عوامل لطمه‌رسان به زانو می‌تواند شرایطی را به‌وجود بیاورد که چاره‌ای جز تعویض مفصل زانو نماند. در گذشته پس از آسیب‌هایی چون ساییدگی و بروز التهابات در زانو باید کنترل و مهار می‌شد تا درد‌ها زندگی فرد را مختل نکند. امروزه و در سالیان اخیر به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی در علم پزشکی، این مشکل با تعویض مفصل زانو قابل حل است و می‌توان آن را با وسیله‌ای مصنوعی و باکیفیت تعویض کرد که قابلیت‌های یک زانوی طبیعی را دارد.

همه چیز درباره تعویض مفصل زانو

سلامت نیوز: عوامل لطمه‌رسان به زانو می‌تواند شرایطی را به‌وجود بیاورد که چاره‌ای جز تعویض مفصل زانو نماند. در گذشته پس از آسیب‌هایی چون ساییدگی و بروز التهابات در زانو باید کنترل و مهار می‌شد تا درد‌ها زندگی فرد را مختل نکند. امروزه و در سالیان اخیر به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی در علم پزشکی، این مشکل با تعویض مفصل زانو قابل حل است و می‌توان آن را با وسیله‌ای مصنوعی و باکیفیت تعویض کرد که قابلیت‌های یک زانوی طبیعی را دارد.

گاهی درد و عدم تحرک در زانو باعث می‌شود که چاره‌ای جز تعویض زانو باقی نماند. ساییدگی غضروف‌ها در ناحیه زانو باعث می‌شود که مفاصل با هم تماس پیدا کند و فرد به مرحله‌ای برسد که توان خم‌کردن زانو را نداشته باشد و درد زیادی هم متحمل ‌شود.

ساییدگی‌ها در این ناحیه و غضروف‌ها سبب بروز التهابات و آرتروز شده که پدیده‌ای دردناک و مختل‌کننده فعالیت‌های فرد است. البته روش‌هایی برای مهار این عارضه وجود دارد که حالتی موقت داشته و باید فکری اساسی برای ادامه زندگی و رفع این مشکل کرد.

 چرا مفصل زانو دچار سائیدگی می‌گردد؟

عوامل مختلفی هستند که موجب سایش مفصل زانو می‌شود و به این ناحیه لطمه وارد می‌کند. عواملی که باعث می‌شود چاره‌ای جز تعویض مفصل زانو باقی نماند:

  • یکی از عواملی که باعث تحلیل و ساییدگی غضروف‌ها می‌شود کهولت سن است. عمر مفصل‌ها کاهش پیدا کرده و به استخوان‌ها آسیب وارد می‌گردد.
  • آرتروز یکی از عواملی است که باعث بروز مشکل در ناحیه زانو می‌گردد. این عارضه که بیشتر در افراد بالای 40 سال دیده می‌شود در برخی موارد تعویض مفصل زانو را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.
  • رماتیسم هم از عواملی است که نوار سینوال ضخیم می‌شود و به غضروف‌های این ناحیه آسیب وارد می‌نماید. رماتیسم می‌تواند این آسیب را بیشتر گرداند.
  • یکی از عواملی که از معضلات زندگی امروزی به‌حساب می‌آید و می‌تواند به زانو‌ها آسیب وارد کند افزایش وزن و داشتن وزن بالاست. وقتی فرد دارای اضافه‌وزن است فشار زیادی به زانو‌ها در زمان راه‌رفتن، نشستن و بالارفتن از پله‌ها وارد می‌شود که به‌مرور باعث آسیب‌های جدی به زانو می‌شود. بعد از کاهش وزن، تعویض مفصل زانوی آسیب‌دیده از راه‌های درمان این عارضه است.

 راه‌های تشخیص

یکی از راه‌های تشخیص این عارضه و بررسی دقیق مفصل زانو استفاده از آرتروسکوپی زانو است. این روش و دستگاه آرتروسکوپ به پزشک کمک می‌کند تا به بهترین شیوه، این بیماری را تشخیص داده و مورد بررسی دقیق قرار دهد. البته با آرتروسکوپی عمل‌های بی‌خطر و موفقیت‌آمیزی هم می‌شود انجام داد. آرتروسکوپی زانو روشی است که با واردکردن دستگاهی کوچک و میله‌وار به ناحیه زانو، تصاویری دقیق از محل عارضه و مقدار آسیب‌ها دیده شده و اطلاعات مفیدی را به پزشک معالج منتقل می‌کند.

در هر عملی تشخیص درست یکی از عوامل مهم و تعیین‌کننده است که با آرتروسکوپی این تشخیص بی‌نقص انجام می‌پذیرد.

امروزه اعمال جراحی زیادی در نواحی مختلف مفصل به روش آرتروسکوپی انجام می‌شود که اگر به‌وسیله بهترین متخصص آرتروسکوپی زانو در تهران انجام شود تشخیص و عملی موفقیت‌آمیز را به‌همراه خواهد داشت.

 زمان عمل جراحی تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل زانو زمانی صورت می‌گیرد که آسیب به این ناحیه به‌قدری باشد که چاره‌ای جز تعویض باقی نمانده باشد. علاوه‌بر موارد بالا که گفته شد، تصادفات و لطمه‌های شدید ناگهانی هم می‌تواند مفصل زانو را از بین ببرد و یا در روند عملکرد آن مشکل ایجاد کند.

زانو‌ها حالت خم‌شدگی و لولایی دارند و تا مقداری هم حالت چرخش به اطراف هم در زانو‌ها دیده می‌شود. افزایش نیرو و فشار در حالت‌های راه‌رفتن و نشستن به این ناحیه بسیار افزایش پیدا می‌کند و تا چندین برابر وزن فرد می‌شود.

اگر دردهای این ناحیه به‌صورت مزمن باشد با دارو‌های ضدالتهاب تا حدودی مهار می‌شود، اما طولانی‌بودن این درد‌های آزاردهنده می‌تواند فرد را به تعویض مفصل زانو وادار کند. در این زمان است که داروها و روش‌های دیگر اثر مطلوبی نداشته و باید این عمل انجام پذیرد.

 آرتروپلاستی مفصل زانو

در انجام این عمل مفصل زانوی آسیب‌دیده با مفصلی مصنوعی و پروتز جایگزین می‌گردد. این پروتز از جنس آلیاژ‌های مخصوص فلزی، پلیمر و پلاستیک است که به‌دقت و با‌کیفیت ساخته شده و عملکردی مانند مفصل طبیعی از خود به‌جای می‌گذارد.

عمل جراحی تعویض مفصل زانو زمانی حدود 2 ساعت را می‌طلبد و بیمار بعد از یک ریکاوری 2 الی 3 ساعته می‌تواند به بخش منتقل شود.

دیگر نگرانی در مورد زندگی با این درد در زانو وجود نداشته و می‌توان زندگی جدیدی را با زانو‌های سالم جدید تجربه کرد.

 انواع جراحی تعویض مفصل زانو

به صورت‌های مختلفی این عمل بسته به شرایط انجام می‌پذیرد:

  • تعویض کامل مفصل زانو و جایگزینی با پروتز
  • جراحی و یا تعویض بخشی از مفصل زانوی آسیب‌دیده
  • جراحی تنها قسمت کاسه زانو
  • انجام عمل اصلاحی روی مفصل زانو

 جراحی تعویض مفصل زانو

بعد از شکافتن بخش‌های زانو، پزشک با اره مخصوص برش‌هایی در قسمت پایین و بالای ران ایجاد می‌کند و شرایط را برای جا‌گذاری و اتصال مفصل زانوی مصنوعی فراهم می‌کند. این ناحیه از غضروف و بافت‌های آسیب‌دیده تخلیه می‌شود.

در بالای استخوان هم قطعه‌ای قرار داده می‌شود که با قطعه پایینی هماهنگ می‌شود.

بعد از قرارگیری مفصل مصنوعی زانو، عضلات و رباط‌های این ناحیه بخیه شده و مراحل بعد از عمل و تکمیلی با نظارت پزشک متخصص انجام می‌شود.

با نظارت پزشک و در طی صحیح دوران بازپروری مفصل زانوی جدید عملکردی مطلوب و مانند زانوی سالم دارد و سال‌ها می‌تواند به‌درستی به فرد کمک کند تا فعالیت‌های خود را بدون درد و ناراحتی به انجام برساند.

دکتر فرشید راعی به‌عنوان بهترین متخصص آرتروسکوپی در تهران همراه شماست تا تشخیص و عملی موفقیت‌آمیز را جهت دست‌یابی دوباره سلامت زانو‌ها تجربه کنید.

برای مشاوره و هماهنگی بیشتر مطب ونک با شماره ۰۲۱۸۸۷۷۸۰۹۷و یا مطب فتح با شماره ۰۲۱۶۶۲۵۹۱۳۰ در تماس باشید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha