بررسی‌های جدید محققان کشورمان در خصوص بیماری کووید 19 نشان از آن دارد که این بیماری علاوه بر سایر نشانه‌ها و ضربه‌هایی که به بدن وارد می‌کند، راه رفتن فرد را نیز دچار مشکل نموده و احتمال سرنگونی او را به دنبال ضعف عضلانی افزایش می‌دهد.

کووید 19 عضلات را ضعیف می‌کند

سلامت نیوز: بررسی‌های جدید محققان کشورمان در خصوص بیماری کووید 19 نشان از آن دارد که این بیماری علاوه بر سایر نشانه‌ها و ضربه‌هایی که به بدن وارد می‌کند، راه رفتن فرد را نیز دچار مشکل نموده و احتمال سرنگونی او را به دنبال ضعف عضلانی افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، کروناویروس ها، خانواده‌ای بزرگ از ویروس‌ها هستند که باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی از زکام معمولی گرفته تا امراض شدیدتری مانند سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندروم حاد تنفسی (SARS) می‌شوند. در سال 2019 نیز یک کروناویروس جدید در ووهان چین شناسایی شد که قبلاً در بین انسان‌ها شناسایی نگردیده بود. این ویروس که عامل بیماری کووید 19 نشاهته شده، از همان زمان تاکنون، کل کره زمین را درنوردیده و عالم و آدم را گرفتار خود کرده است، ضمن آن که به طور مرتب جهش پیدا کرده و از زیر دام‌ واکسیناسیونی که برای آن پهن می‌شود، رهایی می‌یابد!

در انسان، به گفته متخصصان، این ویروس عمدتاً از طریق تماس مستقیم با فرد بیمار سرایت پیدا می‌کند. کروناویروس جدید همچنین می‌تواند از طریق لمس سطح آلوده و سپس لمس دهان، بینی یا چشم‌ها سرایت پیدا کند، اگرچه گمان می‌رود این شیوه اصلی سرایت ویروس نباشد.

موارد زیر علائم ویروس کرونای جدید هستند:

تب یا لرز، سردرد، سرفه، گلودرد، انسداد بینی یا آبریزش بینی، از دست دادن ناگهانی حس چشایی یا بویایی، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال، سرگیجه، یا درد عضلات یا بدن. با این حال هرچه زمان بیشتری از وقوع اولیه فاجعه کووید 19 می‌گذرد، ابعاد جدیدی از علائم آن بروز پیدا می‌کنند.

در همین رابطه، تعدادی از محققان کشور از دانشگاه محقق اردبیلی، پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن نقش این ویروس در کاهش قدرت و فعالیت عضلانی افراد بررسی شده است.به گزارش سیناپرس،آن‌ها برای انجام این تحقیق، وضعیت فعالیت الکتریکی عضلات منتخب اندام تحتانی را با استفاده از دستگاه الکترومایوگرافی در 15 بیمار جوان مبتلابه کووید 19 و 15 فرد سالم اندازه گیری کرده و نتایج را با یکدیگر مقایسه و تفسیر نمودند.

نتایج این پژوهش نشان داد که به دنبال ابتلا به کووید 19، کاهش ظرفیت عملکردی در عضلات اندام تحتانی روی می‌دهد که این امر منجر به عدم کنترل مناسب نیروی عکس‌العمل زمین شده و احتمال آسیب و سقوط را در بیماران افزایش می‌دهد.

امیرعلی جعفرنژاد گرو، دانشیار و محقق بیومکانیک ورزشی گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی و همکارانش در این باره می گویند: «به‌طورکلی عوارض حسی و حرکتی ناشی از آسیب اعصاب محیطی به دنبال ابتلا به کووید 19 بر عملکرد عضلات در فازهای مختلف راه رفتن تاثیرمی گذارد و موجب خارج شدن الگوی راه رفتن بیماران به لحاظ طیف فرکانس فعالیت عضلات از الگوی نرمال می‌شود».

به گفته آن‌ها، «در واقع شرایط عملکردی نادرستی که به دنبال کووید 19 بر افراد مبتلا عارض می‌شود، راه رفتن نرمال فرد را تحت تأثیر قرارمی دهد، به این صورت که سبب تغییر میزان لرزش سه عضله پهن داخلی، پهن خارجی و سرینی که جزو ماهیچه‌های اندام‌های تحتانی بدن محسوب می‌شوند در خلال راه رفتن می‌گردد».

این نتایج که گوشه ای دیگر از هنرنمایی ویروس SARS-CoV-2 را در بدن انسان به نمایش درآورده و لزوم توجه ویژه به آن را گوشزد می‌کنند، در دوماهنامه علمی پژوهشی «طب توان‌بخشی» وابسته به دانشکده علوم توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی منتشر شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha