محققان گزارش دادند آنتی بیوتیک ها ممکن است خطر سرطان روده بزرگ را بخصوص در افراد جوان، افزایش دهند.

مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها خطر سرطان روده را افزایش می دهد

سلامت نیوز:محققان گزارش دادند آنتی بیوتیک ها ممکن است خطر سرطان روده بزرگ را بخصوص در افراد جوان، افزایش دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، «سارا پروت»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ابردین بریتانیا، در این باره می‌گوید: «از نظر ما، این اولین مطالعه است که ارتباط آنتی بیوتیک را با خطر فزاینده ابتلاء به سرطان روده بزرگ نشان می‌دهد؛ بیماری که طی دو دهه گذشته حداقل ۳٪ در سال در حال افزایش است.»


به گزارش هلث دی،محققان داده‌های حدود ۸۰۰۰ نفر را در اسکاتلند که مبتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم بودند با افراد فاقد این بیماری مقایسه کردند و به ارتباط بین استفاده از آنتی بیوتیک و افزایش خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ در همه سنین پی بردند.


با این حال، این مطالعه تفاوت‌های زیادی را در رابطه با سن نشان داد. استفاده از آنتی بیوتیک با احتمال ۵۰٪ افزایش خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ در افراد زیر ۵۰ سال و ۹٪ خطر بیشتر در افراد مسن ارتباط داشت.


در افراد جوان‌تر، استفاده از آنتی بیوتیک با سرطان‌های سمت راست روده بزرگ ارتباط داشت. کوینولون ها و سولفونامیدها / تری ماتوپریم، آنتی بیوتیک هایی که برای درمان طیف وسیعی از عفونت‌ها استفاده می‌شوند، با ابتلاء به این سرطان‌ها همراه بودند.


اما به گفته محققان، یافته‌های آنها نگرانی در مورد اثرات افزایش ۶۵ درصدی استفاده از آنتی بیوتیک در جهان بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۵ را افزایش می‌دهد.
پروت در ادامه می‌افزاید: «نوشیدنی های شیرین، چاقی و الکل به احتمال زیاد در افزایش سرطان روده بزرگ نقش داشته است، اما داده‌های ما بر اهمیت پرهیز از مصرف آنتی بیوتیک های غیرضروری، به ویژه در کودکان و بزرگسالان، تأکید می‌کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha