پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 314348

«مرگ درختان؛ ٤٠ روز بی‌پاسخ» این عنوان گزارشی بود که روز هشتم تیرماه در این صفحه منتشر شد. طبق این گزارش روز 16 اردیبهشت‌ماه امسال، زمانی‌که اهالی روستای چهرن در ۲۵کیلومتری در شهرستان رابر کرمان، در مراسم شب قدر حضور داشتند، عده‌ای افراد ناشناس به روستای آنها آمده و صدها درخت و نهال را قطعه قطعه کردند، بدون اینکه از چوب‌های آن ببرند.

پیگیری جنایت شبانه علیه 1500 درخت

سلامت نیوز:«مرگ درختان؛ ٤٠ روز بی‌پاسخ» این عنوان گزارشی بود که روز هشتم تیرماه در این صفحه منتشر شد. طبق این گزارش روز 16 اردیبهشت‌ماه امسال، زمانی‌که اهالی روستای چهرن در ۲۵کیلومتری در شهرستان رابر کرمان، در مراسم شب قدر حضور داشتند، عده‌ای افراد ناشناس به روستای آنها آمده و صدها درخت و نهال را قطعه قطعه کردند، بدون اینکه از چوب‌های آن ببرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،درختانی که برخی از آنها 15 سال‌ از عمرشان می‌گذشت. نتیجه این اتفاق نابودی نزدیک به هزار درخت بود، درخت‌های گردو، آلبالو... و تخریب حدود ۱۵۰۰ متر لوله آب‌رسانی به زمین‌های روستایی. با گذشت حدود 50 روز از این اتفاق هنــوز کســی دلیل این اتفـاق را نمی‌داند و جمعی از باغداران در کرمان در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار پیدا کردن عوامل قطع درختانشان شدند. 

در بخشی از نامه آنها آمده است: «مالکان و باغداران زیان‌دیده، مؤکدانه و خاضعانه از جنابعالی به عنوان عالی‌ترین مقام قضائی کشور درخواست دارند این سرقت، غارت، جرم بزرگ، حادثه شوم و واقعه تلخ را در اسرع  وقت شناسایی فرموده و به اشد مجازات رسانده تا علاوه بر سربلندی شما در دفاع از حقوق کشاورزان مظلوم، حداقل مرهمی بر زخم دل و چشمِ باغداران و کشاورزان و تضمینی بر عدم تکرار آن و ایجاد آرامش روحی و روانی برای مردم شهرستان باشد.» انتشار این گزارش باعث شد که تعدادی از باغداران این روستا که به آنها خسارت مالی وارد شده، با دفتر روزنامه «آرمان ملی» تماس بگیرند و توضیحات بیشتری در خصوص این اتفاق که هنوز کسی نمی‌داند منشا دشمنی دارد یا بیماری روحی و روانی، بدهند.

تمام سرمایه‌ام نابود شد

 سلمان حیدری یکی از باغداران این روستا که به او حدود 300 میلیون تومان خسارت وارد شده، به «آرمان‌ملی» می‌گوید: هفته گذشته رئیس دادگاه شهرستان با رئیس جهاد کشاورزی و فرمانده نیروی انتظامی از منطقه را بازدید کردند. با وجود اینکه دستگاه‌های قضائی و فرمانداری همه تلاش خود را می‌کنند ولی هنوز سرنخ یا به فرد یا افراد خاصی مضنون نشده‌اند. زمین‌های کشاورزی ما از مناطق مسکونی دور است و 17 تا 18 کیلومتر با خانه‌هایمان فاصله دارد.

آن فرد در آن شب، لوله‌های آبرسانی به زمین‌های کشاورزی را شکسته بودند و درختان را به شکل وحشیانه و غیرانسانی‌ بریده بود‌ند. وی در ادامه تعداد خسارت دیدگان را شش نفر اعلام می‌کند و می‌افزاید: چند سال پیش نزدیک به 100 میلیون تومان از بانک کشاورزی وام گرفتم و 92 میلیون تومان هزینه کاشت درخت کردم. حدود 300 میلیون تومان به من خسارت وارد شده و دیگر مالکان نیز به تناسب مقادیری ضرر کرده‌اند. بدون تردید اگر این موضوع به سرانجام نرسد، کشاورزان روستاهای دیگر نیز با میلیاردها تومان خسارات خواهند دید. 

 تردید در تعداد درختان؟

 این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که یکی از مسئولان استان کرمان که نمی‌خواست نامی از وی مطرح شود، به خبرنگار «آرمان ملی» تعداد درختان را حدود 50 تا 70 درخت اعلام کرد، او همچنین اعلام کرده که این زمین‌ها، متعلق به اراضی ملی است!. اما باغداران معتقدند که این صحبت‌ها سرپوش گذاشتن به اصل موضوع است که تا کنون هیچ سرنخی به دست نیامده، با این حال کاووس نگینی، یکی دیگر از مالکانی که در این اتفاق به او خسارت وارد شده، می‌گوید: فقط دو هزار متر لوله گذاری ما که آب را به زمین‌های کشاورزی می‌برد، در این اتفاق نابود شده است.

وی درباره موضوع کاشت درخت در اراضی ملی نیز می‌‌افزاید: اجداد ما حدود 300 سال در این منطقه ساکن بوده‌اند و کل زمین‌های منطقه هیچکدام سند ندارند. 10 درصد زمین‌های این منطقه متعلق به من است، اما هیچ کدام از آنها سند رسمی ندارند و این گفته که زمین‌ها متعلق به اراضی ملی است، اصلا تایید نمی‌کنیم.

حتی اگر این زمین ها از اراضی ملی باشند مگر می‌توانند درختان اراضی ملی را نابود کنند، در یکی از پارک‌های تهران یک درخت شکسته می‌شود و نیروی انتظامی، شهرداری با ده‌ها سازمان، قوه قضائیه و... ورود پیدا می‌کند و در مدت چند روز مسبب آن را پیدا خواهند کرد، اما چطور بیش از 1500 درخت قطعه قطعه شده، اما کسی پاسخگو نیست. فقط 150 درخت از درختانی که من کاشته‌ام بریده و نابود شده است.

نگینی در ادامه در مورد افرادی که این اتفاق تلخ را رقم زده‌اند نیز معتقد است که روستای ما آخرین آبادی به سمت کوه است، یعنی بالای آبادی ما کوه قرار دارد، گاهی عشایری گله‌هایشان را از بالا روستا به پایین می‌آروند و وقتی گله‌های آنها سالی یکبار از قشلاق به سمت ییلاق می‌رود، مسیر عبور آنها مسدود می‌شود، آنها ناراحت بودند که اینجا به سمت کوه، نباید آباد و باغ شود و در این بین تضاد منافع پیش آمده بود. یکی از مظنونین این افراد هستند و ما به قوه قضائیه نیز اعلام کرده‌ایم.

با این حال 50 روز گذشته است و شورای تامین استان تشکیل شده و استانداری در جریان است و به عبارتی بحران جدی در این منطقه به‌وجود آورده است، تنها بحث اقتصادی مطرح نیست و بحث امنیتی نیز وجود دارد، چون اگر با مسببان این اتفاق برخورد نشود، ممکن است جان مردم به خطر بیفتد. کسانی که به 1500 درخت به عنوان موجود زنده رحم نمی‌کنند، ممکن است هر جنایت دیگری را مرتکب شوند، اما در 50 روز اتفاق خاصی رخ نداده و همین امر نمکی بر زخم مالکان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha