کرونا از هفته گذشته در کشور شروع شده است و البته واکسن ایرانی تولیدشده در ایران هم همچنان در دسترس مردم نیست و برنامه مدون مشخصی هم برای واکسیناسیون گروه‌های سنی مختلف اعلام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha