یک پنجم برون ده قلبی، سهم مغز است که از طریق چهار رگ اصلی به مغز می‌رسد و اگر یکی از این رگ‌ها مسدود یا پاره شود، خون به مغز نمی رسد و سکته مغزی اتفاق می افتد.

سالیانه۱۸۰ هزار نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند

سلامت نیوز:یک پنجم برون ده قلبی، سهم مغز است که از طریق چهار رگ اصلی به مغز می‌رسد و اگر یکی از این رگ‌ها مسدود یا پاره شود، خون به مغز نمی رسد و سکته مغزی اتفاق می افتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،خبرهای زیادی درباره سکته مغزی ،دلایل آن و همچنین کاهش سن ابتلا به آن وجود دارد که در ادامه به دلایل و علایم و شیوه های پیشگیری از آن می پردازیم :  

کرونا و سکته مغزی

بنا به ادعای رئیس انجمن مغز و اعصاب سالیانه ۱۸۰ هزار نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند و در بسیاری از مبتلایان به کرونا به علت التهاب عروق و لخته شدن خون سکته مغزی بیشتر دیده می‌شود.

در حالی که دکتر «اکبریان‌نیا»، متخصص مغز و اعصاب معتقد است ابتدا باید مردم از طریق تست‌های آزمایشگاهی از نظر ابتلا به کرونا بررسی شوند و بعد از گذشت چند هفته، اگر دچار سکته مغزی شدند می توان گفت کرونا باعث سکته شده که این مورد بسیار نادر است. 

سن ابتلا پایین‌تر از میانگین جهانی

دکتر «سیدمحمدعلی اکبریان نیا»، متخصص نورولوژی، مغز و اعصاب با اشاره به این‌که در ایران آمار سکته های مغزی ۱۰ سال جوان تر از میانگین جهانی است، گفت: «در ایران به جای این‌که فرد در سنین ۷۵ تا ۸۰ سالگی دچار سکته مغزی شود، سکته ۱۰ سال زودتر اتفاق  می افتد، درحالی که با کنترل فشار خون بالا، دیابت، تحرک کافی و پیشگیری از  چاقی و استرس می توان به سادگی از بروز سکته مغزی پیشگیری کرد.» 

چرا سکته مغزی !

کارکرد مغز به گونه‌ای است که توانایی  ذخیره انرژی  را ندارد و باید  به طور دایم از سیستم قلب و عروق به مغز خون رسانی انجام شود و اگر تنها۲۰ تا ۳۰ ثانیه خون به مغز نرسد، شخص بیهوش می شود و تا 5 دقیقه مغز قابلیت حیات خود را از دست می دهد. کاهش ۷۰ درصدی سکته مغزی با رعایت نکات پیشگیری می توان تا حدود ۷۰ درصد از بروز سکته های مغزی جلوگیری کرد و سن سکته های مغزی را ۱۰ تا ۲۰ سال بالاتر ببرد. 

دیابت دشمن رگ‌های قلبی، کلیه و مهم تر از همه مغز است و  کنترل قند خون برای پیشگیری از سکته مغزی بسیار ضروری است.  چاقی هم به عنوان یک عامل خطرناک در بروز سکته مغزی شناخته شده ‌است.به گفته دکتر اکبریان نیا، عامل موثر دیگر در سکته های مغزی ،فشار خون بالا و کنترل نشده است  کسانی که سابقه خانوادگی، زمینه بیماری های قلبی عروقی و عادت های رژیمی خاص دارند و افراد چاق باید فشار خون خود را کنترل کنند و در حالت طبیعی نباید فشار خون این افراد از ماکسیمم ۱۳ به روی مینیمم ۸  بالاتر باشد. عامل مهم دیگر در سکته های مغزی آلودگی هواست.

در این شرایط حامل‌های اکسیژن خون  به جای حمل اکسیژن خالص، اکسیژن را همراه با آلودگی ها حمل می‌کنند و چون خون اکسیژن دار کافی به مغز نمی‌رسد، تعداد سلول های حامل بیشتر می‌شود و به دنبال آن غلظت خون به وجود می آید. بی تحرکی، ورزش نکردن، چاقی ناشی از تحرک نداشتن و بیماری های زمینه ای خاص هم عامل دیگر سکته هاست .  

علایم

*  یک نوع از سکته مغزی به دلیل کم خونی گذرای مغزی تکرار می شود.

* گاهی در هنگام وقوع سکته، رگ تنگی موقتی پیدا می کند، اما بعد از چند دقیقه خودش برطرف می شود.

* نوع دیگر سکته مغزی پیشرفته،این است که شخص بعد از این‌که از خواب برخاست و اظهار کرد بدنش فلج است و قادر به حرکت نیست بعد از مدتی علایم برطرف  می شود اما  هنگام شب مجدد علایم  بازمی گردد و شدیدتر می‌شود.

* بسته شدن هر رگی علایم خاص خودش را ایجاد می کند، اگر رگ هایی که مربوط به پشت سر و مخچه است بسته شود، در فرد اختلال تعادلی به وجود می آید، همچنین اگر رگ های نیمکره های مغزی آسیب ببیند اختلال در حس و حرکت به وجود می آید. 

نکته

اگر فردی بیماری زمینه ای ندارد از ۵۰ سالگی به بعد و فردی که بیماری زمینه ای دارد باید از ۳۰ سالگی به صورت سالیانه تحت مراقبت پزشک باشد، آزمایش کامل انجام دهد و پزشک او  را از نظر سلامت مغز، قلب و عروق، کلیه و ... معاینه و در صورت نیاز برای او دارو تجویز  کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha