کارزاری برای نجات جنگل های هیرکانی از خطر توسعه ناپایدار؛ برای آنها که وضع امروز زمین را نمی بینند و می انگارند برای توسعه و آبادانی همچنان طرح های قدیمی و نخ نماشده ای مثل تله کابین چاره ساز است. حالا این کارزار نزدیک به 12 هزار امضا دارد که درخواست لغو تله کابین در جنگل ناهارخوران را دارند.

امضاهای کارزار مخالفت با تله کابین ناهارخوران به 12 هزار نزدیک شد

سلامت نیوز: امضاهای کارزار مخالفت با تله کابین در جنگل های هیرکانی از 11 هزار نفر گذشت.

 

این کارزار که در قالب یک پلتفرم مستقل جمع آوری امضا و با عنوان "درخواست لغو احداث تله‌کابین در جنگل ناهارخوران شهر گرگان" به ثبت رسیده در حالی 11 هزار امضا را جمع آوری کرده که تریبون های رسمی در دست مخالفان نیست.

 

در متن این کارزار که خطاب به خانم سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و مسعود منصور معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نوشته شده آمده است:

« همانطورکه مستحضرید طرح احداث تله‌کابین در منطقه ناهارخوران گرگان نهایی شده است. این در حالیست که اجرای چنین طرح‌هایی در مناطق جنگلی شمال کشور با توجه به تراکم پوشش گیاهی و شیب اراضی، بدون قطع درخت و بدون آسیب به خاک ارزشمند جنگلی غیرممکن بوده و با افزایش حجم تردد و حضور جمعیت در منطقه، خود به تهدیدی جبران‌ناپذیر بدل خواهد شد. امضاکنندگان این کارزار، از شما درخواست دارند جهت حفظ این جنگل هیرکانی در طرح مذکور بازنگری کرده و لغو احداث تله‌کابین را پیگیری فرمایید.»

 

این کارزار از روز نهم تیرماه 1400 و با هشتگ رسمی " #لغو_تله‌کابین_گرگان" کار خود را آغاز کرده است.

 

جنگل های هیرکانی ناهارخوران، در ۴ کیلومتری جنوب شهر گرگان قرار دارد. گفته می شود این منطقه که از قدیم، بر سر راه برخی کاروان‌ها قرار داشته‌، محل اتراق و خوردن چاشت و ناهار آنها بوده است. از همین رو "ناهارخوران" نام گرفته است.

 

مطالعات نشان می‌دهد ناهارخوران و منطقه جنگلی آن، با ۴۰ میلیون سال قدمت در زمره مجموعه "جنگل‌های هیرکانی" قرار داشته و به عصر ژوراسیک بازمی‌گردند اقلیمی معتدل و نیمه‌مرطوب دارند. هر قدر، ارتفاع بیشتر می‌شود، می‌توان خنکی هوا را نسبت به گرگان و حتی پایین دست ناهارخوران احساس کرد. جنگل‌های ناهارخوران بازمانده‌ای از جنگل‌های کهن هیرکانی است و هنوز هم می‌توان، باوجود جنگل زدایی‌ها، اراضی متراکمی را شاهد بود.

 

از جمله گونه‌های گیاهی این جنگل، درختان بلوط، انجیلی، ممرز، افرا، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه‌های تمشک، کوله خاس گرگانی، ازگیل و ولیک هستند که همگی بومی منطقه اند.

 

با وجود نفوذ انسان‌ها تا عمق جنگل و از میان رفتن بافت طبیعی و زیستگاه‌های آن، هنوز هم گونه‌های جانوری در این منطقه زیست می‌کنند. پلنگ، گراز، شغال، روباه، خفاش، عقاب، شاهین، دارکوب، جغد، دم جنبانک، صعوه، سهره، چرخ ریسک از جمله این جانوران هستند.

 

ناهارخوران در دهه های 60 و 70 با تصویب و اجرای "طرح تفصیلی شهری" به شدت در معرض ساخت وسازهای مجاز و غیرمجاز قرار گرفته و دچار مشکلات جدی شده که از جمله تمرکز بیش از اندازه جمعیت، ویلا و آپارتمان سازی، فاضلاب های شهری، زباله، ترافیک و حضور بیش از حد انسان در طبیعت است.

حالا چند سالی است عده ای به بهانه ایجاد گردشگری و توسعه شهر می خواهند در نقطه ای از ارتفاعات بالادست جنگل ناهارخوران "تله کابین" احداث کنند. نقاطی که خود سال هاست جاذبه گردشگری به حساب می آید و نیازی به اجرای طرح ندارد. مخالفان می گویند این طرح بهتر است در منطقه گردشگری هزارپیچ" اجرا شود که هم چشم انداز زیباتر و هم آسیب کمتری دارد.

 

این طرح که به زعم متخصصان دارای اثرات تخریبی فراوانی بر پیکر نیمه جان جنگل های هیرکانی شمال ایران است حالا در انتظار تصمیم نهایی "شورایعالی معماری-شهرسازی کشور" است تا بتواند جان خود را نجات دهد و یا برای همیشه از دست رفته و از پیکره جنگل های هیرکانی جدا شود.

 

جنگل های هیرکانی شمال ایران بازمانده جنگل های پهن بزرگ هیرکانی جهان هستند که از عصر یخبندان جان سالم به در برده اند. این جنگل ها طی نیم قرن اخیر به دلیل نگاه اقتصادی صرف به آنها و بهره برداری چوبی و ویلاسازی و راهسازی و سدسازی و در یک کلام "توسعه ناپایدار" 50 درصد سطح و نیمی از موجودی چوب سرپای خود را از دست داده اند.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جهانیار سقراطی ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 0
    بنا بر حمایت از کارشناسان خبره محیط زیست ایران ، شدیداً مخالف ساخت تله کابین در نهارخوران هستم
  • شهربانو فریزهندی ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    کره زمین دیگر تاب جنگل خواری را ندارد تحت هر عنوان . لطفا این پروژه ها را که منجر به نابودی جنگلها میشود رها کنید ریه های موجودات زنده نیاز به اکسیژن سالم دارند
  • مصطفی ایراندوست ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    0 0
    با درود و خسته نباشید بنده بعنوان یک کنشگر و دوستدار محیط‌ زیست کشورم، بشدت با طرح ساخت تله کابین در جنگل های کهن ثبت جهانی شده هیرکانی مخالفم و از دست اندرکاران مربوطه خواهشمندم هرچه زودتر و پیش از نابودی بیشترجنگل از این طرح مخرب جلوگیری شود با سپاس