کرونا در سیستان و بلوچستان همچنان در مرز بحران است. بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت تمامی ادارات، دستگاه‌های قضایی، نهادها و بانک‌های این استان تعطیل شده تا شاید با کاهش تردد و ازدحام جمعیت مردم و مسئولان این استان بتوانند از این موج عبور کنند.

سایه بحران «دلتا» همچنان بر سر سیستان و بلوچستان

سلامت نیوز:کرونا در سیستان و بلوچستان همچنان در مرز بحران است. بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت تمامی ادارات، دستگاه‌های قضایی، نهادها و بانک‌های این استان تعطیل شده تا شاید با کاهش تردد و ازدحام جمعیت مردم و مسئولان این استان بتوانند از این موج عبور کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،هر چند «معین‌الدین سعیدی» نماینده چابهار در مجلس هشدار داده که این استان در حال رو به رو شدن با یک فاجعه انسانی است و «مهدی شمس آبادی» دادستان زاهدان هم گفته با شرایط فعلی سونامی مرگ از سیستان و بلوچستان به سراغ کل ایران می‌آید. اما مسئولان تنها راه عبور از بحران را همکاری مردم می‌دانند و آنها را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ماندن در خانه دعوت می‌کنند.


تعداد مبتلایان در موج جدید کرونا 5 برابر موج قبلی

«محمدعباسی»، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در گفت‌و‌گو با «ایران» تعداد مبتلایان در موج جدید کرونا را 5 برابر موج قبلی اعلام کرد و اظهار داشت: در موج جدید بیماری جوانان بیشتر درگیر شده‌اند، ۶۰ درصد از مبتلایان ویروس جهش یافته کرونا در استان افراد بین ۳۰ تا ۶۰ سال هستند. از این میزان 23 درصد را افراد زیر ۳۰ سال شامل می‌شود.

عباسی با تأکید بر اینکه از نظر شاخص فوت و بستری، هنوز به متوسط کشوری نرسیده‌ایم گفت: زمانی که تعداد موارد مبتلا به کرونا افزایش داشته باشد طبیعتاً تعداد موارد نیازمند بستری و بیماران بدحال هم افزایش می‌یابد اما همچنان از نظر شاخص فوت به بستری و شاخص فوت به جمعیت به متوسط کشوری نرسیده‌ایم.سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود:

با‌وجود پنج برابر شدن تعداد موارد بستری همزمان با افزایش نیاز به تخت‌های بستری ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کرده‌ایم تا اگر بیمار دیگری اضافه شود تخت‌های جدید  داشته باشیم. البته کادر درمان و نظام سلامت از خود گذشتگی‌های زیادی داشته‌اند که انتظار داریم رسانه ‌ها اخبار درستی در این زمینه منتشر کنند. برخی با سیاه‌نمایی‌ها تصاویری غیرواقعی منتشر می‌کنند اما واقعیت این است که با وجود کمبود امکانات تمام بیماران خدمات لازم را دریافت کرده‌اند.


بیماران در مراجعه به مراکز درمانی تأخیر نکنند

عباسی تأخیر در زمان مراجعه بیماران را اصلی‌ترین مشکل دانست و افزود: ۱۰ شهرستان سیستان و بلوچستان بیمارستان ندارد و اگر کسی در آنجا نیاز به درمان داشته باشد برای رسیدن به بیمارستان باید بیش‌از ۱۰۰ کیلومتر را طی کند همین امر موجب شده بیماران به علت بُعد مسافت در اوایل دوران بیماری به بیمارستان مراجعه نکنند و تعداد بیماران بد حال ما زیاد باشد.

البته تلاش ما این است که اطلاعات کاملی از علائم بیماری به اطلاع مردم برسد و این نگرش برای آنان ایجاد شود که در صورت مراجعه به مراکز غربالگری و تنفسی بهتر از روند درمان تبعیت کنند.سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان یکی از اصلی‌ترین دلایل ورود سویه‌های دلتا و بتا به سیستان و بلوچستان را کم توجهی به پروتکل‌های بهداشتی دانست و افزود: پایین بودن میزان برخورد با ویروس‌های قبلی که کم بوده و ایمنی اکتسابی مردم را پایین آورده و کم توجهی به پروتکل‌های بهداشتی 2 عامل اصلی شدت گرفتن دوباره کرونا در استان بخصوص در منطقه جنوب شهر بوده است.


پروتکل‌ها را رعایت کنید تا از بحران عبور کنیم

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان هم به «ایران» گفت: استان در شرایط حساسی قرار دارد و اولین انتظار ما این است که مردم بپذیرند بیماری کرونا با حداکثر سرعت در استان در حال رشد است و اگرآنها همکاری نکنند هر چه کادر درمان زحمت بکشد باز هم کاری  پیش نمی‌رود. متأسفانه براساس اعلام مسئولان بهداشتی استان در این پیک کسانی فوت می‌کنند که بیماری زمینه‌ای نداشته و جوان هستند.

وی ادامه داد: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک سبب شد که امروز درگیر این مشکلات شویم. ما با تمام توان در کنار مردم هستیم اما انتظارمان این است که پروتکل‌های ابلاغی در تمام صنوف و همه بخش‌های خصوصی و اداری رعایت شود.استاندار سیستان‌‌وبلوچستان با تأکید بر اینکه کرونا در این دوره متفاوت از دوره‌های قبل است افزود: سرعت انتشار، کشندگی و آسیب زدن این سوش از بیماری بیشتر است. در دوره‌های قبلی این بیماری ظرف ۲ هفته بهبود می‌یافت اما در موج جدید۲۰ روز نیز طول می‌کشد تا فرد بهبود نسبی پیدا کند. البته بعد از 20 روز هم تست فرد مورد نظر همچنان مثبت است.


ترددهای مرزی به صفر رسیده

«علیرضا شهرکی»، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان هم وضعیت تمام شهرهای سیستان و بلوچستان را همچنان بحرانی و قرمز اعلام کرد  گفت: با توجه به شدت بیماری و وضعیت حاد استان تمامی محدودیت‌ها تا اطلاع ثانوی ادامه دارد. شهروندان در سطح شهر جز در موارد ضروری حضور نداشته باشند و تمامی پروتکل‌های بهداشتی مثل ماسک، دستکش و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.وی با اشاره به تعطیلی تمام ادارات و صنوف استان ادامه داد: شرایط در استان حاد است اما تلاش کرده‌ایم با تعطیلی‌های چند روزه و جلوگیری از تجمعات این وضعیت را کنترل کنیم.

در دوره‌های گذشته رعایت پروتکل‌ها کمرنگ بوده اما انتظار داریم با همراهی مردم در هفته آینده وضعیت بهتری داشته باشیم.مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان با بیان اینکه محدودیت‌های سختگیرانه‌ای در مرزها اعمال می‌شود، خاطرنشان کرد: ترددهای مرزی به مرز صفر رسیده مگر در بخش‌های تجارت که آن هم با کنترل‌های کامل در جدار مرز داخل خاک کشورمان و با منفی شدن تست کرونای تجار و رانندگان انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha