یک فعال محیط زیست گفت: در بحث اجرای مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، دستگاه های اجرایی برای اجرا نکردن مصوبات هزار بهانه آوردند.

طرح کاهش آلودگی هوای اراک در گرداب عدم تامین اعتبار/دستگاه‌ها هزار بهانه آوردند که کار نکنند

سلامت نیوز:یک فعال محیط زیست گفت: در بحث اجرای مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، دستگاه های اجرایی برای اجرا نکردن مصوبات هزار بهانه آوردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،سیاوش آقاخانی ۲۲ تیرماه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با بیان اینکه روزهای آخر دولت است و هر چه بگوییم می گویند نقد دولت است، اظهار کرد: از سال ۷۷ موضوع آلودگی هوا، از استانداران مختلف همواره پیگیری شد و خواستار رسیدگی به مسئله آلودگی هوای اراک و تدوین یک برنامه اجرایی همراه با افق بودیم.


وی تصریح کرد: از زمان تدوین طرح با حضور هر استاندار بارها نقدهای مختلف اعلام شده است ولی این طرح با وجود گذشت دو دهه، در گرداب عدم تامین اعتبارها باقی مانده است و دستگاه های اجرایی هزار بهانه آوردند که کار را انجام ندهند و کار در این ۲۰ سال عقب افتاده است.
آقاخانی افزود: فعالان محیط زیست ۲۰ سال به دنبال بازنگری طرح بودند، از دادستان اراک می خواهیم که برخوردی با ترک فعل مدیران داشته باشد تا عبرتی برای مدیران دولت آینده باشد.


وی با اشاره به حضور مشاوران غیربومی که شناخت کافی نسبت به اراک ندارند، گفت: مطالب ارائه شده توسط مشاور در خصوص بازنگری طرح و سیاهه انتشار، کافی و مناسب برای تدوین یک برنامه و طرح جدید نیست و در واقع اطلاعات عمومی و حدودی بیان می شود در حالی که اگر هزینه می شود باید اطلاعات دقیق برای تدوین یک طرح کاربردی با قابلیت اجرایی و فنی ارائه شود..


وی با بیان اینکه تشکیل جلسات کمیته اضطرار باید در زمان آلودگی هوا انجام و براساس شرایط به سرعت تصمیم گیری شود، گفت: لازم است که روند کاری این کارگروه ارزیابی شود و دادستان اراک گزارشی از عملکرد این کارگروه دریافت کند.


این فعال محیط زیست شهر اراک با اشاره به دریافت عوارض آلودگی از صنایع که در اختیار شهردرای اراک و شازند قرار می گیرد، افزود: این سوال مطرح است که این عوارض کجا رفت؟ شهرداری می گوید دولت اتوبوس نخریده پس این عوارض در کجا هزینه شده است؟


آقاخانی تصریح کرد: انتظار داشتیم که مشاور در خصوص ضایعاتی ها و آلودگی های آنها و کانون های ریزگرد محلی نیز گزارشی داشته باشد، درخصوص میقان، کانون فرسایش باد و شرکت املاح معدنی ایران، صنایع دیگر به غیر از ایرالکو هیچ برنامه ای در سیاهه انتشار دیده نشد فقط در خصوص آلاینده های عمومی صحبت شد، درخصوص بنزن هیچ بحثی صورت نگرفته است، باید در خصوص کالبد شهر اراک، نقش مردم در این طرح، آلاینده های خانگی و ... صحبت می شد و مسلما این نواقص به بازنگری فنی و دقیق نمی انجامد.


لازم به ذکر است، در این جلسه احسان آخانی فعال دیگر محیط زیست نیز با گلایه از برگزار نشدن کارگروه تاکنون در سال جاری، افزود: نکته مغفول در طرح جامع کاهش آلودگی هوا ارزیابی اثر الاینده ها بر زیستمندان است، یکبار برای همیشه باید این مسئله بررسی شود.


وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد که بررسی اثر آلاینده ها بر زیستمندان حدود ۲ میلیارد تومان هزینه به دنبال دارد، اما باید قبل از اینکه ارقام بیشتری نیاز داشته باشد یکبار برای همیشه این موضوع را بررسی کرد.


این فعال محیط زیست اراک با اشاره به موضوع پرداخت عوارض الایندگی گفت: سرانجام متوجه نشدیم که چه رقمی، به کجا پرداخت می شود و در کجا هزینه می شود و لازم است که این مسئله بیان شود.


آخانی افزود: یکبار آرزو به دل ماندیم که یکبار برخورد قاطع قوه قضاییه و دادگستری استان مرکزی را با صنایع الاینده داشته باشیم که قطعا این امر می تواند به روال کاری صنایع کمک شایانی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha