پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 314357

یک متخصص زنان و زایمان گفت: بسیاری از علائم بارداری می‌تواند شبیه علائمی بیماری کووید ۱۹ برای مادران ایجاد کند.

بانوان علائم بارداری را با کرونا اشتباه نگیرند

سلامت نیوز:یک متخصص زنان و زایمان گفت: بسیاری از علائم بارداری می‌تواند شبیه علائمی بیماری کووید ۱۹ برای مادران ایجاد کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شهناز برات متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل درباره علائم خطر بارداری اورژانسی در ۳ ماه اول بارداری و پس از زایمان بیان کرد: با همه گیری کرونا مادران باردار باید به برخی از علائمی که کاملا شبیه به علائم کووید است دقت کرده باشند،  زیرا تعداد بالایی از مادران آن را با کرونا اشتباه می گیرند.


او گفت: مشکلات در ۳ ماهه اول بارداری مرتبط به خطر سقط و حاملگی های خارج از رحمی است، عفونت، خونریزی و لخته شدن خون در داخل رگ‌ها، سه عارضه بسیار مهم بعد از زایمان هستند که با علائمی مانند ضعف، خستگی شدید، تب و لرز، افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس، درد قفسه سینه و درد شکم می‌توانند با بیماری کووید ۱۹ اشتباه شوند که در صورت وجود هر یک از علائم باید به مراکز درمانی اورژانس مراجعه شود.


برات ادامه داد: بعد از چهار ماهگی خطرات به زایمان زودرس، دیابت بارداری، فشار خون مادر یا مسمویت بارداری، جفت سرراهی یا کنده شدن جفت و مشکلات بیماری‌های کووید۱۹ می انجامد.


متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: بی حرکتی برای مادران باردار خطرناک است، زیرا می‌تواند باعث لخته شدن خون در عروق آن‌ها شده و باعث بازگشت آن به سمت ریه، قلب و سایر ارگان‌های حیاتی شود.


او ادامه داد: اگر مادری مشکل قلبی یا فشار خون در زمینه قبل از بارداری داشته باشد در ۳ ماهه دوم و سوم این موضوع برای آن‌ها تشدید می‌شود، پارگی کیسه آب و عفونت‌های ادراری جزو مواردی است که می‌تواند برای مادر پیش بیاید و علائم آن‌ همراه با تب، سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ است و اگر مادر این علائم را پیدا کرد حتما باید با پزشک مطرح کند.


برات افزود: خارش پوست از علائم مهم ۳ ماهه سوم بارداری است، اگر درد پهلو و تب و لرز دیده شد مادر حتما به مراکز درمانی مراجعه و از وخامت اوضاع خود یا جنین مطلع شود، بنابراین مراقبت‌های دوران بارداری به ویژه در مادران پر خطر و افراد دارای بیماری زمینه‌ای اهمیت بسزایی دارد و باید تحت نظر پزشک متخصص زنان انجام شود.


ویزیت‌های دوران بارداری با هماهنگی قبلی صورت گیرداو تاکید کرد: در دوران همه گیری کرونا ویزیت‌های دوران بارداری با هماهنگی قبلی صورت گیرد تا مادر باردار در محیط مناسب و در شرایط رعایت فاصله گذاری اجتماعی تحت مراقبت قرار گیرد.


برات بیان کرد: همچنین بعد از زایمان امکان دارد مادر دچار عفونت، بالارفتن فشار خون و لخته شدن خون شود، علائمی همانند تب، لرز، خون ریزی غیرعادی، ترشحات غیرعادی و درد دست  و پا را تجربه کند، لذا به خانواده ها علی الخصوص به مادران باردار توصیه می شود این علائم را مهم شمرده و در صورت برخورد با چنین مواردی حتما با پزشک متخصص این موضوعات را در میان بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha