نماینده مردم اراک در مجلس، خواستار ورود دولت به موضوع کمبود پزشک در مناطق مختلف کشور شد و گفت: قوانینی که برای استمرار خدمت پزشکان در مناطق محروم است، مانند پزشکان تعهدی، اجرا نمی‌شوند.

دولت به مشکل کمبود پزشک ورود کند/ تعطیلی اتاق‌های عمل

سلامت نیوز:نماینده مردم اراک در مجلس، خواستار ورود دولت به موضوع کمبود پزشک در مناطق مختلف کشور شد و گفت: قوانینی که برای استمرار خدمت پزشکان در مناطق محروم است، مانند پزشکان تعهدی، اجرا نمی‌شوند.


ب‌ه گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمدحسن آصفری، اظهار داشت: در استان مرکزی و شهرستان اراک، شهرهای کوچک‌تر و روستاها متأسفانه در بحث دسترسی به پزشک با مشکل اساسی روبرو هستیم.


وی افزود: ساعات بسیاری از شبانه روز درمانگاه‌ها به دلیل نبود پزشک تعطیل است. بیماران اورژانسی برای ویزیت اولیه باید با معطلی به شهرهای دیگر اعزام شوند. پزشک عمومی هم یک روز در درمانگاه مستقر است، روز دیگر باید برای سرکشی به مناطق بدون پزشک سفر کنند. در خصوص دسترسی به پزشک متخصص باید گفت که پزشک متخصص نیست.


آصفری با اشاره به دسترسی محدود مردم به پزشک صرفاً در ساعات اداری، ادامه داد: اتاق عمل بیمارستان‌ها با وجود تجهیزات به دلیل نبود متخصص جراحی یا متخصص بیهوشی تعطیل هستند، حتی عمل‌های جزئی و بسیار متداول مانند آپاندیس هم به دلیل نبود پزشک متخصص انجام نمی‌شود و بیماران مجبورند به شهرهای دیگر بروند.


وی خاطرنشان کرد: دولت باید مستقیماً وارد رفع مشکل کمبود پزشک در مناطق مختلف کشور شود. تأمین پزشک امری نیست که بتوان آن را به بخش خصوصی سپرد. شاید بخش خصوص با توجه به درآمد بالا در مناطق مرکزی مثل تهران جوابگو باشد، اما در شهرستان‌های دیگر به دلیل کاهش درآمد پزشکان حاضر به طبابت نیستند و معمولاً راهی پایتخت می‌شوند. وظیفه این ساماندهی و توزیع مناسب پزشک در کشور با دولت است.


آصفری با اشاره به ذکر لزوم خدمات بهداشتی رایگان در قانون اساسی، گفت: دسترسی رایگان پزشک و خدمات بهداشتی وم درمانی به صراحت در قانون اساسی کشور ذکر شده است. اما شاهد آن هستیم که تنها مردم دسترسی رایگان به پزشک ندارند، بلکه دسترسی به پزشکان خصوصی و با پرداخت هزینه هم ندارند.


نماینده مردم اراک با اشاره به عدم تغییر ظرفیت پذیرش رشته پزشکی در کنکور امسال، افزود: بهتر است معاون آموزش وزارت بهداشت کمی از تهران فاصله بگیرد. کمی شهرهای دیگر و مشکلات مردم برای دسترسی ابتدایی به پزشک را ببینند.


آصفری ادامه داد: قوانینی که برای استمرار خدمت پزشکان در مناطق محروم است، مانند پزشکان تعهدی، اجرا نمی‌شوند. دانشجویانی که تعهد دارند بعد از تحصیل در مناطقی مستقر باشند و خدمت کنند، پس از فارغ‌التحصیلی راهی مناطق پردرآمد می‌شوند.


وی در خصوص کیفیت اجرای قانون پزشکان تعهدی گفت: این قانون به درستی اجرا نمی‌شود. در مراکز شهرستان‌های استان حتی یک پزشک ارتوپد و یا جراح حضور ندارد. حتی در ارائه خدمات اولیه و مقدماتی مانند تزریقات، به دلیل عدم حضور پزشک امکان‌پذیر نیست.


نماینده مردم اراک با اشاره به تعارض منافع در حوزه بهداشت و درمان، خاطر نشان کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس باید در مسئله کمبود پزشک وارد شود و برنامه ریزی مناسب برای معضل کمبود پزشک داشته باشد. البته حضور پزشکان در کمیسیون بهداشت و درمان و در وزارت بهداشت سبب به وجود آمدن تعارض منافع در این حوزه قانون‌گذاری و اجرا شده است و توقع بر این نیست که پزشکان در این حوزه‌ها مصوبه یا نظارتی برای عدم حضور پزشک در مناطق محروم داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha