مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر با اشاره به ثبت اسامی ۵۰۰۰ بیمار نادر در سامانه‌های این بنیاد و چشم انتظاری آنها برای دریافت واکسن کرونا؛ در عین حال بر تشکیل کمیته علمی برای انتخاب واکسن تزریقی بر اساس نوع بیماری نادر تاکید کرد.

بیماران نادر چشم انتظار واکسن کرونا/ لزوم تشکیل کمیته علمی برای انتخاب واکسن تزریقی

سلامت نیوز: مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر با اشاره به ثبت اسامی ۵۰۰۰ بیمار نادر در سامانه‌های این بنیاد و چشم انتظاری آنها برای دریافت واکسن کرونا؛ در عین حال بر تشکیل کمیته علمی برای انتخاب واکسن تزریقی بر اساس نوع بیماری نادر تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حمیدرضا ادراکی در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از روند واکسیناسیون بیماران نادر، گفت: تاکنون تعداد بسیار محدودی از این بیماران واکسن کرونا دریافت کردند. در ابتدا قرار بود با توجه به مشکلات زیاد این بیماران و به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدنشان که سبب شده بسیار زیاد در تهدید احتمال ابتلا به کرونا قرار گیرند، واکسن کرونا تزریق کنند؛ اما متاسفانه به دلیل کمبود واکسن و پروتکل تزریق واکسن این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: فکر می‌کنم یا پس از گروه کادر درمان که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری قرار دارند و یا حتی همگام با آنها باید واکسیناسیون بیماران نادر هم اتفاق می‌افتاد. این افراد به طور کلی از ضعف سیستم ایمنی رنج می‌برند و این در حالی است که حتی یک گروه از بیماران نادر با نام نقص ایمنی شناخته می‌شوند که هیچ آنتی بادی برای انواع بیماری‌ها ندارند و حتی یک سرماخوردگی ساده که برای افراد عادی ظرف چند روز برطرف می‌شود، در این بیماران چند ماه درگیری به وجود می‌آورد و به دنبال سرماخوردگی به عفونت‌های تنفسی مبتلا می‌شوند؛ حال تصور کنید این فرد به کووید۱۹ مبتلا شود، چه خواهد شد؟

ادراکی تاکید کرد: حتی در صورت قطع حضور در جامعه برای عدم ابتلا به بیماری، خانواده‌هایشان ممکن است نقش انتقال دهنده بیماری به آنها را داشته باشند و این در حالی است که برخی بیماران نادر جزو شاغلان، دانشجویان و... هستند که باید در جامعه حاضر شوند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. آیا می‌توان توقع داشت این بیماران در خانه زندانی باشند؟ باید زودتر برایشان فکری شود. تصور نمی‌کنم بعد از کادر درمان واجب تر از این بیماران گروهی قرار داشته باشد.

وی افزود: ما شرمنده بیماران نادر هستیم که مدت‌ها است پیگیر دریافت واکسن هستند. از طرفی برای دریافت واکسن نمی‌توانند به هر مرکزی مراجعه کنند و مرکز از نظر تجمع و رفت و آمد باید کنترل شده و سهل باشد.

وی با تاکید بر لزوم انجام‌ مطالعات علمی برای انتخاب بهترین واکسن برای تزریق به بیماران نادر، اظهار کرد: باید ببینیم کدام واکسن برای بیماران نادر که دچار نقص سیستم ایمنی هستند یا آنهایی که مشکلات عروقی دارند مناسب است تا خدایی نکرده دچار عوارض جبران ناپذیر نشوند. باید در این راستا کاری گروهی بین پزشکانی که در حوزه بیماران نادر کار می‌کنند شکل گیرد و در این زمینه تیم علمی بنیاد بیماری‌های نادر اعلام آمادگی می‌کند تا برای بررسی‌های علمی همراهی کند. مثلا کسانی که بیماری نادر مرتبط با ضایعات قلبی و عروقی دارند بهتر است تا حد امکان واکسن آسترازنیکا تزریق نکنند و اینجاست که باید با تشخیص پزشک، واکسن مناسب بر اساس ۴ آیتم ویروس MRNA، DNA، ویروس کشته شده و ویروس ضعیف شده  به فرد تزریق شود.

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر با اشاره به ورود محموله‌های جدید واکسن کرونا به کشور، نسبت به افزایش سرعت واکسیناسیون اظهار امیدواری کرد و گفت: در عین حال واکسن ایرانی نیز به مرحله تزریق عمومی رسیده است و امیدوارم بر این اساس بیماران نادر در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند. ما دیگر هیچ‌ پاسخی برای درخواست بیماران نداریم. اگر این افراد گرفتار بیماری شوند چه کسی پاسخگو است؟ این در حالی است که حتی نحوه پاسخ به درمان کرونا در بین بیماران نادر متفاوت از افراد عادی است. اینکه بیماران نادر پس از گروه‌های سنی واکسینه شوند، دیر است. بارها مراتب اعتراض خود را به وزارت بهداشت اعلام کردیم که تو را به خدا این افراد را واکسینه کنید که خیلی گرفتار هستند، اما پاسخ شنیدیم که واکسن کم است، افراد پیر اولویت دارند و... ما می‌دانیم که افراد پیر در ریسک ابتلا به بیماری هستند ولی بیمار نادر از پر ریسک‌ترین افراد در ابتلا به بیماری است و باید سریع‌تر واکسنه شود.

وی افزود: کار رجیستر حدود ۵۰۰۰ بیمار نادر در سامانه «سبنا» انجام شده است و با احتساب آنهایی که تاکنون رجیستر نشدند نهایتا آمار بیماران نادر به ۱۰۰ هزار نفر برسد. عدد ذکر شده در مقابل میزان واردات واکسن بالا نیست و می‌توان با برنامه ریزی این افراد را تا آخر تیرماه واکسینه کرد که واکسن زدن برایشان از نان شب واجب‌تر است.

ادراکی ادامه داد: بهتر است نقطه‌ای مشخص و واحد برای واکسیناسیون بیماران نادر در نظر گرفته شود تا بین مراکز تزریق واکسن سرگردان نشوند.

وی گفت: تا کنون ۳۵۵ نوع بیماری نادر در کشور شناسایی شده است و قریب ۵۰۰۰ نفر کاملا رجیستر شدند ولی قطعا جامعه آماری بیش از این است اما هنوز به ما مراجعه نکردند. بیش از ۸۵ درصد این افراد بالای ۱۸ سال هستند؛ البته به نظر من موضوع سن برای بیمار نادر نباید مانع از واکسیناسیون شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha