رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درخشش فعالیت های معاونت غذا و داروی دانشگاه در پاندمی کرونا را ستودنی عنوان کرد و گفت: تشدید نظارت و بازرسی از اماکن دارویی و تولیدات مواد غذایی با شیوع کرونا در دستور کار این معاونت قرار گرفت.

تشدید نظارت بر اماکن دارویی و تولیدات غذایی در دوران شیوع کرونا

سلامت نیوز: رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درخشش فعالیت های معاونت غذا و داروی دانشگاه در پاندمی کرونا را ستودنی عنوان کرد و گفت: تشدید نظارت و بازرسی از اماکن دارویی و تولیدات مواد غذایی با شیوع کرونا در دستور کار این معاونت قرار گرفت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،، علیرضا زالی در نشستی که با حضور اعضای هیات رییسه دانشگاه برگزار شد، افزود: اقدامات معاونت غذا و داروی صرفا معطوف به تامین دارو و اقلام حفاظتی نبود و در این بحران تشدید نظارت و بازرسی از اماکن دارویی و تولیدات مواد غذایی در دستور کار این معاونت قرار گرفت.


به گزارش  دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،وی با تبریک کسب عنوان برگزیده سطح یک کشوری در حوزه نظارت و ارزیابی فرآورده خوراکی و آشامیدنی در ارزیابی عملکرد سال ۹۹ تصریح کرد: تلاش و پشتکار مجموعه معاونت غذا و داروی دانشگاه در امر ارتقای سلامت، تامین اقلام دارویی و محافظتی به خصوص در اپیدمی کرونا و مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور دستاوردی بزرگ برای کشور و دانشگاه است.


وی با اشاره به اینکه الگوسازی و گسترش فرهنگ تقدیر و قدرشناسی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دستور کار است، عملکرد معاونت غذا و داروی دانشگاه را مطلوب و شایسته قدردانی توصیف کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موفقیت های چشمگیر بانوان این دانشگاه در عرصه های مختلف کاری و مدیریتی را تبریک گفت و خواستار مشارکت حداکثری زنان برای پیشبرد اهداف متعالی دانشگاه و کشور شد.


زالی در ادامه با اشاره به این که معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از معاونت های نوظهور دانشگاه است، تخصیص منابع، فضای فیزیکی مناسب و تامین نیروی انسانی لازم برای کاهش چالش های کاری پیش روی این معاونت را خواستار شد.
وی درخشش فعالیت های معاونت غذا و داروی دانشگاه در پاندمی کرونا را ستودنی عنوان کرد و گفت: اقدامات معاونت غذا و دارو در کرونا صرفا معطوف به تامین دارو و اقلام حفاظتی نبوده بلکه کرونا چالشی بزرگ برای حوزه دارو در دنیا ایجاد کرده است. این معاونت در این زمینه نقش پررنگی از خود به جای گذاشت.


بزرگترین حوزه نظارتی غذا و داروی استان تهران تحت پوشش دانشگاه
کمبود نیروی انسانی در حوزه نظارتی غذا و دارو یکی دیگر از مواردی بود که زالی به آن پرداخت و خاطر نشان کرد: با توجه به این که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بزرگترین حوزه نظارتی غذا و داروی استان تهران را تحت پوشش دارد، لازم است نقشه ترمیم نیروی انسانی به سرعت در دستور کار قرار گیرد.
اصلاح ساختارهای تشکیلاتی و بازبینی محل فیزیکی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یکی دیگر از مواردی بود که رییس دانشگاه به آن پرداخت.
زالی با اشاره به این که رضایت مندی مراجعان و پاسخگویی مناسب به مطالبات مردم یکی از رسالت های معاونت غذا و دارو است، تاکید کرد: شفافیت، اصلاح و تسهیل فرآیندهای نظارتی، رعایت اصول اخلاقی و ایجاد فضای مناسب باید همچون گذشته با هدف افزایش رضایت مندی عمومی در این معاونت استمرار داشته باشد.
وی ادامه داد: در عین حال که شناسایی متخلفان از وظایف اصلی معاونت غذا و دارو است، باید این وظیفه مهم در حد اعلای توجه به کرامت انسانی، اسلامی و اخلاقی دنبال شود.


رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: اوج تعالی، جلوه و سیمای دارو و درمان باید بیش از هر زمان دیگری آکادمیک باشد و این معاونت فعالیت های خود را به حوزه اجرایی و نظارتی معطوف نکند.


از نمونه برداری محصولات وارداتی تا کنترل محصولات از مبدا تا مصرف
علیرضا مرتضوی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این نشست عنوان کرد: حوزه نظارت و ارزیابی فرآورده خوراکی و آشامیدنی یکی از حوزه های مهم در معاونت غذا و داروی دانشگاه محسوب می شود. در همایش مدیران سازمان غذا و دارو، حوزه نظارت و ارزیابی فرآورده خوراکی و آشامیدنی دانشگاه رتبه برگزیده  سطح یک کشوری را به خود اختصاص داد.


وی درباره شاخص های ارزیابی عملکرد سال ۱۳۹۹ در حوزه نظارت و ارزیابی فرآورده خوراکی و آشامیدنی اظهار داشت: انجام دقیق امور مرتبط با اجرای برنامه عملیاتی و تکمیل فرم ها و آمار مربوط طبق دستورالعمل ها، ارزیابی منظم از شرایط فنی و بهداشتی تولید در واحدهای تولید فرآورده های خوراکی و آشامیدنی و ارزیابی برنامه های پیش نیازی(PRPs) و رتبه بندی کارخانجات با هدف تشویق به ارتقا و امتیاز آن ها از جمله شاخص های ارزیابی این حوزه بوده است.


معاون غذا و دارو دانشگاه در ادامه گفت: پایش مستمر و دقیق شرایط ساخت محصولات (GMP)، بازرسی انبارهای مواد اولیه  محصولات، ملزومات و آزمایشگاه و سرویس های کارگری و کنترل مستندات و مجوزهای مربوط به مواد اولیه از دیگر موارد بررسی عملکرد واحد نظارت و ارزیابی فرآورده خوراکی و آشامیدنی است.
وی با تاکید بر اهمیت ارزیابی سیستم های ایمنی مواد خوراکی با هدف بهبود کلیه فرآیندهای کنترل محصولات از منشا تا مصرف خاطرنشان کرد: ارزیابی فرآیندهای تامین مواد اولیه، حمل و نقل، ردیابی، آموزش، شکایات، تامین و کنترل ویژگی های فیزیکی و شیمیایی و میکروبی محصولات تولیدی یکی از مهمترین فعالیت های معاونت غذا و داروی دانشگاه است.


مرتضوی گفت: بازرسی واحدهای تولیدی با هدف تسهیل و تسریع در امور مرتبط و تعیین ماموریت ها در محل و همچنین نظارت بر انبار شرکت های وارد کننده و نمونه برداری از محموله های وارداتی موجود در انبارهای تحت حوزه نظارتی از دیگر فعالیت های ارزشمند معاونت غذا و داروی دانشگاه در حوزه نظارت و ارزیابی فرآورده خوراکی و آشامیدنی است.


ندا رونده مدیر غذایی، آشامیدنی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست اظهار داشت: در این جلسه از عملکرد و تلاش های معاونت غذایی، غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تقدیر شد.


وی با بیان این که معاونت های غذا و دارو و مدیریت های مرتبط طی برنامه ارزیابی عملکردی سالانه بررسی می شوند، توضیح داد: از برنامه های عملیاتی مرتبط که در این دوره مورد ارزیابی قرار گرفته است می توان به برنامه نظارت بر عرضه مواد غذایی، نظارت بر شرکت های وارد کننده و وضعیت فعال، نحوه عملکرد این شرکت ها، رسیدگی به شکایات واصله از مجموعه های مختلف، بررسی باقیمانده سموم و آفات در محصولات کشاورزی و اجرای برنامه های آموزشی اشاره کرد.
رونده با تاکید بر سیاست های سازمان غذا و دارومبنی  به الکترونیکی کردن فرآیندها، گفت: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این حوزه عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشت؛ به شکلی که ثبت منبع، پروانه ساخت و اطلاعات کارخانجات و واحد های تولید کننده مواد غذایی در سامانه  به ۸۰ درصد رسید.


وی از سطح بندی عملکرد معاونت های غذاوداروی کشور در چهار سطح در این دوره از ارزیابی ها خبر داد و گفت: معاونت غذاو داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رقابت بین ۶۳ دانشگاه رتبه اول را در برنامه ارزیابی عملکرد غذایی به خود اختصاص داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha