فوق تخصص خون ضعف، خستگی، بی حالی ، رنگ پریدگی و تنگی نفس را از علامت‌های کم خونی ناشی از فقر آهن برشمرد و گفت:نباید به صورت خود سر از ترکیبات آهن استفاده کرد.

کم خونی ناشی از فقر آهن چطور درمان می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سحر توکلی، فوق تخصص خون درباره «کم‌خونی ناشی از فقر آهن»،گفت: این کم خونی جزو شایعترین کم خونی‌ها به ویژه در بین خانم‌هاست.

وی ادامه داد:ضعف، خستگی، بی حالی و رنگ پریدگی و در شرایط شدیدتر تنگی نفس و درد قفسه سینه از علامت‌های عمومی این نوع از کم خونی است که در مراحل اولیه نمایان می‌شود و کاهش حافظه و تغییر شکل ناخن به شکل قاشقی و زخم گوشه دهان از علامت‌های اختصاصی آن محسوب می‌شود. این نوع کم خونی معمولا از طرق چک آپ مشخص می‌شود.

فوق تخصص خون افزود:خانم‌ها از زمان شروع تا پایان سن باروری به دلیل بارداری و شیردهی و خون‌ریزی‌های ماهیانه در معرض این کم خونی هستند؛اما آنچه مهمتر است کم خونی در آقایان و خانم‌هایی است که در سن باروری نیستند. دلیل این کم خونی می‌تواند در آقایان خون‌ریزی در دستگاه گوارش باشد که می‌تواند از یک زخم ساده یا کنسر امتداد داشته باشد.

توکلی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن باید به تغذیه توجه کرد، گفت: گوشت قرمز، جگر، تخم مرغ و انواعی از حبوبات مثل عدس از مهمترین منابع غذایی حاوی آهن هستند.

وی متذکر شد:طی سال‌های گذشته مقادیری آهن به مواد غذایی مثل کره و نان اضافه شد اما به دلیل موارد ارثی موارد جذب آهن این فرآیند حذف شد و بهتر است این مواد در رژیم غذایی استفاده شود.

این فوق تخصص خون تاکید کرد: افرادی که مشکوک به کم خونی بوده و یا کم خونی در آنها تشخیص داده شد باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنند. آقایان باید علاوه بر درمان تحت نظر پزشک فوق تخصص گوارش قرار گیرند و خانم‌ها هم طی درمان به وسیله رژیم غذایی از داروهای تزریقی و خوراکی بسته به نظر پزشک معالج استفاده کنند.

توکلی بیان داشت:نباید به صورت  خود سر از ترکیبات آهن استفاده کرد؛ چون به عنوان مثال بدن برخی افراد مینور تالاسمی، افزایش جذب آهن دارند و نباید این ترکیبات را بدون دستور پزشک استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha