دانشمندان می‌گویند بنا به دلایل مختلف، پس از عبور فرد از چهل سالگی، بیماری‌های خاصی به سراغ او می‌آید.

سلامت نیوز:دانشمندان می‌گویند بنا به دلایل مختلف، پس از عبور فرد از چهل سالگی، بیماری‌های خاصی به سراغ او می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، دلایل مختلفی اعم از سبک زندگی نامناسب، میزان استرس انباشته، عادات غذایی ناسالم، ضعف سیستم ایمنی و تغییرات هورمونی وجود دارد که افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کشنده پس از ۴۰ سالگی قرار می‌دهد.


به گزارش اسپوتنیک،کارشناسان می‌گویند برخی از مشکلات سلامتی که چند دهه پیش در سنین پایین بروز می‌یافت، اکنون پس از ۴۰ سالگی شروع به ظهور می‌کند و افراد باید از طریق معاینات پزشکی منظم و اقدامات درمانی برای کنترل امور گام بردارند.
وب سایت "onlymyhealth" چهار بیماری را بررسی کرده است که گفته می‌شود شایعترین بیماری‌ها پس از ۴۰ سالگی هستند:


۱. دیابت
دیابت زمانی رخ می‌دهد که بدن ما انسولین کافی برای سوزاندن قند تولید نکند، یا نتواند از انسولین به درستی استفاده کند. هنگام غذا خوردن، غذا به گلوکز تبدیل می‌شود تا بدن بتواند از آن به عنوان انرژی استفاده کند. هورمونی به نام انسولین، ترشح شده از لوزالمعده، به تبدیل گلوکز به انرژی کمک می‌کند. با این حال وقتی عملکرد صحیحی نداشته باشد، به این بیماری دیابت گفته می‌شود.


شکی نیست که دیابت شایع‌ترین بیماری است که افراد بالای ۴۰ سال از آن رنج می‌برند. برای مثال، هند دارای ۷۷ میلیون فرد مبتلا به دیابت است، که دومین تعداد موارد دیابت در جهان است و چین با ۱۱۶ میلیون مبتلا به دیابت پیشتاز این گروه است.
عوامل مختلفی مانند افزایش استرس با افزایش سن، عوامل ژنتیکی قوی، سبک زندگی نادرست وجود دارد که می‌تواند در افزایش خطر ابتلا به دیابت نقش داشته باشد.
با افزایش سن، به دلایل مختلف احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر می‌شود که مهمترین آن‌ها افزایش مقاومت به انسولین و عملکرد ضعیف پانکراس است.
علائم دیابت: خستگی، کاهش وزن، افزایش تشنگی یا گرسنگی، افزایش ادرار، عفونت‌های پوستی، ترمیم کند زخم، تاری دید.


۲. غده تیروئید
بیماری دیگری که بعد از چهل سال به سرعت در کنار دیابت ایجاد می‌شود، مشکل غده تیروئید است. تقریباً از هر ۸ زن، یک نفر در یک دوره از زندگی خود تحت تأثیر بیماری تیروئید قرار می‌گیرد، این خطر برای زنان حدود ۱۰ برابر بیشتر از مردان است.
این مشکل در میان زنان در اواخر چهل سالگی به دلیل عوامل مختلفی از جمله تغییر سبک زندگی شیوع بیشتری دارد و زنان بین ۳۹ تا ۴۰ سال به طور فزاینده‌ای بیماری تیروئید را گزارش می‌کنند. استرس نیز به طور چشمگیری در این وضعیت سلامتی نقش دارد و با افزایش سن، تأثیر بیشتری روی شما می‌گذارد.
غده تیروئید غده‌ای به شکل پروانه در بدن ماست که در جلوی گردن قرار دارد. هورمون‌های تیروئید متابولیسم بدن را تنظیم می‌کنند، این فرآیند تبدیل غذا به انرژی است که بدن برای انجام بسیاری از عملکرد‌ها از آن استفاده می‌کند.
دو بیماری در ارتباط با بیماری تیروئید وجود دارد: کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید.
در کم کاری تیروئید که بیشتر از سایر موارد شایع است، غده تیروئید به درستی عمل نمی‌کند.


علائم کم کاری تیروئید: خستگی، افزایش وزن، تنبلی، فراموشی، واکنش‌های کند.
هنگامی که غده تیروئید بیش از حد فعال است، غده بیش از حد مورد نیاز هورمون خود را تولید می‌کند، بنابراین متابولیسم بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد و بسیار سریع شروع به استفاده از انرژی شما می‌کند.
علائم پرکاری تیروئید: کاهش وزن، اضطراب، مشکل خواب، ضعف عضلانی.


۳. فشار خون بالا
به دلیل کم تحرکی و عادات غذایی نامناسب، فشار خون بالا به خصوص در افراد بالای ۴۰ سال بسیار رایج شده است. وقتی فشار خون به طور مداوم بالا بماند، می‌تواند خطر نارسایی قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، از دست دادن بینایی و بسیاری از عوارض دیگر را افزایش دهد.


تصادفی نیست که از فشار خون بالا به عنوان "قاتل خاموش" نیز یاد می‌شود؛ بنابراین، تشخیص زود هنگام آن می‌تواند بسیاری از خطرات سلامتی را کاهش دهد. کسانی که اضافه وزن دارند و سیگار می‌کشند، بیشتر دچار فشار خون می‌شوند. متخصصان توصیه می‌کنند رژیم غذایی را برای کاهش مقابله با فشار خون بالا و مشکلات مربوطه و مصرف غذا‌های غنی از فیبر و کم چربی و نمک برای کسانی که فشار خون دارند، تنظیم کنند.
علائم فشار خون بالا: سردرد، دشواری در تنفس، ضربان قلب نامنظم، خون دماغ، خستگی، درد قفسه سینه.


نحوه کنترل فشار خون: کاهش وزن، ورزش منظم خوردن غذای سالم کاهش مصرف نمک ترک سیگار کاهش استرس کاهش کافئین


۴. افسردگی
افزایش سن یکی از عوامل ابتلا به افسردگی است. با افزایش سن و کاهش بهره وری، یا از دست دادن هر یک از اعضای خانواده یا دوست و با تغییر در شکل ظاهری، احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. زنان به ویژه پس از یائسگی و تغییر هورمون‌ها بیشتر از مردان دچار افسردگی می‌شوند.


افسردگی یا اختلال افسردگی اساسی باعث احساس غم و اندوه یا بی ارزشی می‌شود، فرد مبتلا به فعالیت‌های روزمره خود را از دست می‌دهد، می‌تواند منجر به انواع مشکلات عاطفی و جسمی شود و بر روحیه و نحوه تفکر و عملکرد شما تأثیر می‌گذارد.


علائم: احساس غمگینی، احساس بی ارزشی، از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً از آن‌ها لذت می‌بردید، تغییر اشتها، مشکلات خواب (خواب کم یا زیاد)، خستگی، از دست دادن انرژی، افکار خودکشی.


مشاوره تخصصی: هنگامی که به سن ۴۰ سالگی رسیدید نه تنها تشخیص زودهنگام بلکه حفظ سبک زندگی سالم و پایین نگه داشتن سطح استرس مهم است. بیشتر این موارد بهداشتی مربوط به سبک زندگی است و مهم است که آن‌ها را در همان ابتدا از بین ببرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha