شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 314395

سراوان با 3بخش مرکزی، بم‌پشت و مهرگان و بیش از 160هزار نفر جمعیت، یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های سیستان‌وبلوچستان محسوب می‌شود؛ شهرستانی مرزی که پراکندگی جمعیت، فاصله روستاها و مشکلات زیرساختی در حوزه راه، خدمات‌رسانی به آن را با مشکل مواجه کرده است.

راه‌صعب العبور‌ مقابله با کرونا در سراوان

سلامت نیوز:سراوان با 3بخش مرکزی، بم‌پشت و مهرگان و بیش از 160هزار نفر جمعیت، یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های سیستان‌وبلوچستان محسوب می‌شود؛ شهرستانی مرزی که پراکندگی جمعیت، فاصله روستاها و مشکلات زیرساختی در حوزه راه، خدمات‌رسانی به آن را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،همه این محرومیت‌ها دست به دست هم داده تا حالا و در روزهای بحرانی شیوع کرونا، سراوان بیش از شهرستان‌های دیگر آسیب ببیند. روزانه تعدادی تست مثبت کرونا در این شهرستان ثبت می‌شود، ‌اما بنا به گفته کادر درمان و مسئولان شهرستان عدد واقعی مبتلایان حداقل 10برابر است.


2 خانه بهداشت برای 28هزار نفر

دهیار روستای سرجنگان در بخش بم‌پشت شهرستان سراوان با 700نفر جمعیت و 300خانوار به همشهری می‌گوید: مرکز بخش بم‌پشت یعنی شهر سیرکان 3500نفر جمعیت دارد و آمار کل بخش به 28نفر می‌رسد. با وجود این جمعیت بالا اما در کل بم‌پشت فقط 4مرکز بهداشت وجود دارد که در مورتی، کشتگان، میدان و خود شهرستان سیرکان هستند، اما از همین تعداد کم هم مراکز بهداشت مورتی و میدان اصلا پذیرش ندارند.

ذاکر درزاده، با بیان اینکه روزانه بیش از 80درصد تست‌های کرونا در بخش بم‌پشت مثبت می‌شود، می‌افزاید: شهرستان، 117روستا در نقطه صفر مرزی دارد که برای تست باید به سیرکان مراجعه کنند، اما به‌دلیل مسافت زیاد و راه‌های خراب اصلا به مراکز بهداشت مراجعه نمی‌کنند و در آمار هم محاسبه نمی‌شوند. او تأکید می‌کند که اطلاع‌رسانی کافی به مردم صورت گرفته، اما بسیاری از شهروندان رعایت نمی‌کنند و حتی توزیع‌ ماسک رایگان در میان روستاییان هم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اثرگذار نبوده است. به‌گفته ذاکری، بخش 28هزارنفری بم‌پشت فقط یک نیروی آزمایشگاهی دارد که کفاف این جمعیت را نمی‌دهد.


راه، همچنان مانع است

رئیس مرکز بهداشت سراوان هم این آمار را رد نمی‌کند. احمد سپاهیان با بیان اینکه آمار تست‌های مثبت شهر سیرکان از روز پنجشنبه افزایش یافته است،  می‌گوید: از دو روز پیش آمار تست‌ها و همینطور موارد مثبت افزایش یافت و فقط در یک روز تست بیش از 20نفر مثبت شد که اغلب‌شان اهل خود سیرکان هستند.

خیلی از روستاها به‌گفته بخشدار مبتلایان زیادی دارند، اما راضی نمی‌شوند تست بدهند؛ هرچه از طریق ائمه جمعه، شوراها و معتمدان تلاش کرده‌ایم، متأسفانه مراجعه نمی‌کنند. او پراکندگی روستاها، جمعیت زیاد و بعد مسافت بین روستاها را عاملی برای استقبال کم روستاییان می‌داند و توضیح می‌دهد: شبکه بهداشت آمادگی دارد درصورت اعلام نیاز دهیار یا بخشدار تیم‌هایی با تست سریع برای غربالگری به روستاها اعزام کند، اما هنوز در این‌باره درخواستی نشده است.

سپاهیان با بیان اینکه غربالگری اطرافیان بیماران مانند همه مناطق کشور انجام می‌شود، می‌گوید: 3مرکز 16ساعته تشخیص کرونا در سیرکان، گلشن و بخش مرکزی سراوان فعال است و در صورت نیاز از تست‌های تشخیص سریع استفاده می‌شود، اما بسیاری از روستاییان به‌دلیل فاصله زیاد و مسیر سخت، حاضر به انجام تست نمی‌شوند.به‌گفته او، روستاها از 10 تا 60کیلومتر با مرکز بخش فاصله دارند و حتی اگر فردی از روستاهای نزدیک هم قرار باشد به مرکز شهرستان بیاید مسیر 20دقیقه‌ای را باید سه چهارساعت در راه باشد.


بم‌پشت؛ بدون آب و اینترنت

قرنطینه روستاها و شهرها به‌صورت کلی از سوی ستاد استانی کرونا انجام شده، اما فعالان اجتماعی، کادر درمان و مسئولان شهرستان معتقدند آمار مبتلایان واقعی نیست و احتمالا در روزهای آینده با موج جدیدی از بیماری به‌ویژه در بخش بم‌پشت مواجه باشیم. یکی از کارکنان مرکز خدمات جامع سلامت سیرکان هم این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: شرایط خوب نیست.

مشکل اصلی این است که مردم رعایت نمی‌کنند، اما امکانات هم بسیار کم و نزدیک به صفر است. حتی آب به‌عنوان مهم‌ترین نیاز برای رعایت بهداشت همیشه قطع است و از سوی دیگر آنتن‌دهی ضعیف اینترنت موجب شده برای پیگیری بیماران و به‌ویژه آنهایی که واکسن زده‌اند، دچار مشکل شویم.کمبود کیت آزمایشگاهی و نیروی انسانی و فاصله زیاد روستاها تا مرکز بخش، از مشکلاتی است که این فرد به آن اشاره و تأکید می‌کند که حداقل در این شرایط مسئولان به وضعیت اینترنت و آب بهداشتی رسیدگی کنند.


حال سراوان خوب نیست

حاج بارانی درازهی، سرطایفه و رئیس شورای بخش و شهرستان سراوان هم نظری مشابه با این عضو کادر درمان دارد. او با بیان اینکه امکانات بهداشتی در شهرستان ضعیف است، به همشهری می‌گوید: شهرستان سراوان دو بیمارستان دارد. بیمارستان رازی که وضعیت نامطلوبی دارد و کهنه و قدیمی است و بیمارستان ایرانمهر هم آنقدر تجهیزات‌ ندارد.

چند روز پیش از حاضران در بیمارستان شنیدم که تخت‌های بستری جا ندارند و در این شرایط چطور از مردم انتظار داریم ساعت‌ها مسیر صعب‌العبور را طی کنند و برای درمان به شهرستان بیایند؟ طبیعی است که ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و خودبه‌خود درمان شوند.حاج بارانی درازهی به کمبود پزشک متخصص هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: کل شهرستان 2پزشک متخصص عفونی دارد که در یکی دو روز گذشته به شهرستان آمده‌اند. از رسانه‌ها می‌خواهیم این کمبودها را به گوش مسئولان برسانند، شیوع بیماری روزبه‌روز شدیدتر می‌شود و حالسراوان خوب نیست.


طبق آمار سازمان نظام‌پزشکی در شهرستان سراوان با بیش از 160هزار نفر جمعیت حدود 60پزشک فعالیت می‌کنند؛ 3پزشک برای هر 10هزارنفر که اغلب این پزشکان در مرکز شهرستان به فعالیت مشغول هستند.حالا و در نبود زیرساخت کافی از راه و آب گرفته تا تجهیزات پزشکی، کرونا در سراوان جولان می‌دهد. اهالی می‌گویند سنگ برای پای لنگ است و پای سراوان هم سال‌هاست در محرومیت‌های دیرینه لنگ می‌زند.


 بیمارستان ایرانمهر آماده پذیرش بیماران کرونایی

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان علاوه بر بیمارستان 200تختخوابی رازی، بیمارستان 220تختخوابی ایرانمهر در سراوان آماده پذیرش بیماران است تا در صورت نیاز از آن استفاده کنند، اما در موارد خاص ازجمله مشکلات روستاییان، شبکه‌های بهداشت و درمان آمادگی دارند درصورت اعلام نیاز دهیاران یا بخشداران، تیم‌های تست تشخیص سریع کرونا و غربالگری را به مناطق اعزام کنند.


جزئیات واکسیناسیون  افراد بالای 50سال در سیستان‌وبلوچستان

سیستان‌وبلوچستان 3میلیون و 51هزار نفر جمعیت دارد که 2.3درصد از آنها بالای 65ساله هستند. با توجه به شیوع گسترده کرونای دلتا و اوضاع بحرانی این استان، واکسیناسیون افراد بالای 50سال سیستان و بلوچستان از دیروز (جمعه) با واکسن ایرانی «کوو برکت»آغاز شد. سخنگوی علوم‌پزشکی زاهدان با بیان اینکه روز دوشنبه 14تیر نخستین محموله واکسن کووبرکت به استان سیستان و بلوچستان تحویل داده شد،  می‌گوید: این محموله در مجموع شامل 40هزار و 100دوز بود که 7600دوز به دانشگاه علوم پزشکی زابل، 15هزار و 500دوز به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و 17هزار دوز به دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر تحویل داده شد.‌

محمدهادی عباسی‌ با بیان اینکه برخلاف روزهای گذشته و استقبال پایین مردم، استقبال زاهدانی‌ها از واکسن کووبرکت همه را شگفت‌زده کرده است، می‌افزاید: در سایر شهرستان‌ها هم استقبال زیاد بود، اما استقبال در زاهدان به حدی بود که در برخی مراکز تجمیعی واکسن به پایان رسید و از مردم عذرخواهی کردیم و خواستیم امروز به مراکز مراجعه کنند.او با بیان اینکه برای افراد بالای 60سال واکسن سینوفارم و افراد بالای 50سال واکسن کووبرکت تزریق می‌شود، ادامه می‌دهد:

خوشبختانه در روستاها هم مشکلی نداریم، زیرا همه افراد روستایی ،پرونده الکترونیک سلامت دارند و شبکه بهداشت هر منطقه دقیقا می‌داند چند نفر مشمول دریافت واکسن هستند. واکسیناسیون افراد روستایی از سوی مراقبان سلامت انجام می‌شود.به‌گفته وی، با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته با کمک وزارت بهداشت پیامک واکسیناسیون برای افراد بالای 50سال ارسال می‌شود تا این کار با نظم انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha